Jordätare i 500 liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368
    Användare
    • september 2007
    • 890

    Jordätare i 500 liter

    När jag nu kanske kan utöka med fler akvarium så funderar jag på ett kar med jordätare. Är idag helt novis, hade några under tidigt åttiotal, men vet inte vilka.

    Hur fungerar ett standard 500-liters utan bakgrund för jordätare?

    Hur många/vilka kan man ha?

    Finns det några tydliga skillnader i hur man håller olika jordätare?

    Förmodligen avslöjar mina frågor min löjligt låga kunskap om dessa fiskar

    Men någonstans ska man börja

    OBS: Frågar om 500 liter eftersom det finns ett till salu i "grannskapet" till bra pris som jag funderar på att köpa och starta upp i nya huset för att flytta mina Discus till. Discusarna ska sedan få ett 900 liters och då blir ju 500 litarn över
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths
  • Crenicichla
    Användare
    • november 2006
    • 1055

    #2
    Kul att du funderar på Jordätare

    Hjälper gärna till med råd och min kunskap.

    Vad det gäller 500L så kan du hålla flertalet arter så som:

    Geophagus

    Tapajos Orange Head
    Taeniopareius
    Steindachneri
    Pelegrini
    Pindare

    Biotodoma

    Wavrini
    Cupido

    Satanoperca

    Jurupari
    Leucosticta

    Gymnogeophagus = Subtropiska

    Labiatus
    Rhabdotus

    Hållandet är inte så inveklat igentligen, se bara till att hålla temperaturer runt 28-30 grader, servera en omväxlande kost på högkvalitets torrfoder, frysfoder och lite grönt torrfoder eller frysfoder.
    Fint grus är ju ett måste och i många fall så tjänar man på lite dovare belysning.

    Ph 5,5-7 och Dgh 0-7 brukar funka bra, har själv 6,5 Ph och Dgh 0-1

    Föresten så är SA täffen flyttad, så de vore kul om du har lust att vara med på den när den blir av i stället
    MVH

    Kristofer

    Kommentar

    • c90368
      Användare
      • september 2007
      • 890

      #3
      Ursprungligen postat av Crenicichla
      Kul att du funderar på Jordätare

      Hjälper gärna till med råd och min kunskap.

      Vad det gäller 500L så kan du hålla flertalet arter så som:

      Geophagus

      Tapajos Orange Head
      Taeniopareius
      Steindachneri
      Pelegrini
      Pindare

      Biotodoma

      Wavrini
      Cupido

      Satanoperca

      Jurupari
      Leucosticta

      Gymnogeophagus = Subtropiska

      Labiatus
      Rhabdotus

      Hållandet är inte så inveklat igentligen, se bara till att hålla temperaturer runt 28-30 grader, servera en omväxlande kost på högkvalitets torrfoder, frysfoder och lite grönt torrfoder eller frysfoder.
      Fint grus är ju ett måste och i många fall så tjänar man på lite dovare belysning.

      Ph 5,5-7 och Dgh 0-7 brukar funka bra, har själv 6,5 Ph och Dgh 0-1

      Föresten så är SA täffen flyttad, så de vore kul om du har lust att vara med på den när den blir av i stället
      Oj, ska plugga fisk i morgon, ähh i dag var det ja

      Men hur många ska/kan man ha i 500 liter?

      Fördelning mellan arter, hannar och honor?

      Ok, just dessa frågor man får om Apistogramma hur ofta som helst och tycker att folk kan söka efter svaren

      Angående SA träff: Just nu är vi inne i husbytarprocessen, vilket gör höstens planering lite skakig Får återkomma när vibrationerna lagt sig lite
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • Mikael W
        NCS Medlem
        • augusti 2002
        • 8597

        #4
        Du har ju noterat, att det ingått två Satanoperca-artiklar av Radek Bednarczuk i Ciklidbladet nr 1 och 2 2008. En tredje kommer i nästa nummer.
        mvh
        Mikael W
        (NCS-medlem sedan 1981)

        Kommentar

        • Pabbe
          NCS Medlem
          • september 2006
          • 1805

          #5
          Ursprungligen postat av Crenicichla
          Kul att du funderar på Jordätare

          Hjälper gärna till med råd och min kunskap.

