Konverterar från saltvatten till sött - Tanganyika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jaken
    Användare
    • december 2013
    • 63

    Konverterar från saltvatten till sött - Tanganyika

    Hej på er!

    Får väll inleda med att presentera mig själv eftersom jag är ny för er forum-veteraner. Stockholmsbo med rötterna i Karlstad. Under 90-talet höll jag på och odlade malawi och viss tanganyika, hade odlinglokal med alldeles för många kubik vatten och elförbrukning som så många andra. Vid millenieskiftet åkte allt sötvatten ut och det blev enbart saltvattensakvarium för hela slanten. Så nu efter 13 år med saltvatten har jag bestämt mig för att gå tillbaks till sötvatten. Efter att värmen slog ut hela saltkaret i sommar så konstaterade jag att saltkar inte funkar i mitt nuvarande boende som blir alldeles för varmt på sommaren.

    Såhär såg det ut i våras
    Removed the wavebox and has cleaned up the tank. Now its fillinf up with small gems that hopefully will grow larger quickly.


    Körde också med en Wavebox ett tag, men tog sedan ur den
    Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.


    De sista fiskarna, korallerna går temporärt i ett litet skruttakvarium tills jag hunnit annonsera ut det.
    Det var allt om saltvatten, det är ju trotts allt ett sötvattensforum.


    Akvariet är ett hemmabygge i weiss-glass. Måtten är 140x70x60 med en avrinningsbox utvändigt bak. Därifrån är det rördragning ner i en 100-liters sump. Ställningen är ett hemmabygge, klätt med högblanka köksluckor.Tanken är att behålla hela akvariet inklusive ställning och sump. I sumpen tänkte jag köra all filtrering, dvs inga ytterfilter utan 100-liters sumpen får bli mitt filter, biobollar och filtermatta.

    Tanken är att köra få arter, En rejäl bunt Leptosomor och någon sandsilare, typ Kilesa. Väldigt inspirerad av Repens kar
    Ganska lite inredning och sandytor.

    Så nu är akvariet tömt som ni ser på bilderna och jag håller på och lurar på hur BTN-modulerna skall placeras. Vad tror ni om så som det ser ut nu?

    Täckglas tänkte jag skippa täckglas och köra någon form av nät istället. Jag är van vid att det dunstar 6 liter per dygn och kommer återanvända min automatiska vattenpåfyllning.

    Några andra tankar jag bör ta med mig?
    Klicka på bilden för större version

Namn: btn2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 269,8 KB
ID: 699748
    Klicka på bilden för större version

Namn: btn1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 270,1 KB
ID: 699747

    edi^* lyckas inte få in youtubeklippen i inlägget, kanske kan någon admin hjälpa till..
    Senast redigerad av jaken; 16 januari 2014, 00:38. Anledning: Får inte till youtube-länkningen
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Välkommen hit!

    Trevlig burk och projekt. Jag hade inte satt några moduler alls på gavel eller bakrutan utan kanske bara någon på botten. Enda anledningen att jag har moduler på gavel/bakrutan i mina burkar är för att jag kör filtreringen där. Hade jag haft en sump hade jag inte haft det! Väldigt trevligt att ha 100 liter sump att ha som filtrering!

    Ska bli kul att följa

    Kommentar

    • Repen1
      Användare
      • januari 2013
      • 877

      #3
      Förstår hur Erik tänker, men då detta är tänkt för "leptosama" så är det bra med en "klippa" som går upp,gärna ett litet"överhäng" också, då dom här fiskarna gärna söker skydd vid lodräta klippor o under "överhäng" Dom står gärna lodrätt med huvudet neråt för att söka skydd, o dom spottar gärna sina yngel där också. Mille
      Dieselråttan

      Kommentar

      • johho
        Användare
        • mars 2007
        • 1825

        #4
        Vilket trevligt projekt, ska bli kul att följa. Kilesan är ju så otroligt vacker!

        Kommentar

        • Pierre_N
          Användare
          • mars 2004
          • 772

          #5
          Kul projekt, det här ska följas!

          Kommentar

          • Ove Planstedt
            NCS Medlem
            • maj 2006
            • 1816

            #6
            Ja välkommen hit, känner igen dig från SG.
            Själv har jag gått motsatt ditt håll och har för närvarande bara saltvatten.

