Pmdd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Daniel Lindholm
    Användare
    • mars 2006
    • 92

    Pmdd

    Jag har problem med doseringen av PMDD nu under den varma perioden på året.
    Dosering skall ju ske enligt principen: gör 50% vattenbyte och tillsätt 1 cl PMDD-blandning per tillsatt hundra liter.
    Under senaste veckorna har jag av olika skäl fått göra många små vattenbyten och nu under värmeböljan nästan varje dag för att hålla nere temperaturen.
    Vet någon om man kan "höfta" med en skvätt PMDD vid varje byte eller är det riktigt noga med hur mycket man tillsätter.
    Ofta när jag gör vattenbyten är det svårt att veta om jag tömmer 360L eller 280L till exempel
    Vad är symtomen vid överdosering?
    Ge mig en lektion i dosering om ni kan.
    -------------------------
    Hälsningar

    Daniel Lindholm Kungliga Södermalm

    720L Malawi

    60L Malawismåttingar
  • Johan F
    Användare
    • mars 2006
    • 2439

    #2
    Är ingen expert men ni skall vad jag har förstått tillsätta 10 cl PMDD av den totala vattenvolymen en gång varje vecka även fast ni byter 30 - 50 % vatten.

    Jag ställde frågan om jag byter 30% varje vecka och fick följande svar från PMDD: "Samma dosering som vid 50 % vattenbyten dvs 10 ml/100 liter vatten. Se http://www.pmdd.se/calc.asp"
    3000 liter med Tropheus
    http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
    Tropheus sp. black Ikola
    Tropheus sp. black Caramba
    Tropheus red bishop Caramba
    Tropheus Moorii Kambwimba
    Tropheus Moorii Kapampa
    Tropheus Duboisi Maswa

    Kommentar

    • oveb
      Användare
      • juli 2004
      • 125

      #3
      Ursprungligen postat av Daniel Lindholm
      Jag har problem med doseringen av PMDD nu under den varma perioden på året.
      Dosering skall ju ske enligt principen: gör 50% vattenbyte och tillsätt 1 cl PMDD-blandning per tillsatt hundra liter.
      Under senaste veckorna har jag av olika skäl fått göra många små vattenbyten och nu under värmeböljan nästan varje dag för att hålla nere temperaturen.
      Vet någon om man kan "höfta" med en skvätt PMDD vid varje byte eller är det riktigt noga med hur mycket man tillsätter.
      Ofta när jag gör vattenbyten är det svårt att veta om jag tömmer 360L eller 280L till exempel
      Vad är symtomen vid överdosering?
      Ge mig en lektion i dosering om ni kan.
      Med en så stor burk tycker jag du skall dosera ämnen torrt. Då slipper du räkna koncentrationer helt och hållet.

      För ett akvarium med 720 liter vatten ska du en gång i veckan:
      1) göra ett 25%-50% vattenbyte, dvs byt 180-360 liter vatten
      2) torrdosera 11,7 g KNO3 (ca 10,2 krm) för att få 10ppm
      3) torrdosera 1,03 g KH2PO4 (ca 0,79 krm) 1ppm (lite mer än ett halvfullt kryddmått)
      4) torrdosera 1,11 g NutriSI Mikro (ca 1,4 krm) 0,1ppm
      Min blog

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        #4
        Det går mycket väl att höfta med PMDD, men du får ha lite öga för växterna/firrarna. Inget av ämnena är direkt farligt för akvariets invånare annat än i mycket höga koncentrationer (du gör så många vattenbyten i vilket fall, så jag bedömer risken för överdosering som liten). Vid större obalanser mellan ämnena kan olika alger uppstå, ffa om man har lite klenare filtervolym. Rådet att tillsätta en gång i veckan enligt max akvariets volym funkar annars rätt bra, speciellt om du gör såpass mycket vattenbyten som du ändå gör. Kör du med CO2 kan det behövas gödas oftare. Är du osäker så skaffa tester. JBL:s tester är ok, och finns för både nitrat, fosfat och järn.

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • december 2004
          • 4744

          #5
          Passar på att flika in en fråga.
          Järnbrist visar sig på "gamla" blad genom att bladen förfaller.
          Hur ser det ut om man får fosfat brist?
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • defdac
            Användare
            • april 2002
            • 865

            #6
            Järnbrist visar sig på "gamla" blad genom att bladen förfaller.
            Nej, järnbrist visar sig som vitbleka *nya* skott.

