Tanganyika 2013 del 2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lars Andersson
    NCS Medlem
    • oktober 2002
    • 601

    Tanganyika 2013 del 2

    Vet inte om det var jag som lyckades låsa förra tråden. Lyckades i alla fal inte låsa upp den så här är en fortsättning.

    Tillbaka till Lodgen i Kipili. Resan till Mahale var tuff. 12 timmar i öppen båt med vågor som sköljde in hela tiden. Som sagt lite annorlunda badsemester. Men sitter man i en båt med vågor som varje minut sköljer in i tio timma utan avbrott så önskar man att man valt ett mer normalt semestermål. Sanningen att säga så har jag gjort dettta så många gånger att jag inte ens tänker att det är pest.

    Mahale är schimpanser. Vi hade tur i år igen Alfahanen fångade en liten antillop och det blev ett himla liv. Vi såg inte fångsten men vi såg när han delade med sig till sin mor. Häftigt, häftigt.

    Fem dyk runt Mahale, men lite begränsat då sjögången var lite för stor. Ett par av dyken var enormt bra.

    He,mresan från Mahale började bra men efter knappa två timma fick vi ta "nödhamn" i Sibwesa. Där stannade vi i fem timmar innan vi försökte oss tillbaka. Resan av resan var utan problem förutom den kylande fartvinden. Nästan framme i Kipili mötte vi Liemba i kolmörkret (det måste vara slutet på måncykeln, nymåne nästa) Jag har en uppsättning lampor av fabrikat "SOLA" och utan dem hade vi inte kunnat köra i mörkret, eftersom inte alla fikare har lampor på sina små båtar.

    Strax norr om Sibesa gjorde vi ett dyk för att fördriva tiden. Såg bl a lekande Enantiopus. Förresten känner jag at fem timmar i Sibwesa gav mig lite mera solbränna än vad min maximala grilltid per dag är. Får hålla ner tiden i solen idag.

    Idag skall det bli tre dyk, sjön är nästan spegelblank så det blir nog bra.

    Nu frukost
    Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Spännande läsning
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Banderad
      Användare
      • februari 2006
      • 3479

      #3
      Jättekul att du uppdaterar när möjlighet ges Lars.

      /Jocke

      Kommentar

      • johho
        Användare
        • mars 2007
        • 1825

        #4
        Låter som en trevlig båtresa

        Kommentar

        • Lars Andersson
          NCS Medlem
          • oktober 2002
          • 601

          #5
          Igår dök vi på tre platser 30 - 45 kilometer söder om Kipili. Två av dyken var inte så bra men vi såg en hel del fisk. I dag så strejkade den ena Yamahamotorn så hela morgonen var vi på lodgen. Bästa lodgen jag varit på i Afrika. Sedan beslöt jag mig för att inte åka med utan att ta en em off.

          Lunchmenyn var

          Förrätt Gaspacho med salsa
          Huvudrätt Kall fisk med sallad
          Efterrätt Kall blodfrukssoppa med sorbet gjort på annanas

          Bilderna i omvänd ordning

          Jag brukar säga att man åker inte till Afrika för matensskull, men till Lakeshore Lodge i kipili kan man faktiskt göra det, även om det blir ganska dyra matupplevelser.
          Bifogade filer
          Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

          Kommentar

          • johho
            Användare
            • mars 2007
            • 1825

            #6
            Ursprungligen postat av lars andersson
            igår dök vi på tre platser 30 - 45 kilometer söder om kipili. Två av dyken var inte så bra men vi såg en hel del fisk. I dag så strejkade den ena yamahamotorn så hela morgonen var vi på lodgen. Bästa lodgen jag varit på i afrika. Sedan beslöt jag mig för att inte åka med utan att ta en em off.

