Hästnostråden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Falköping Andreas
    Användare
    • februari 2006
    • 1214

    Hästnostråden

    Ja varför inte en tråd för den intressanta fisken hästnosar.
    Jag har 2 varianter av irsacae den ena kommer från Kiku o den andra från kigoma. De från kigoma är VF o Kikun är F1. Av Kiku har jag 8st 4+4 och av Kigoma endast ett par. Här kommer några bilder på mina kiku som fö går med ett gäng Tropheus Kiriza. Den sissta bilden är på en mindre hane som är egen odlad av generation F2.
    http://www.skovdeaf.se/
  • Rasmus Pedersen
    Användare
    • september 2006
    • 304

    #2
    Bra tråd.
    Här kommer en bild på min vildfångade Eretmodus sp. "Cyanostictus North" från Burundi (mer exakt än så vet jag inte). Det är en hona. Jag hade ett par från början, men när jag hade fått hem dem så upptäckte jag att de båda hade vita prick. Trots att hanen blev botad så vägrade han att äta så han dog efter bara en vecka...
    MVH

    Kommentar

    • Rasmus Pedersen
      Användare
      • september 2006
      • 304

      #3
      Här kommer ytterligare en bild, close-up den här gången.
      MVH

      Kommentar

      • jimpa
        Användare
        • oktober 2007
        • 101

        #4
        Bra initiativ.

        Lägger in två bilder på en utav mina VF Tanganicodus irsacae "Moba". Har visat dem i Fototråden innan. Tyvärr är det bara en utav två som jag har och de går tillsammans med mina Tropheus Moliro. Fisken på bilden är den som färgar mest och håller sig framme mest. Jag tycker de är väldigt fina och deras beteende är också roligt.
        På kvällarna när skymmningsljuset går på i karet så kan de ligga på stenarna och titta ut på en.

        Kommentar

        • Falköping Andreas
          Användare
          • februari 2006
          • 1214

          #5
          Om man kollar på det sissta fotot på Moba och jämför det med mina kiku så skiljer det inte mkt på dom. De är väldigt lika i färg teckningen.
          http://www.skovdeaf.se/

          Kommentar

          • LN
            Användare
            • december 2004
            • 4744

            #6
            Har dina Kiku samma teckning på ryggfenan?
            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

            Kommentar

            • Falköping Andreas
              Användare
              • februari 2006
              • 1214

              #7
              Ursprungligen postat av LN
              Har dina Kiku samma teckning på ryggfenan?
              Ummm samma teckning i färg eller vad? Ser att på din bild har fisken ganska mkt rött i kanten och Kikun har nog mer Blå röd. Vad gäller de två mörka kilarna i ryggfenan så har kikun det med men de syntes inte så tydligt på de bilder jag posta dock. Bifogar en bild på en hona som tuggat 8 dar då bilden togs.
              Senast redigerad av Falköping Andreas; 23 mars 2008, 00:10.
              http://www.skovdeaf.se/

              Kommentar

              • Falköping Andreas
                Användare
                • februari 2006
                • 1214

                #8
                Var och hjälpte grannen o plocka upp en T. irsacae (Kigoma) Vf hane som tugga. det blev 16st små krabater. Jag och Martin som han heter köpte de 3 par som fanns i Nol så han har 2 par o jag ett. jag skall försöka få en bra bild på dessa någon dag.
                http://www.skovdeaf.se/

                Kommentar

                • ozric
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 3187

                  #9
                  Skaffar man Hästnosar så e det ju inte för att de e så snygga, för det e de ju inte! Å alla ser ju i det närmsta exakt lika dana ut, oavsett om det e Spathodus el eretmodus el de nyss visade här i tråden.... Utan man gör väl det för att man e en gambler å hoppas få ett el fler par för det är ju där, om man nu får till ett fungerande par, man har behållningen... Fulsnygg fisk jag har en hatkärlek till:::
                  "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                  c",)

                  Kommentar

                  • LN
                    Användare
                    • december 2004
                    • 4744

                    #10
                    Jo det är en sån fisk som man inte lägger märke till med engång i ett kar, men dom är riktigt snygga i sin täckning. Framför allt så är dom en perfa komplemet fisk dels för att dom är väldigt aktiva, o del för att dom struntar fullständigt i alla andra akvarieinnevånare. O dom ser till att det händer något i karet sådär in under bakom i skymundan.

