Intresserad av Apistogrammasällskapet?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • april 2002
    • 4619

    #46
    Ursprungligen postat av nils42
    Hej!
    Att göra CB bättre ( om möjligt ) har väl inte med detta att göra?
    Kan vi inte hålla oss till ämnet?
    Summera ihop Afrika med det övriga ( ciklider ) ser du ju själv var tyngdpunkten ligger.
    Hälsn Nils
    Det var väl länge sedan som vi lämnade ämnet - "att starta upp ett Apistogramma-sällskap"
    Sedan kan man ju summera hur man vill - men nog brukar ofta "fiskgruppen" paletter, egyptiska munruvare, thomasi etc. ofta mer räknas till gruppen "Malawi, Tanganyika".

    Oavsett vilket så skulle jag nog vilja påstå att Ciklidbladet idag har "för få" artiklar om MALTA-ciklider om man ser till hur intresset för de olika fiskgrupperna är bland NCS medlemmar. Se bara på detta forum - här är det mer än dubbelt så många trådar om "afrikaner" än om "amerikaner".
    Jag tycker dock att CB jobbar bra med att också få in mer artiklar om sydamerikaner. Ett steg i den riktningen är att t.ex. artiklarna om hur man skapar ett växtakvarium eftersom växter ofta passar bra ihop med Sydamerikaner, men mindre bra ihop med MALTA.

    Sedan är det som Ola skriver upp till medlemmarna att komma med bidrag i de ämnen som de vill ha in artiklar om.

    Kommentar

    • nils42
      Användare
      • januari 2003
      • 931

      #47
      Hej!
      För att efter dessa utvikelser återkomma till ämnet;
      finns förutsättningar att skapa en livsduglig apistosida?
      Hälsn Nils

      Kommentar

      • c90368
        Användare
        • september 2007
        • 890

        #48
        Ursprungligen postat av nils42
        Hej!
        För att efter dessa utvikelser återkomma till ämnet;
        finns förutsättningar att skapa en livsduglig apistosida?
        Hälsn Nils
        Jag tycker att vi börjar med en SA dvärgciklid tråd här på plats

        Efter lite ordväxlingar i denna tråd http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=46838 där vi har konstaterat att det kanske behövs lite mer tryck på diskussionerna om Sydamerikanska dvärgciklider och kanske då framförallt Apistogramma så startar jag denna tråd. Det är väl ett faktum att om besökare kommer in på forumet


        Skriver medvetet dvärgciklid eftersom det finns ett antal, även om de är få i förhållande till Ap, mycket trevliga fiskar av andra släkten.
        Senast redigerad av c90368; 18 mars 2008, 19:41.
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • Koi-fantast
          Användare
          • november 2007
          • 555

          #49
          Ursprungligen postat av nils42
          .. Det är väl ingenting att hymla med;
          ciklider för de flesta ÄR från Afrika ( Malawi etc ).
          De övriga får plats vid behov.
          Hälsn Nils
          Jag tror att Kjell menar exempelvis det här uttalandet. Du placerar Malawi över afrikaner, och att andra ciklider som ex sydamerikaner endast köps om det finns plats över..

          Jag undrar hur du resonerar när det gäller detta? Är det antal fiskar av en odlad art i affär, antal sålda fiskar av en art, eller är det genetisk artrikedom?

          För mig gäller iaf det omvända när det gäller ursprung, även om jag har Paletter som anses vara en bra nybörjar ciklid.
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
          http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #50
            Ursprungligen postat av nils42
            Hej!
            Att göra CB bättre ( om möjligt ) har väl inte med detta att göra?
            Kan vi inte hålla oss till ämnet?
            Summera ihop Afrika med det övriga ( ciklider ) ser du ju själv var tyngdpunkten ligger.
            Hälsn Nils
            Kan inte låta bli att länka till den här stendöda tråden http://www.ciklid.org/forum/showthre...576#post727576
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • c90368
              Användare
              • september 2007
              • 890

              #51
              Ursprungligen postat av Pelle
              Hej
              Tills vidare kan kanske en "dvärgciklid avdelning" läggas till på ciklid.se forumet. Då finns det ialla fall en "samlingsplats" på nätet för dvärgciklidintresserade i Sverige.
              Mvh/ Per
              Nu är vi en bit på väg, hoppas du hjälper till att hålla grytan kokande
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • Gäst

                #52
                Hej!