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #7
              Välkommen. Blir kul att se vad du hittar på!
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • jaken
                Användare
                • december 2013
                • 63

                #8
                Tack

                Håller på o vänder o vrider på mina moduler i timmar.

                Kan ni hjälpa mig med en sak. Hur strömt vatten fixar leptosomorna? Klarar de en Stream-pump med pulserande ställbart flöde som levererar 4000 - 12000 liter per timme? Det blir en ganska bred ström och inte en tunn stråle som från exempelvis en vanlig Eheim.

                Klicka på bilden för större version

Namn: tunze.jpg
Visningar: 1
Storlek: 9,7 KB
ID: 689700
                Senast redigerad av jaken; 16 januari 2014, 22:19.

                Kommentar

                • jhes
                  Användare
                  • september 2010
                  • 229

                  #9
                  Sätt den på timer o kolla hur dom mår! Börja med tex 1timma per dag o sen öka om dom trivs med det!
                  Ha den avstängd på natten så dom får vila!
                  MVH/Henrik

                  Kör själv ca 30 000 l/h i cirkulation som mest o firrarna älskar det, står ofta framför 2st koralia, nr6+nr8 (typ 20000 l/h) o tränar musklerna (mitt kar e 720l)

                  Edid: Såg att du har sandsillar, så då skulle jag ta det lugnare med cirkulationen

                  Kommentar

                  • Repen1
                    Användare
                    • januari 2013
                    • 877

                    #10
                    Dom tål bra tryck. Jag har 12000L som pumpas i ett 2,5M kar, det sköts av 3st Eheim 1262or på 3400Lst o 1st Eheim 1060a på 2400L, 1262orna är på 80W st o 1060an är på 65W o dom här pumparna ger rejält tryck, fiskarna verkar trivas som fisken i vattnet, det är full fart på dom.Stänger aldrig av på nätterna,fiskarna har sina sovplatser vid "bergen" o växterna, så dom hittar lugna ställen där dom vill vara o sova. Mille
                    Senast redigerad av Repen1; 16 januari 2014, 23:56.
                    Dieselråttan

                    Kommentar

                    • Joakim Draktoft
                      NCS Medlem
                      • april 2002
                      • 7334

                      #11
                      Tänkte ge dig lite input på modul setup, eftersom jag i ett av karen har en liknande setup med en pelare baktill och vilka konsekvenser det kan ge.

                      Detta kar har måtten 160x70x40cm med avrinningshörna till vänster och filterhörna till höger.

                      I karet går just nu:

                      Neolamprologus caudopunctatus
                      Lamprologus multifasciatus
                      Neolamprologus tretocephalus

                      Uppbyggnaden består av 4 moduler (eller byggblock eftersom det är delar av moduler) fäst med huvuddel mot först angivna element:

                      Modul1: Fäst mot botten, avrinningshörn och baksida
                      Modul2: Fäst mot bakruta och botten
                      Modul3: Fäst mot botten och bakruta
                      Modul4: Fäst mot bakruta, botten och filterficka

                      Klicka på bilden för större version

Namn: setup1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 280,0 KB
ID: 689723Klicka på bilden för större version

Namn: setup2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 292,6 KB
ID: 689724
                      Ursäkta dålig kvalitet på bilder (tagna med mobilen denna gång).

                      Den enda nackdelen jag noterat med denna setup är att eftersom utblåset från filterfickan ligger tätt mot bakruta till höger i karet, så avslutas luftstråle mot den stående Modul2.

                      Detta medför att strålen slår ned mot botten och att det bakom modulen blir det en något stillastående yta över Modul1.

                      Övrig setup i karet är stora stenar av olika typer, en större snäckkoloni, samt en hel del växter.

                      Notera också att Modul4 ger en hylla samt att den ser ut som ett bakvänt K.
                      Joakim Draktoft
                      f.d Webmaster Ciklid.se
                      ____________________________________________

                      Kommentar

                      • johho
                        Användare
                        • mars 2007
                        • 1825

                        #12
                        Ursprungligen postat av Joakim Draktoft
                        Tänkte ge dig lite input på modul setup, eftersom jag i ett av karen har en liknande setup med en pelare baktill och vilka konsekvenser det kan ge.