            Lunchmenyn var

            förrätt gaspacho med salsa
            huvudrätt kall fisk med sallad
            efterrätt kall blodfrukssoppa med sorbet gjort på annanas

            bilderna i omvänd ordning

            jag brukar säga att man åker inte till afrika för matensskull, men till lakeshore lodge i kipili kan man faktiskt göra det, även om det blir ganska dyra matupplevelser.
            lajk!!!

            Kommentar

            • jonre723
              Användare
              • oktober 2004
              • 439

              #7
              Ta gärna med Murago Tanzania hem.
              Och så är det.
              /J

              Kommentar

              • Lars Andersson
                NCS Medlem
                • oktober 2002
                • 601

                #8
                Inte tror jag väl att jag nämt Tanzania Murago? I vilket fall så har vi letat reda på var den finns. Ca 500 meter kustremsa och den tål nog inte kommersiell fångt så platsen förblir hemlig. Jag tror att före oss har bara två "vitingar" sett dem i naturen. Har några bilder men de får vänta till de få som jag brukar visa dem för.

                Kolla noga så ser ni ynglen.
                Bifogade filer
                Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

                Kommentar

                • jonre723
                  Användare
                  • oktober 2004
                  • 439

                  #9
                  Det stod på Cichlid Room Companion i förrgår att Ad hade hittat dem... Jag ser fram emot bilderna och föredraget.
                  Och så är det.
                  /J

                  Kommentar

                  • johho
                    Användare
                    • mars 2007
                    • 1825

                    #10
                    Ursprungligen postat av Lars Andersson
                    Inte tror jag väl att jag nämt Tanzania Murago? I vilket fall så har vi letat reda på var den finns. Ca 500 meter kustremsa och den tål nog inte kommersiell fångt så platsen förblir hemlig. Jag tror att före oss har bara två "vitingar" sett dem i naturen. Har några bilder men de får vänta till de få som jag brukar visa dem för.

                    Kolla noga så ser ni ynglen.
                    Vilken snygg liten rackare.

                    Kommentar

                    • Lars Andersson
                      NCS Medlem
                      • oktober 2002
                      • 601

                      #11
                      Ursprungligen postat av jonre723
                      Det stod på Cichlid Room Companion i förrgår att Ad hade hittat dem... Jag ser fram emot bilderna och föredraget.
                      Vi satt just igår och diskuterade hur Du kunde veta det. Nåväl vi gissade också på Cichld Room Companion. (Förresten fick jag mina första royalty pengar för bilder publicerade på CRC. Jag lär knappast kunna finansiera några resor till Afrika den vägen)

                      Jag satt igår kväll och plockade bland de bilder som blivit i år. Efter att ha sorterat bort det värsta skräpet var det 3.816 bilder kvar som jag snart skall kasta upp i molnet. Kanske blir det en utgallring till innan.

                      Några bra bilder finns det väl så bara jag hinner skall det bli en visning.

                      Funderar redan på en resa i april (någon som vill följa med?). Lämnar en uppsättning dykprylar och undervattensdelarna av kamerautrustningen här i Kipili. Det gör det lättare (egentligen bara billigare, inte lättare) att ta sig till Kipili med inrikesflyget antingen till Mbeya eller ett riktigt litet bolag till Sumbawanga. De blijetterna är dock lite dyrare men, jämfört med att hyra bil och åka i 20 - 24 timmar så tycker jag det är OK. Bilhyran och dieselkostnaden blev helt enormt dyr.

                      Vi har haft en proffesionell 3-D filmare och fotograf med oss. En riktig karraktär. Tanganyikaciklider i sjön i 3-D är faktsikt något extra.

                      Nu är det frukost
                      Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        #12
                        Hehe, information sprider sig snabbt via djungeltrummorna.
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • jonre723
                          Användare
                          • oktober 2004
                          • 439

                          #13
                          Ursprungligen postat av Lars Andersson
                          Vi satt just igår och diskuterade hur Du kunde veta det. Nåväl vi gissade också på Cichld Room Companion. (Förresten fick jag mina första royalty pengar för bilder publicerade på CRC. Jag lär knappast kunna finansiera några resor till Afrika den vägen)

                          Jag satt igår kväll och plockade bland de bilder som blivit i år. Efter att ha sorterat bort det värsta skräpet var det 3.816 bilder kvar som jag snart skall kasta upp i molnet. Kanske blir det en utgallring till innan.

