MItt 3000-litersprojekt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MickeA
    Användare
    • juni 2003
    • 456

    MItt 3000-litersprojekt


    Hej hej...

    Efterssom jag lovade för ganska länge sen att jag skulle rapportera emellanåt här på forumet hur bygget fortskrider känner jag mig lite tvungen att göra det nu.

    Det går framåt så sakteliga i mån av tid och ekonomi, men nu börjar det i alla fall närma sig slutet. Tråkigt nog blev det ett missförstånd mellan mig och gubben som kapade delarna till stålkonstruktionen, så de slutgiltiga måtten blev bara 100x100x300 cm istället för 100x120x300 cm. Alltså 3000 liter istället för 3600.
    Men egentligen var det bara bra vid närmare eftertanke, för annars hade det kommit 20cm till ut i rummet som redan är i minsta laget, så jag är ganska nöjd ändå.

    Hela karet står på plats, plywooden är isatt och allt är klätt med våtrumsmatta. Far var här idag och svetsade skarvarna i den, så det enda som återstår nu är att sätta i rutan som är beställd och kommer omn två veckor, samt borra och ledningar. Plus montering av belysning och att tillverka ett filter av något slag.

    Rör-biten ska jkag försöka ta itu med imorgon. Jag bor ju i en liten håla där det inte finns något vidare utbud på vare sig material eller kunskap hur man gör smarta genomföringar, så jag ska åka någonstans till någon lite större ort imorgon och fråga runt lite grand. Helst skulle ju det ha varit klart innan rutan anländer.
  • Orppo
    Användare
    • september 2004
    • 518

    #2
    citat:Ursprungligen skickat av MickeA


    Hej hej...

    Efterssom jag lovade för ganska länge sen att jag skulle rapportera emellanåt här på forumet hur bygget fortskrider känner jag mig lite tvungen att göra det nu.

    Det går framåt så sakteliga i mån av tid och ekonomi, men nu börjar det i alla fall närma sig slutet. Tråkigt nog blev det ett missförstånd mellan mig och gubben som kapade delarna till stålkonstruktionen, så de slutgiltiga måtten blev bara 100x100x300 cm istället för 100x120x300 cm. Alltså 3000 liter istället för 3600.
    Men egentligen var det bara bra vid närmare eftertanke, för annars hade det kommit 20cm till ut i rummet som redan är i minsta laget, så jag är ganska nöjd ändå.

    Hela karet står på plats, plywooden är isatt och allt är klätt med våtrumsmatta. Far var här idag och svetsade skarvarna i den, så det enda som återstår nu är att sätta i rutan som är beställd och kommer omn två veckor, samt borra och ledningar. Plus montering av belysning och att tillverka ett filter av något slag.

    Rör-biten ska jkag försöka ta itu med imorgon. Jag bor ju i en liten håla där det inte finns något vidare utbud på vare sig material eller kunskap hur man gör smarta genomföringar, så jag ska åka någonstans till någon lite större ort imorgon och fråga runt lite grand. Helst skulle ju det ha varit klart innan rutan anländer.
    Inspirerande läsning,Lycka till[8D]

    Kommentar

    • reecord
      Användare
      • februari 2004
      • 341

      #3
      har du inte tillgång att lägga ut lite bilder
      Sydamerika

      Kommentar

      • daniel_i_malmö
        Användare
        • april 2002
        • 1338

        #4
        Spännande projekt! Mer detaljer och gärna bilder! :-)

        Du använder alltså våtrumsmatta som tätt lager, istället för att måla plywooden?

        Hur mycket kostar materialet och stålarbetet?

        /Daniel
        Tjugofem år med ciklider.
        http://www.malmoakvarieforening.se
        Centralamerika 2006
        Svart kaffe och drömmeri...

        Kommentar

        • jannemannen
          Användare
          • juli 2004
          • 306

          #5
          Åh stackars dig ! Bara 3000 Liter !

