Intresserad av Apistogrammasällskapet?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imported_n/a
    Användare
    • oktober 2004
    • 531

    Intresserad av Apistogrammasällskapet?!

    Hej!
    Finns det dom som är intresserad av att starta upp Svenska Apistogrammasällskapet,det finns ett stort intresse för apistogramma, ock det skulle vara roligt om även dom fick ett forum.MVH Ann-Mari
    bryggan
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    Jag har sökt på nätet och det verkar inte finnas något apistogrammasällskap, klubb eller förening i Sverige, iallafall inte som finns väl representerat på Internet, så idén är bra.

    Jag har precis börjat med apistogramma själv och skulle mycket möjligt vara intresserad av att vara med i en sådan förening, även om jag inte har tid att organisera den eller sitta i någon styrelse.

    Hittar du eldskälar som är sugna, se till att lägga upp det ordentligt med stadgar etc. Det va nån kille som ville starta en förening nyligen och det lät så oseriöst, så de kan inte vara många medlemmar idag. Bla utsåg han sig själv till ordförande..
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • Micke
      Användare
      • april 2002
      • 9579

      #3
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

      Kommentar

      • daniel60
        Användare
        • mars 2003
        • 527

        #4
        http://och.nu/apistosweden/ verkar ha lagt ner.
        Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
        Mina fiskar & burkar

        Kommentar

        • Zaphi
          NCS Medlem
          • juli 2002
          • 5395

          #5
          Ahhh... De har lyckats hålla sig annonyma...
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

          Kommentar

          • Pär J.
            Användare
            • april 2002
            • 219

            #6
            Det var jag som låh bakom detta projekt (ApistoSweden) det finns idag en "sovande" mailinglista och en utdöende tendens.

            Problemet var att jag inte har den tid och kunskap för att driva en hemsida med forum mm. Det finns idag väldigt bra andra forum för detta trots att de är mer allmäna än just enbart dvärgciklider, zoopet, ciklid.se m.fl.

            Finns det någon som enkelt vill lägga upp ett Snits-forum eller likande så är det helt ok för mig. Sedan är det alltid vad man gör det till, varför en förening när det finns så många bra föreningar både lokala akvarieföreningar som vill ha fler medlemmar och svenska/skandinaviska/nordiska specialförening.

            Ett forum är alltid en bra start med frågor, svar och kontaktknytning mellan olika intressen.

            Vem är på?

            Mvh Pär Jansson

            Kommentar

            • Zaphi
              NCS Medlem
              • juli 2002
              • 5395

              #7
              På och på... Hade det funnits ett forum så hade jag säkert tittat in där, det hade varit grymt. Problemet är lite att ciklid.se och zoopet (vilket jag iofs inte besöker så mycket längre) är så dominanta så att om man vill ha svar, bra och snabba svar, så räcker det att skriva här. Ett mindre forum kan vara bra för en förening så att medlemmarna kan tjöta med varann, men det är svårt att skapa ett jämt och kraftigt flöde med användare och inlägg.
              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

              Kommentar

              • Pelle
                Användare
                • maj 2002
                • 387

                #8
                Hej

                Pär ska all heder för det jobb han har lagt ned på Apistosweden´s hemsida. Det stora problemet är att det inte har funnits så stort intresse bland medlemmarna att bidra med artiklar och foton, m.m.
                Inte minst jag själv har dåligt samvete för att jag inte har bidragit med mer.
                Tyvärr tror jag att dvärgciklidintresset i Sverige är för litet för att kunna hålla en livaktig förening igång.

                Tills vidare kan kanske en "dvärgciklid avdelning" läggas till på ciklid.se forumet. Då finns det ialla fall en "samlingsplats" på nätet för dvärgciklidintresserade i Sverige.

                I övrigt finns det några fantastiska forum att besöka för de som orkar med att läsa och skriva engelska

                www.apistogramma.com Ett amerikanskt forum som ofta frekventeras av sådana storheter som Mike Wise, David Soares m.fl.

                www.petfrd.com Ett Singapore baserat forum med fantastiska bilder från entusiastiska medlemmar!

                Jag har en del andra länkar till dvärgciklidsidor på min zoon.



                Mvh/ Per



                Kommentar

                • tompa_2006
                  Användare
                  • februari 2008
                  • 17

                  #9
                  Bump

                  Om någon är intresserad av att starta en förening eller liknande gällande dvärgciklider kan jag stå för forumet.

                  // mvh Tompa

                  Kommentar

                  • c90368
                    Användare
                    • september 2007
                    • 890

                    #10
                    Ursprungligen postat av Zaphi
                    På och på... Hade det funnits ett forum så hade jag säkert tittat in där, det hade varit grymt. Problemet är lite att ciklid.se och zoopet (vilket jag iofs inte besöker så mycket längre) är så dominanta så att om man vill ha svar, bra och snabba svar, så räcker det att skriva här. Ett mindre forum kan vara bra för en förening så att medlemmarna kan tjöta med varann, men det är svårt att skapa ett jämt och kraftigt flöde med användare och inlägg.
                    Det gäller att välja rätt trådar på Zoopet.

                    Har inget emot detta forum men när det gäller SA så upplever jag att tyvärr är mer "tryck" på Zoopet
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

                    Kommentar

                    • patriksg
                      Användare
                      • september 2007
                      • 75

                      #11
                      Är ju själv sugen på att köpa lite dvärgar till mitt 180L så det skulle vara kul med ett mer specifikt forum. men som redan har nämts så är ju ciklid.se och zoopet.se stora nog. Men en liten förening skulle vara kul.

                      Själv har jag vart i samma bana fast med kulfiskar. Men av någon anledning så finns det inte så stort intresse för kulfiskar

                      Kommentar

                      • c90368
                        Användare
                        • september 2007
                        • 890

                        #12
                        Ursprungligen postat av patriksg
                        Är ju själv sugen på att köpa lite dvärgar till mitt 180L så det skulle vara kul med ett mer specifikt forum. men som redan har nämts så är ju ciklid.se och zoopet.se stora nog. Men en liten förening skulle vara kul.

                        Själv har jag vart i samma bana fast med kulfiskar. Men av någon anledning så finns det inte så stort intresse för kulfiskar
                        Om du inte har gjort det så titta i den här tråden

                        Lite bilder är alltid roligt. Även om de inte är de bästa, men Ap kan minst sagt vara lite svårflörtade. Apistogramma Trifasciata: En väldigt blyg herre som smiter så fort reflexen från kameran kommer. På bilden i röret kan man dock se en antydan till hans magnifika ryggfena som säkert är över tre centimeter när han stilar.
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • patriksg
                          Användare
                          • september 2007
                          • 75

                          #13
                          Ursprungligen postat av c90368
                          Om du inte har gjort det så titta i den här tråden

                          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=109309
                          Lästa i den för första gången idag. Dock läste jag inte allt

                          Kommentar

                          • Koi-fantast
                            Användare
                            • november 2007
                            • 555

                            #14
                            Jag tycker att dvärgcikliderna även hör till ciklid.se. De finns med i artregistret och ingår i div. biotoper så det går ju utmärt att diskutera dem i forumet. Jag vet inte om något behöver ändras under stämman och stadgarna och vad som kan vara önskävrt i övrigt.
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
                            http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

                            Kommentar

                            • Nicke SA
                              NCS Medlem
                              • januari 2007
                              • 290

                              #15
                              Jag tycker tycker det är en kul idé, som jag hoppas det blir något av. Jag känner mig inte mätt på apistogramma efter att följa vad som händer varken här eller på zoopet. Kände inte till den gamla apistosidan ...
                              // Mvh Niklas
                              Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...