                          Några bra bilder finns det väl så bara jag hinner skall det bli en visning.

                          Funderar redan på en resa i april (någon som vill följa med?). Lämnar en uppsättning dykprylar och undervattensdelarna av kamerautrustningen här i Kipili. Det gör det lättare (egentligen bara billigare, inte lättare) att ta sig till Kipili med inrikesflyget antingen till Mbeya eller ett riktigt litet bolag till Sumbawanga. De blijetterna är dock lite dyrare men, jämfört med att hyra bil och åka i 20 - 24 timmar så tycker jag det är OK. Bilhyran och dieselkostnaden blev helt enormt dyr.

                          Vi har haft en proffesionell 3-D filmare och fotograf med oss. En riktig karraktär. Tanganyikaciklider i sjön i 3-D är faktsikt något extra.

                          Nu är det frukost
                          Hehe, jag brukar väl ha koll?

                          Jag funderade dock på det här med hemlighetsmakeriet kring Murago Tanzania; kollar man i Ads nya bok så är det ju inte helt svårt att lista ut var de faktiskt finns. Eller? Jämför man texten till Murago Tanzania med kartan ett par sidor innan så har man en bra uppfattning och tillsammans med artikeln i Ciklidbladet förra året så har man även bild på området? I boken är det ju foto från Africa Diving Ltd eftersom Ad uppenbarligen inte sett fisken vid bokens tryckning. Upplever du nån skillnad mot de bilder som finns sedan tidigare? Har du bättre bilder? Film? Fångade ni något? Jag BEHÖVER den där fisken!
                          Och så är det.
                          /J

                          Kommentar

                          • Wilhelm
                            Användare
                            • april 2002
                            • 9122

                            #14
                            Jag BEHÖVER den där fisken!
                            Finns i stora akvariet på Akvariekällaren! Se bild på sid 33 i senaste CB!
                            Om det nu är samma fisk vi pratar om!
                            mvh Wilhelm

                            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                            www.linkopings-akvarieforening.net/
                            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                            Kommentar

                            • Lars Andersson
                              NCS Medlem
                              • oktober 2002
                              • 601

                              #15
                              Ursprungligen postat av jonre723
                              Hehe, jag brukar väl ha koll?

                              Jag funderade dock på det här med hemlighetsmakeriet kring Murago Tanzania; kollar man i Ads nya bok så är det ju inte helt svårt att lista ut var de faktiskt finns. Eller? Jämför man texten till Murago Tanzania med kartan ett par sidor innan så har man en bra uppfattning och tillsammans med artikeln i Ciklidbladet förra året så har man även bild på området? I boken är det ju foto från Africa Diving Ltd eftersom Ad uppenbarligen inte sett fisken vid bokens tryckning. Upplever du nån skillnad mot de bilder som finns sedan tidigare? Har du bättre bilder? Film? Fångade ni något? Jag BEHÖVER den där fisken!
                              Jag har någon bild som är riktigt bra. Skall jämföra när jag kommer hem. Jag skall fråga 3-d fotografen Stephan om han fick något på film som var bra. För mig räcker det i 2-D, vi får se. Vi fångade inget på hela resan. Inte ens mina "berömda" "lura syndodontis" fångster skedde under denna resa.

                              Ibland så blir "måste ha" känslan väldigt stor.

                              Måste säga att så lätt är det inte att hitta en så liten lokalitet som denna. Det räcker med att komma lite fel. Men Ad hade en riktigt finurlig metod som jag inte kan avslöja. Tänk på att sjön är 67,5 mil lång.
                              Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

                              Kommentar

                              Arbetssätt...