          Vad det gäller 500L så kan du hålla flertalet arter så som:

          Geophagus

          Tapajos Orange Head
          Taeniopareius
          Steindachneri
          Pelegrini
          Pindare

          Biotodoma



          Wavrini
          Cupido

          Satanoperca

          Jurupari
          Leucosticta

          Gymnogeophagus = Subtropiska

          Labiatus
          Rhabdotus

          Hållandet är inte så inveklat igentligen, se bara till att hålla temperaturer runt 28-30 grader, servera en omväxlande kost på högkvalitets torrfoder, frysfoder och lite grönt torrfoder eller frysfoder.
          Fint grus är ju ett måste och i många fall så tjänar man på lite dovare belysning.

          Ph 5,5-7 och Dgh 0-7 brukar funka bra, har själv 6,5 Ph och Dgh 0-1

          Föresten så är SA täffen flyttad, så de vore kul om du har lust att vara med på den när den blir av i stället
          Hej,
          jordätarna är några av de trevligaste, roligaste och intressanta fiskar jag haft. Fungerar i grupp eller som solopar (kanske inte gäller alla arter). En sak jag noterat är detta med temperatur; de uppges ofta kräva 28-30 grader. Mina Tapajos har trivts utmärkt och leker i 24-25 grader. Vet inte om det kan öka risken för "hål i huvudet" sjukan eller annat iofs.
          I ett 500 bör man väl kunna ha två-tre sinsemellan inte för lika arter.

          Kommentar

          • olof
            Användare
            • april 2002
            • 1823

            #6
            Hej!

            Jag får slå ett slag för heckelii som Christofer glömt på sin lista. Det är den vakraste fisken jag haft någonsin.

            Då det gäller många arter av jordätare inklusive dem jag haft erfarenhet av, Acarichthys heckelii och "Tapajos orangehead", är en hög temperatur av avgörande betydelse för att de inte ska bli sjuka. Visst kan det funka ändå men marginalerna blir mindre.

            Dämpad belysning är bättre för en del arter men för tex Acarichthys och "orangehead"är full belysning helt OK.

            Bra och varierad mat, gärna flera ggr om dagen. Räkmix är enligt min erfarenhet allra bästa maten för jordätare. Diskus granulater och upplötta och mosade pellets funkar också.

            Ett bra filter, hellst ytterfilter och regelbundna delvattenbyten är också vikltigt. Många av arterna har mycket låg tolerans för nitrit.

            Jag föreslår en grupp på 5-8 individer beroende på art och storlek. Sen kan du med fördel ha någon ytlevande art också som tex flaggciklid, Scalare, chokladciklid eller cichlasoma. Diskus kan också funka med en del av arterna. några roliga corydoras och stora tetror som tex dolkstyngstetra så har du ett skitsnyggt akvarium.
            http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

            Kommentar

            • Banderad
              Användare
              • februari 2006
              • 3479

              #7
              Hej

              Jag vet att jag har länkat till min lilla artikel på zoonen förut, men om du inte har läst den och är nybörjare på jordätare skadar säkert inte läsningen. Meningen är att jag ska få färdigt en längre version av artikeln till CB någon gång i framtiden. I slutet av artikeln har jag skrivit ner några lästips.




              /Jocke

              Kommentar

              • c90368
                Användare
                • september 2007
                • 890

                #8
                Tack för alla goda råd, länkar och att läsa om Ciklidbladet

                Till att börja med ska det bli fin sand i "flyttkaret", det är alltid en början. Sedan får jag se vad som händer.
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • Crenicichla
                  Användare
                  • november 2006
                  • 1055

                  #9
                  Skulle vilja säga max 2 arter i 500L och mellan 4 och 6 individer per grupp.
                  Gärna de mindre arterna om det inte är ett 2m kar.
                  Upplver att värmen och varrierande kost tillsammans med bra vatten är viktigt för deras välbehag.