                        Detta kar har måtten 160x70x40cm med avrinningshörna till vänster och filterhörna till höger.

                        I karet går just nu:

                        Neolamprologus caudopunctatus
                        Lamprologus multifasciatus
                        Neolamprologus tretocephalus

                        Uppbyggnaden består av 4 moduler (eller byggblock eftersom det är delar av moduler) fäst med huvuddel mot först angivna element:

                        Modul1: Fäst mot botten, avrinningshörn och baksida
                        Modul2: Fäst mot bakruta och botten
                        Modul3: Fäst mot botten och bakruta
                        Modul4: Fäst mot bakruta, botten och filterficka

                        [ATTACH=CONFIG]50819[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]50820[/ATTACH]
                        Ursäkta dålig kvalitet på bilder (tagna med mobilen denna gång).

                        Den enda nackdelen jag noterat med denna setup är att eftersom utblåset från filterfickan ligger tätt mot bakruta till höger i karet, så avslutas luftstråle mot den stående Modul2.

                        Detta medför att strålen slår ned mot botten och att det bakom modulen blir det en något stillastående yta över Modul1.

                        Övrig setup i karet är stora stenar av olika typer, en större snäckkoloni, samt en hel del växter.

                        Notera också att Modul4 ger en hylla samt att den ser ut som ett bakvänt K.
                        Detta karet igen! Tänkte be om en update, det är så jäkla coolt!

                        Kommentar

                        • jaken
                          Användare
                          • december 2013
                          • 63

                          #13
                          Tack Joakim det ser verkligen läckert ut. Stillastående vatten är jag inte orolig för med streampump. De flyttar mycket mer vatten än en vanlig.

                          Ska försöka ha lite fria sandytor

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            #14
                            Ursprungligen postat av Joakim Draktoft
                            Tänkte ge dig lite input på modul setup, eftersom jag i ett av karen har en liknande setup med en pelare baktill och vilka konsekvenser det kan ge.

                            Detta kar har måtten 160x70x40cm med avrinningshörna till vänster och filterhörna till höger.

                            I karet går just nu:

                            Neolamprologus caudopunctatus
                            Lamprologus multifasciatus
                            Neolamprologus tretocephalus

                            Uppbyggnaden består av 4 moduler (eller byggblock eftersom det är delar av moduler) fäst med huvuddel mot först angivna element:

                            Modul1: Fäst mot botten, avrinningshörn och baksida
                            Modul2: Fäst mot bakruta och botten
                            Modul3: Fäst mot botten och bakruta
                            Modul4: Fäst mot bakruta, botten och filterficka

                            [ATTACH=CONFIG]50819[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]50820[/ATTACH]
                            Ursäkta dålig kvalitet på bilder (tagna med mobilen denna gång).

                            Den enda nackdelen jag noterat med denna setup är att eftersom utblåset från filterfickan ligger tätt mot bakruta till höger i karet, så avslutas luftstråle mot den stående Modul2.

                            Detta medför att strålen slår ned mot botten och att det bakom modulen blir det en något stillastående yta över Modul1.

                            Övrig setup i karet är stora stenar av olika typer, en större snäckkoloni, samt en hel del växter.

                            Notera också att Modul4 ger en hylla samt att den ser ut som ett bakvänt K.
                            Grymt snyggt
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • jaken
                              Användare
                              • december 2013
                              • 63

                              #15
                              Efter lite beslutsångest så limmades tre moduler enligt bild. Jag gillade att ha ganska öppna ytor och att bibehålla mycket av bakgrunden. Blästersand inhandlad på Jula och tre påsar åkte i. Cyprisar i frivattnet och den öppna sandytan skapar möjlighet för några Kilesa tänkte jag. Någon enstaka växt, Valisneria och sedan är det klart. Ganska "ren" inredning i karet.



                              Klicka på bilden för större version

Namn: akva.jpg
Visningar: 1
Storlek: 267,9 KB
ID: 689745

                              Klicka på bilden för större version

Namn: akvah.jpg
Visningar: 1
Storlek: 272,0 KB
ID: 689746



                              Klicka på bilden för större version

Namn: akvav.jpg
Visningar: 1
Storlek: 271,3 KB
ID: 689747

                              Kommentar

                              Arbetssätt...