            Hur ser det ut om man får fosfat brist?
            Liksom de flesta makroämnen ser man det på markant sämre tillväxt och fula *äldre* blad.
            Fosfatbrist går även hand i hand med små hårda prickalger på rutorna och inredning.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • LN
              Användare
              • december 2004
              • 4744

              #7
              Tack defdac för att du reder ut saker.
              En fråga till.
              Har problem med trådalger efter tappvattenbyte så nu för tiden byter jag enbart med nitratrikt "gammalt" discusvatten.
              Funkar bra men är lite kraddigt ibland.
              Kan man med gott resultat byta till kranvatten om man gör vattenbytet på kvällen(mörkt)?
              Ja menar går växterna över till "co2" drift direkt eller har karet natten på sig att lufta ur co2?
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

              Kommentar

              • defdac
                Användare
                • april 2002
                • 865

                #8
                Hoho det var en intressant fråga 8 ) Det måste jag fråga Tom Barr om på barrreport. Återkommer.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • LN
                  Användare
                  • december 2004
                  • 4744

                  #9
                  Tack för att svaret kan göra livet enklare för alla oss som kör utan co2.
                  Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                  Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 4642

                    #10
                    Ska bli intressant att se Barr´s svar på LN´s fråga. Tror personligen det är svårt att svara exakt på, då det är flera faktorer som påverkar vilken CO2-halt du dels får från kranvattnet och dels hur snabbt det luftas ut. En äkta luring alltså. Går ju alltid att testa under någon månad och se vad som händer.

                    Hilsen,

                    P
                    Ingen fisk har läst böckerna.

                    Kommentar

                    • defdac
                      Användare
                      • april 2002
                      • 865

                      #11
                      Rent logiskt är det ju en klockren teori. Växterna tar inte in CO2 när det är mörkt, det behöver inte ens vara beckmörkt bara man kommer under kompensationspunkten. Dvs under mörker så kommer inte CO2 påverka, och 30 ppm CO2 luftas ut på under en timme med bra cirkulation.

                      Skulle förvåna mig om det är speciellt "lurigt" alls faktiskt. En enda parameter som dessutom är lätt att mäta =)
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #12
                        Ursprungligen postat av defdac
                        Rent logiskt är det ju en klockren teori. Växterna tar inte in CO2 när det är mörkt, det behöver inte ens vara beckmörkt bara man kommer under kompensationspunkten. Dvs under mörker så kommer inte CO2 påverka, och 30 ppm CO2 luftas ut på under en timme med bra cirkulation.

                        Skulle förvåna mig om det är speciellt "lurigt" alls faktiskt. En enda parameter som dessutom är lätt att mäta =)
                        Vid kompensationspunkten ar fotosyntesen lika stor som cellandningen sa CO2 paverkar aven under kompensationspunkten. Det ar forst nar fotosyntesen ar noll som CO2 inte paverkar.
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • defdac
                          Användare
                          • april 2002
                          • 865

                          #13
                          Ursprungligen postat av Ola Svensson
                          Vid kompensationspunkten ar fotosyntesen lika stor som cellandningen sa CO2 paverkar aven under kompensationspunkten. Det ar forst nar fotosyntesen ar noll som CO2 inte paverkar. Daremot sa sjunker ju CO2 konsumtionen med ljuset sa i praktiken stammer det sakert.
                          Ja det såklart. Om man tänker på hur kurvorna brukar se ut så ramlar ju faktiskt inte CO2-konsumtionen ner på 0 vid punkten.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • PatrikMalmo
                            Användare
                            • maj 2005
                            • 4642

                            #14
                            Jupps, rent logiskt är teorin klockren, sant. Varken våra firrar, växter eller akvarium har dock läst teori, så jag skulle inte bli förvånad om det är något som strular. Peppar, peppar, ta i trä, jag håller ändå på att teorierna bär. Svårt att gå på annat innan man har testat.

                            Hilsen,

                            P
                            Ingen fisk har läst böckerna.

                            Kommentar

                            • defdac
                              Användare
                              • april 2002
                              • 865

                              #15
                              Sant, det kan ju vara så att "känseln" för CO2 fortfarande är kvar på något sätt. Däremot är det ju väldigt lätt att utvärdera vad som händer. Man ändrar bara tiden man gör vattenbytet i jakten på en enda variabel. Tacksammare försök får man leta efter =)
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...