                  Jag hade kanske testa Orange Head
                  med S. Jurupari eller A.Heckeli i 500L eller min dröm G. Taeniopareius, har dock inte hittat denna art ännu.

                  6st S. Leucosticta ihop med Chokladciklid eller Aequidens Diadema, eller rent utav ngn dvärg Crenicichla hade vart en hitt med tror jag.
                  MVH

                  Kristofer

                  Kommentar

                  • olof
                    Användare
                    • april 2002
                    • 1823

                    #10
                    Satanoperca leucosticta fins som F1 or från Simontorp för tillfället. Jag har sett vuxna fiskar som kommit in tillsammans med föräldrarna till dessa och de är verkligen skitsnygga.

                    mvh

                    olof
                    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                    Kommentar

                    • järnvägar
                      Användare
                      • mars 2008
                      • 87

                      #11
                      A.Heckeli

                      Faller kanske under "engångs händelse" för att dra för stora växlar av det men jag hade lite svårt att hålla A.Heckeli med andra jordätare, testade först med S. Jurupari dom hade inte suck att hävda egna revir sen Orange Head samma sak där A.Heckeli var alldeles för vass, provade igen med S.Dameon "bara för det är den vackraste" men det brydde inte A.Heckeli sig om utan trängde undan dom också. Detta var under två års tid och jag möblera om i karet var gång fisk sammansättningen ändrades, 2 meters kar och jag hade grupper på 6 vardera, dock aldrig mer än 2 grupper per gång. I ren frusration slängde jag i 1 hane och 2 honor av Bahaia red tror jag dom kallades, enl min mening en färgvariant av Brasiliensis och det funkade toppen.

                      Kommentar

                      • c90368
                        Användare
                        • september 2007
                        • 890

                        #12
                        Nya huset är köpt, 500 liters baljan är köpt

                        Nu återstår bara att sälja hus och flytta och att hitta ett 2m kar till mina Discus. Då kan jordätarna få presentera sig!

                        Är inne på att ha en sort, sex inivider kombinerade med fem Flaggciklider och ett stort stim Vinkeltetror. Dessutom några Ancistrus.

                        Men jag tänker bottengöda karet och plantera in ett antal storbladiga växter. Köra co2 och PMDD för att få fart på växtligheten och sänka pH värdet.

                        Många anser säkert att detta är som att svära i kyrkan, men det är så jag håller mina Discus och ett akvarium utan välmående växter är otänkbart för mig!

                        Jag hukar under all kritik jag kommer att få nu
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • Wilhelm
                          Användare
                          • april 2002
                          • 9122

                          #13
                          Jag tycker att du gör helt rätt!
                          mvh Wilhelm

                          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                          www.linkopings-akvarieforening.net/
                          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                          Kommentar

                          • c90368
                            Användare
                            • september 2007
                            • 890

                            #14
                            Ursprungligen postat av Wilhelm
                            Jag tycker att du gör helt rätt!
                            Tack för att du stöttar mig i denna svåra stund
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • c90368
                              Användare
                              • september 2007
                              • 890

                              #15
                              Så nu har jag läst på och fattat ett beslut, se föregående inlägg.

                              Nu är frågan vilka Jordätare jag ska välja?

                              Vi har storlek på karet, jag har kontroll på pH med co2, medinvånare är klara.

                              Då kommer frågan, vad jag vill ha och vad som finns att tillgå överenstämmer förmodligen inte.

                              Kan inte påstå att utbudet av Jordätare i akvarieffärerna i Östergötland är särskilt stort.

                              Men jag kan åka 60 mil tur och retur för att hitta vad jag letar efter (typ åleds).

                              Så förslag på vilka fiskar jag ska köpa bör föjas upp med var man kan köpa dem. Om någon har fiskar att sälja privat från egen odling så är det ju bara bra.

                              OBS: Jag vet reglerna om försäljning/annons i forumet och jag vet att jag är nära gränsen
                              Men jag förutsätter att denna tråd övergår i privata pm om det blir någon fortsättning på egen fisk.
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              Arbetssätt...