          Mvh/Janne
          Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

          Kommentar

          • Mattias Olsson
            Användare
            • september 2003
            • 328

            #6
            det blir till att ta på badbyxorna och cyklopet när du ska ner på botten och fixa [8D]

            Kommentar

            • Midas_Tom
              Användare
              • mars 2005
              • 809

              #7
              riktigt häftigt man blir ju lite avis om man säger så...=)
              Men det skulle vara kul att se lite bilder på det hela!!

              mvh: tom
              //tom

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

              Kommentar

              • ebbe_20
                Användare
                • februari 2005
                • 283

                #8
                bilder!!
                MVh
                Ebbe

                Kommentar

                • Nyllet90
                  Användare
                  • oktober 2004
                  • 1133

                  #9
                  orattvist!
                  Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

                  Kommentar

                  • MickeA
                    Användare
                    • juni 2003
                    • 456

                    #10
                    Damiel i malmö:
                    Jo, jag har våtrumsmatta och sedan helt vanlig plywood i en stor "bur" svetsad av fyrkantsprofil. Själv är jag aningen skeptisk till att det verkligen blir tätt och stoppar i 25 år med den där mattan, men min far har 40 år i golvbranchen med våtrum som specialitet och han har garanterat mig att det ska hålla.

                    jag har i alla fall tagit det säkra före det osäkra och gjort så att det blir en stor "bassäng" under karet, med ett rör genom väggen, vidare genom bastun och ut i tvättstugan där det finns en golvbrunn ifall något skulle hända. Smäller rutan är det kört, men mindre läckage borde det klara i alla fall, sen gäller det bara att upptäcka sådant i tid. i så fall är det ju bara att tömma och byta ut sidorna när den dagen kommer.

                    genom rören till tvättstugan tänker jag även lägga slang för filtret så kan jag ha det i tvättstugan så slipper man se och höra på det eländet. Jag tänker även dra ett rör från vattenytan på akvariet och direkt till avloppet så att jag får ytavrinning och kan, åtminstone sommartid, låta det sakta sipra in lite friskt vatten direkt från kranen hela tiden.

                    Priset på kalaset hittills landar på inte ett öre mer än lite lim och lite skruv. Det får jag såklart tacka min ovan nämnda farsgubbe för åter igen. Det är fördelen med att bo i en håla där alla känner alla och att gubben är kändis. Någon gammal skuld här, ett arbetsbyte där och vips har man stommen till ett stort maffigt akvarium klart. Dock kommer det att börja kosta härifrån och framåt. Rutan skulle kosta 2600+moms, sen kommer ju rör och genomföringar att kosta. Pumpar, filter, doppvärmare och så vidare. Men efterssom resten varit så billigt är ju det smällar man gladeligen tar.

                    Det finns några bilder, men dom är så stora så det är ingen ide att jag lägger ut dem. Dessutom är dom inte särskilt intressanta. men vi får se om jag konverterar om några och slänger upp till veckan.

                    Kommentar

                    • mek
                      Användare
                      • januari 2005
                      • 540

                      #11
                      Det karet kommer att rymma en hel del Guppies

                      Kommentar

                      • Nyllet90
                        Användare
                        • oktober 2004
                        • 1133

                        #12
                        h.. mek! guppies!] fan i det karet kan han ju ha en j**la haj!
                        Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

                        Kommentar

                        • Karon
                          Användare
                          • april 2002
                          • 880

                          #13
                          Kanske ett stim på ca. 3.000 cardinaltetror?

                          Kommentar

                          • MickeA
                            Användare
                            • juni 2003
                            • 456

                            #14
                            Har faktiskt tänkt på det.. Det vore ju lite fräckt med några discus, några altumscalarer, några fjärilsciklider, ett gäng corydoras, några snygga L-malar och några hundra glödbandstetror.

                            Kommentar

                            • Midas_Tom
                              Användare
                              • mars 2005
                              • 809

                              #15
                              ett stim med frontosor?.. skulle vara ricktigt tufft!!eller nån annan Tanganyika ciklid?

                              mvh: tom
                              //tom

                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

                              Kommentar

                              Arbetssätt...