                    Ja gillar mina hästnosar mer o mer för var dag som går
                    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                    Kommentar

                    • jimpa
                      Användare
                      • oktober 2007
                      • 101

                      #11
                      Jag håller helt med LN. Vid en första anblick kan det se ut som en tråkig beige fisk men färgerna är helt underbara och det är en fisk som sagt som man tycker bli finare och finare för var gång man tittar på dem. T. irsacae är ju den som är den finaste, tycker jag.

                      Hur är era VF i beteendet när det gäller att leta föda? Innan flera av mina gick bort så hade jag en individ som skrapade alger på moduler och silikonfogar. De jag har kvar nu visar inte upp det beteendet utan letar mkt i sanden. Eftersom jag inte har så stor erfarenhet så tycker jag att de borde äta mer alger än att sila sand.

                      Kommentar

                      • jimpa
                        Användare
                        • oktober 2007
                        • 101

                        #12
                        Ursprungligen postat av Falköping Andreas
                        Ummm samma teckning i färg eller vad? Ser att på din bild har fisken ganska mkt rött i kanten och Kikun har nog mer Blå röd. Vad gäller de två mörka kilarna i ryggfenan så har kikun det med men de syntes inte så tydligt på de bilder jag posta dock. Bifogar en bild på en hona som tuggat 8 dar då bilden togs.
                        Det stämmer. Lite mer rött i din Kiku men det är det även i LN's Moba.

                        Kommentar

                        • Rasmus Pedersen
                          Användare
                          • september 2006
                          • 304

                          #13
                          Ursprungligen postat av jimpa
                          Hur är era VF i beteendet när det gäller att leta föda? Innan flera av mina gick bort så hade jag en individ som skrapade alger på moduler och silikonfogar. De jag har kvar nu visar inte upp det beteendet utan letar mkt i sanden. Eftersom jag inte har så stor erfarenhet så tycker jag att de borde äta mer alger än att sila sand.
                          Min kvarvarande Eretmodus-hona betar gärna på stenarna, som är täckta av alger.
                          En sak jag undrat är om de får i sig mycket av den vegetabiliska kost de ska ha genom att äta alger? Ifall algerna är näringsrika för dem?
                          MVH

                          Kommentar

                          • JohanP
                            Användare
                            • september 2006
                            • 118

                            #14
                            E. cyanostichtus "Burundi"

                            Jag håller med om att hästnosarna är väldigt trevliga och roliga fiskar att sitta och studera. Jag köpte två par VF E. cyanostichtus "Burundi" i Nol i höstas och jag gillar dem mer och mer. Under mina snart 20 år som akvarist är det många arter som passerat men få har varit så charmiga som dessa.
                            Jag har tyvärr bara ett par kvar men de går i ett 540 liters tillsammans med en avelsgrupp O. boops. För en knapp månad sedan fick jag faktiskt första kullen på hästnosarna. Det märkliga var att de aldrig bytte utan honan gick själv tiden ut. Det gick bra det också och det blev 19 st småttingar som alla har klarat sig. Men lite märkligt var det.
                            Fler hästnosarter blir det, det kan jag garantera.

                            Kommentar

                            • Mikael W
                              NCS Medlem
                              • augusti 2002
                              • 8596

                              #15
                              Ursprungligen postat av Rasmus Pedersen
                              Min kvarvarande Eretmodus-hona betar gärna på stenarna, som är täckta av alger.
                              En sak jag undrat är om de får i sig mycket av den vegetabiliska kost de ska ha genom att äta alger? Ifall algerna är näringsrika för dem?
                              En av mina kompisar berättade om en vf Eretmodushane han har. Han har aldrig sett den ta någon annan mat, den äter bara alger.
                              mvh
                              Mikael W
                              (NCS-medlem sedan 1981)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...