automatiskt vattenbyte utan att borra i karen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawijanne
    Banned
    • november 2005
    • 3217

    automatiskt vattenbyte utan att borra i karen

    ja efter att jag har fått en del meil angående mina vattenlås, och hur jag har löst det med mitt automatiska vattenbyte, så tänker jag försöka att reda ut det med hjälp av lite bilder tagna i min lokal idag.
    jag tänkte jag skulle börja med avloppet, jag kör med 50 mm avloppsrör,för att jag tycker det är mycket smidigare plus att det är tillräckligt.
    om man gör som jag har gjort skarvat på en rörbit på ca 20 cm uppåt, så klarar man att det nte rinner över. se den första bilden.mvh janne
  • malawijanne
    Banned
    • november 2005
    • 3217

    #2
    lite fler bilder på avloppet. ni ser hur smidigt det är att använda 50mm rör .mvh janne

    Kommentar

    • malawijanne
      Banned
      • november 2005
      • 3217

      #3
      en av mina tryckledningar har jag löst på detta sätt.
      jag har satt på en kran som jag kan stänga av eller sätta på vattnet, sedan har jag tagit en vanlig armerad trädgårdsslang gått vidare grenat av till varje balja med en trevägskoppling.
      sättit på en kran till varje balja, så att jag kan justera trycket på varje balja individuellt.
      på en av dom sektionerna så har jag ca 20 st baljor med olika mått från 70 liter till 840 liter.
      jag sätter bara på kranen trycker på timern, efter entimma så har jag bytt vatten på alla dom 20 baljorna ungefär hälften av vattnet i varje balja. mvh janne

      Kommentar

      • malawijanne
        Banned
        • november 2005
        • 3217

        #4
        Ursprungligen postat av malawijanne
        en av mina tryckledningar har jag löst på detta sätt.
        jag har satt på en kran som jag kan stänga av eller sätta på vattnet, sedan har jag tagit en vanlig armerad trädgårdsslang gått vidare grenat av till varje balja med en trevägskoppling.
        sättit på en kran till varje balja, så att jag kan justera trycket på varje balja individuellt.
        på en av dom sektionerna så har jag ca 20 st baljor med olika mått från 70 liter till 840 liter.
        jag sätter bara på kranen trycker på timern, efter entimma så har jag bytt vatten på alla dom 20 baljorna ungefär hälften av vattnet i varje balja. mvh janne
        lite fler bilder.mvh janne

        Kommentar

        • malawijanne
          Banned
          • november 2005
          • 3217

          #5
          jag har även löst tryckledning på ett annat sett.
          det är på en utav dom sektionerna jag har 32 st lika stora baljor 85 liter st.
          där har ja tagit en kopparledning 12mm borrat 32 hål, lödat dit vanliga bromsrörsbitar som finns att köpa till bilar.
          sedan har tagit vanlig luftslang som man har till akvarium 32st.
          som jag har dragit till dom 32 baljorna. plus att jag har även en kran på så att jag kan sätta på eller stänga av vattnet.
          det tar lika lång tid att byta vatten på den ställningen, en timma så har jag bytt hälften av vattnet på den sektion se bilder.mvh janne

          Kommentar

          • malawijanne
            Banned
            • november 2005
            • 3217

            #6
            jag har även borrat en del av mina baljor.
            då har jag använt ett 22mm glasborr, sedan har jag köpt gummigenomföreningar på kablema.
            sedan har jag tagit ett 16mm elrör som jag har böjt lite,
            , tryck det genom gummigenomföringen, kanontätt även efter 4 år.
            tagit en halvtumsslang som jag har använt värmepistolen att värma lite så att jag får på den på det 16mm stora elröret, sedan vidare till mitt 50mm avlopp.se bilder.
            mina gummigenomförngar går bara att använda upp till 6mm glas, men det finns kanske större att köpa. mvh janne

            Kommentar

            • malawijanne
              Banned
              • november 2005
              • 3217

              #7
              lite fler bilder. mvh janne

              Kommentar

              • malawijanne
                Banned
                • november 2005
                • 3217

                #8
                ja nu kommer det som alla frågar om, hur fungerar vattenlåset.
                ja att jag överhuvud ens började fundera på någon annan lösning än att borra i karen.
                det var att mina stora kar redan var uppsatta fulla av fisk, det var ett rätt så stort jobb att tömma dom och börja borra i dom plus att det var auluminiumkar av större modell en 35st.
                jag tyckte det var synd att borra i dom.
                sedan funkade ju inte min oring på glas över 6mm.
                så jag tog ett 16mm elrör, använde en sådan fjäder som elektrikerna använder för att bocka dom rören med, värmde med varmluftspistolen, trycke in fjädern från båda hållen,
                man klarar inte av att bocka så mycket från bara ett håll du får inte ut fjädern sen .
                sedan hur det fungerar, om man tänker sig där det ser ut som ett o, där har jag borrat ett 6mm hål, så att man inte får häverteffekt, även hålet placering på höjden avgör var vattennivån skall vara, ju högre man sätter den kröken med hålet ju högre vattennivå i karet och ju lägre man sätter den ju lägre vattennivå.
                första gången man sätter igång vattenlåset så måste man ssuga så att det blir vatten i vattenlåset, sedan går det automatiskt för att det ligger alltid vatten i vattenlåset, så det är bara att fylla på vatten, och så snabbt det kommer ovanför nivån på det borrade hålet så rinner det ut vatten, sen när vatten ytan kommer under det borrade hålet så slutar det att rinna.
                men det viktigaste av allt det rinner väldigt sakta, så det är därför man ska minst en 20 baljor på varje sektion, så att fördelar trycket på vattnet, så att det inte rinner över.mvh janne

                Kommentar

                • malawijanne
                  Banned
                  • november 2005
                  • 3217

                  #9
                  här var det lite längre till avloppet, därför fick jag förlänga vattenlåset.mvh janne

                  Kommentar

                  • malawijanne
                    Banned
                    • november 2005
                    • 3217

                    #10
                    jag lägger ut lite bilder hur jag har löst elen, här är det en bild på att min sidkanalare ligger innan jordfelsbrytaren. mvh janne

                    Kommentar

                    • malawijanne
                      Banned
                      • november 2005
                      • 3217

                      #11
                      här hur jag har löst elen, tre olika ledningar x trefack i taket.
                      en för värme en för vanliga cikulationsspumpar en för ljus.
                      alla ledningarna styrs från dom tre kontakterna jag har bild på, man kan antingen köra alla tre manuellt då är det ström på alla eller köra alla tre med timer eller stänga av alla manuellt.
                      alla dom är kopplade till jordfelsbrytare. mvh janne

                      Kommentar

                      • malawijanne
                        Banned
                        • november 2005
                        • 3217

                        #12
                        sedan måste jag lägga ut lite bilder på mina filtermattor som jag har kört i femton år utan att göra rent dom, trots att jag har matat dom med mycket räkmix varje dag i 15 år.mvh janne

                        Kommentar

                        • malawijanne
                          Banned
                          • november 2005
                          • 3217

                          #13
                          jag lägger ut lite bilder på mina kar också om någon är intresserad. mvh janne

                          Kommentar

                          • malawijanne
                            Banned
                            • november 2005
                            • 3217

                            #14
                            lite fler bilder. mvh janne

                            Kommentar

                            • malawijanne
                              Banned
                              • november 2005
                              • 3217

                              #15
                              några fler bilder. mvh janne

                              Kommentar

                              Arbetssätt...