                Hej!
                Det skulle verkligen behövas ett Apistiogrammasällskap men som sagt i detta land ska det till mycket innan något händer,Mvh Ann-Mari

                Kommentar

                • LN
                  Användare
                  • december 2004
                  • 4744

                  #53
                  Gillar ditt sätt c90368

                  Possitiv, aktiv och pådrivande. Perfekta egenskaper för att hålla forumet levande.
                  Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                  Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                  Kommentar

                  • c90368
                    Användare
                    • september 2007
                    • 890

                    #54
                    Ursprungligen postat av LN
                    Gillar ditt sätt c90368

                    Possitiv, aktiv och pådrivande. Perfekta egenskaper för att hålla forumet levande.
                    Tack så mycket

                    Jag försöker alltid skriva mina inlägg i en ton som jag själv vill bli besvarad!

                    Det går alltid att avsluta även ett negativt svar med en possitiv vinkling i slutet
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

                    Kommentar

                    • Olorin
                      Användare
                      • maj 2005
                      • 1554

                      #55
                      Nu är jag är ny på apistogrammor och intresset är på topp, men även jag tycker att det låter lite för snävt med en Apisto-förening. Fast å andra sidan så är det ju rätt svårt att få tag i fiskar och man har ingen som helst koll på folk som har Apisto i sin närhet. Så det kanske vore en bra idé även om man bara la upp en liten databas över Apisto-ägare man kan byta fisk med och sen inte mycket mer.

                      Vid närmare eftertanke så låter det som en sektion inom NCS mer än en egen förening. Det kanske vore nåt?
                      Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                      Kommentar

                      • Joakim Draktoft
                        NCS Medlem
                        • april 2002
                        • 7334

                        #56
                        Ursprungligen postat av Olorin
                        Så det kanske vore en bra idé även om man bara la upp en liten databas över Apisto-ägare man kan byta fisk med och sen inte mycket mer.
                        Delar av detta finns redan idag via funktionen Medlemmarnas arter, se ex. på medlemmar med art som börjar på A. http://www.ciklid.org/artregister/ar..._art.php?art=A

                        Ju fler som lägger upp vilka arter de har desto mer omfattande blir denna lista.

                        På respektive art i artregister kan man dessutom se motsvarande lista på vilka som har en viss art (näst längst ned till höger).
                        Joakim Draktoft
                        f.d Webmaster Ciklid.se
                        ____________________________________________

                        Kommentar

                        • LN
                          Användare
                          • december 2004
                          • 4744

                          #57
                          Precis Joakim.

                          Kopplingen finns o dessutom så om man håller till på ett generellt ciklidforum som detta så får man liksom debatter o tips som indirekt/direkt rör ens egen nisch på köpet. T.e.x vattenkvallite, filterlösningar, belysnings utveckling, inredningstips osv.
                          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                          Kommentar

                          • Koi-fantast
                            Användare
                            • november 2007
                            • 555

                            #58
                            Jag hinner/orkar iaf. inte läsa och skriva på alla forum som jag vill, utan jag har valt några sidor. Jag hoppas att de som brinner för Apisto, utvecklar den delen här och att de även skickar in artiklar till Ciklidbladet. Forumet kanske skulle behöva fler underrubriker, och en webbmaster söks ju till siten..
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
                            http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

                            Kommentar

                            • Gäst

                              #59
                              Hej!

                              Hej!
                              Allt måste inte vara anslutet till NCS Apistosällskapet kan gott vara självständigt så har vi det på Nodss.se i alla fall (Nordiska diskus sällskapet)Mvh Ann-Mari

                              Kommentar

                              • Olorin
                                Användare
                                • maj 2005
                                • 1554

                                #60
                                Ja, jag vet inte riktigt vilka formella regler som finns för vad som kan vara avdelningar här på NCS, men det slog mig att det som Janne var inne på finns så kallade synergi-effekter med att ha en sektion eller avdelning inom NCS hellre än en egen klubb. Just nu verkar jag för Apisto eftersom jag har det, men jag har ju inget emot andra ciklider(de har sin charm) så jag trivs bra här. Eftersom det kan finnas en poäng i att lägga upp mina firrar i listan får jag väl dra iväg ett inbetalningskort och bli medlem nu
                                Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...