SA Dvärgciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marcus Karlsten
    Användare
    • januari 2013
    • 318

    Hej jag är ny här på forumet (i alla fall som skrivande)
    Är återvändare i hobbyn efter några runt flackande och sedan
    småbarns år.

    Tänker nu starta upp med just några av dessa fiskar.

    Är nu igång med siliconsprutan för att försöka få akvariet tätt,
    har passat på att bygga en filterkammare med.

    Är det något särskilt jag bör tänka på nu i planerings stadiet?
    www.marcuskarlsten.se
    -www.mobelspecialen.se-

    Kommentar

    • c90368
      Användare
      • september 2007
      • 890

      Lite svårt att svar på med så lite info om vad du har tänkt dig.

      Vore dessutom bra att veta hur stort ditt akvarium är.

      Har du tänkt att bara ha dvärgciklider, eller blir det mer sällskapsakvarium med dvärgciklider?

      Är du intresserad av växter?

      Hur är ditt vatten ur kranen?

      Ja, det finns fler frågor, men börja med att presentera lite av dina tankar!
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • Per B
        Användare
        • september 2005
        • 1250

        Ursprungligen postat av c90368
        Tänkte att denna tråd skulle bli en samlingstråd för oss som gillar dvärgciklider från SA. Men det verkar var svårt att hålla den levande.

        Men här kommer några nya bilder från mig.

        Vill du se mer bilder och filmer så finns de i min projekttråd.

        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123333
        Fina foton c90368. Tänk vad mycket finare de skulle vara utan datum och klockslag!
        mvh Per

        Tanganyika och Västafrika i burkarna

        Kommentar

        • c90368
          Användare
          • september 2007
          • 890

          Ursprungligen postat av Per Bjellert
          Fina foton c90368. Tänk vad mycket finare de skulle vara utan datum och klockslag!
          Jo, det stämmer nog, men jag och min instamatic har inga högre ambitioner.
          Dessa kort är främst för mitt eget arkiv och då är det en fördel att veta när de är tagna.
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • Marcus Karlsten
            Användare
            • januari 2013
            • 318

            Ursprungligen postat av c90368
            Lite svårt att svar på med så lite info om vad du har tänkt dig.

            Vore dessutom bra att veta hur stort ditt akvarium är.

            Har du tänkt att bara ha dvärgciklider, eller blir det mer sällskapsakvarium med dvärgciklider?

            Är du intresserad av växter?

            Hur är ditt vatten ur kranen?

            Ja, det finns fler frågor, men börja med att presentera lite av dina tankar!
            Akvariet är ca 150liter i lite tre kantig form.
            enligt komunens hemsida är vattnet i kranen 4,5 dh 8 ph, har jag förstått rätt att det är lättare att sänka ph än dh.

            Har tänkt ha mycket växter, har lite co prylar som jag tänkte få igång.

            Övriga invånare är jag lite osäker på kanske någon grenmal. Funderat lite på prickig bottentittate tänkte den kunde picka lite foder rester, vet ej om det är en raffinerat yngel tjyv? finns det någon erfarenhet av den ihop med dvärgciklider.

            Vill inte ha någon som härgar runt för mycket i botten då jag täckte ha lite fin bladiga växter
            www.marcuskarlsten.se
            -www.mobelspecialen.se-

            Kommentar

            • c90368
              Användare
              • september 2007
              • 890

              Ursprungligen postat av Marcus Karlsten
              Akvariet är ca 150liter i lite tre kantig form.
              enligt komunens hemsida är vattnet i kranen 4,5 dh 8 ph, har jag förstått rätt att det är lättare att sänka ph än dh.

              Har tänkt ha mycket växter, har lite co prylar som jag tänkte få igång.

              Övriga invånare är jag lite osäker på kanske någon grenmal. Funderat lite på prickig bottentittate tänkte den kunde picka lite foder rester, vet ej om det är en raffinerat yngel tjyv? finns det någon erfarenhet av den ihop med dvärgciklider.

              Vill inte ha någon som härgar runt för mycket i botten då jag täckte ha lite fin bladiga växter
              Prickig bottentittare är en fisk som jag har varit sugen på att skaffa länge, men jag vet inte något om den. Men den verkar vara spännande!

              Grenmal har jag haft tidigare och den är helt ok. Städare så rekommenderar jag Otocinclus och Äppelsnäckor. Det här med snäckor är lite udda, men jag har det i alla mina kar numera.

              Min projekttråd http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123333

              I övrigt så tycker jag att du verkar vara inne på ett kar typ detta

              Yes, I keep fish from SA and Asia in this tank, it's my favourites!


              Har du fler frågor och funderingar så är det bara att posta dem!
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • Marcus Karlsten
                Användare
                • januari 2013
                • 318

                Ursprungligen postat av c90368
                Prickig bottentittare är en fisk som jag har varit sugen på att skaffa länge, men jag vet inte något om den. Men den verkar vara spännande!

                Grenmal har jag haft tidigare och den är helt ok. Städare så rekommenderar jag Otocinclus och Äppelsnäckor. Det här med snäckor är lite udda, men jag har det i alla mina kar numera.

                Min projekttråd http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123333

                I övrigt så tycker jag att du verkar vara inne på ett kar typ detta

                Yes, I keep fish from SA and Asia in this tank, it's my favourites!


                Har du fler frågor och funderingar så är det bara att posta dem!
                Otocinclus har jag haft för men aldrig riktigt lyckats ena dagen är dom toppen sedan nästa dag är dom borta och man hittar inte änns liken.

                Jag tycker inte om när snäckorna sitter på rutan, kansken skulle man kunna ha (tror de heter Malasia snäcka) spätsig och stenhård den håller väll sig i botten bara den inte gör hål i bladen?, man blir i och för sig aldrig av med den
                om den väl är inplanterad.

                Läste igenom din tråd mycket matnyttigt och snygga kar!

                Har skälv en idé att limma kork skivor på botten, ha växterna i lerkrukor
                mellan krukorna i olika former och höjder bildas ett myller av gångar och prång . Altså ingen löst grus utan gått om lösa blad (Bok) och kvistar.
                samt anubias som kan fästa i korken.

                Ja, det här låter kanske lite snurrigt men jag har en tydlig bild i mitt huvud.
                www.marcuskarlsten.se
                -www.mobelspecialen.se-

                Kommentar

                Arbetssätt...