Cichlasoma cf Ornatum -> Det var gephyrum :)!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    #61
    Huja vad ni spurtar iväg här. Men nu har ornatumen fått flytta till lite lugnare vatten, ciklidsoppan börjar bli lite för stökig. Ska se om det går att få fart på både tillväxt och färger nu så man hinner i kapp er lite
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

    Kommentar

    • salmberg
      NCS Medlem
      • oktober 2007
      • 830

      #62
      En butik i Danmark som har Ornatum. Ca 1500kr st.
      Och det råder inget tvivel på att det är Ornatum vi har tycker jag..
      För övrigt så tror jag det är den bästa butik i utbud på sa-ca ciklider i skandinavien..

      Den side, som du forsøgte at se, blev desværre ikke fundet. Fejlen kan skyldes, at siden er blevet slettet, eller at adressen (linket til siden) er forkert.

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #63
        Den du länkar till har fångstplats i Rio San Juan vilken är Gephyrums område. Jag anser nog att det fortfarande är öppet, men inte givet åt endera hållet. Kanske får vi inte ens reda på sanningen...
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • FI
          Användare
          • augusti 2002
          • 3743

          #64
          Ursprungligen postat av salmberg
          En butik i Danmark som har Ornatum. Ca 1500kr st.
          Och det råder inget tvivel på att det är Ornatum vi har tycker jag..
          För övrigt så tror jag det är den bästa butik i utbud på sa-ca ciklider i skandinavien..

          http://www.unimati.biz/product.asp?product=3540
          Haha så sjukt vilket pris! Vem betalar så där mycket egentligen? Inte lika farligt som gäddcikliderna jag såg som kostade 30000kr iofs men ändå ett svindyrt.
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

          Kommentar

          • Ove Planstedt
            NCS Medlem
            • maj 2006
            • 1816

            #65
            Ursprungligen postat av salmberg
            En butik i Danmark som har Ornatum. Ca 1500kr st.
            Och det råder inget tvivel på att det är Ornatum vi har tycker jag..
            För övrigt så tror jag det är den bästa butik i utbud på sa-ca ciklider i skandinavien..

            http://www.unimati.biz/product.asp?product=3540
            Har du varit till butiken?
            Grymt sortiment, om dem nu har allt på listan hemma.

            Kommentar

            • cichlids4fun
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 3111

              #66
              Ursprungligen postat av salmberg
              En butik i Danmark som har Ornatum. Ca 1500kr st.
              Och det råder inget tvivel på att det är Ornatum vi har tycker jag..
              För övrigt så tror jag det är den bästa butik i utbud på sa-ca ciklider i skandinavien..

              http://www.unimati.biz/product.asp?product=3540
              helt sjukt, de har ju flera sorter jag letat efter i flera år...........så ligger det i danmark på fel ö långt norrut
              Mvh
              Peter

              don´t drink water-fish ..... in it!

              Kommentar

              • Rivulatus
                Användare
                • december 2002
                • 811

                #67
                Tack för länken, antar att det är samma par som såldes här på forumet då dom också har atromaculamtum. Mycket godis där . Skulle gissa på utbudet att dom köpt även av TUIC, intressant om dom skulle ta fler gånger. Grymt sugen på beanie
                SA:

                Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #68
                  Det ligger på Jylland mellan Århus och Aalborg.

                  Man kan ta färjan från Varberg grenå och passa på att besöka kattegattcentret som har väldigt fina akvarier och fiskar.

                  Allt detta borde in i egen tråd så fler ser det.
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • Rivulatus
                    Användare
                    • december 2002
                    • 811

                    #69
                    Här är mina, lite färglösa efter vattenbyte men ändock pigga och glada hehe.. Suck måste fixa en bättre kamera.

                    .
                    SA:

                    Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                    Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                    Kommentar

                    • salmberg
                      NCS Medlem
                      • oktober 2007
                      • 830

                      #70
                      Ursprungligen postat av Ove Planstedt
                      Har du varit till butiken?
                      Grymt sortiment, om dem nu har allt på listan hemma.
                      Har aldrig varit där. Har pratat med han en gång i telefon.. Brukar titta på denna lista ganska ofta och han brukar uppdatera den ganska ofta..

                      Kommentar

                      • Rivulatus
                        Användare
                        • december 2002
                        • 811

                        #71
                        Tycker sånt här detektivarbete är fantastiskt roligt .

                        Hoppas det går bra för er andra också, mina äter och växer så det knakar.. Har läst så mycket man kan utgrunda av vad hobbyister kan säga och väntar spännt på att ornatumkomplexet kommer redas ut av någon mer kunnig.

                        Det jag kommit fram till i fråga om habitat är att den är nästintill reophilisk fast inte helt ut, det skulle kunna förklara det höga behovet av renare vatten och långsammare tillväxt som är typisk för arter som lever i starkt strömmande vatten. Även de spridda rapporterna om folk som drabbats av plötslig sjukdom och svaga fiskar. Så håll koll på vattenvärdena och vattenbytena gott folk (byter själv 2 gånger i veckan då jag matar rätt friskt).

                        Maxlängden ligger nog i akvarium kring 25cm, även om det finns exemplar som blivit större som nämnts tidigare. I maginnehåll från exemplar fångade i naturen bestod det mesta innehålllet av olika former av molusker, och därav drar jag min slutsatts om att en proteinrik kost kan funka fint.

                        Jag har tyvärr inte hittat nån bra metod att se könsskillnader på förutom nån luddig beskrivning om färgskillnader i dorsalfenan.. (kommer säkert bättre beskrivning iochmed att den finns i hobbyn nu)

                        Problemet med artbestämningen gephyrum-ornatum är att informationen taxonomiskt är lite utredd och t.ex. typexemplaret på gephyrum baserat på färgteckning vid sin maxlängd 12cm (???) lämnar många tvivel hos mig. Dock så finns det bättre bilder om man söker och kan på det sättet säga med 90% säkerhet att vi har någon form av ornatum.

                        Bild 1 ex.Cichlasoma gephyrum (källa: www.cichlidae.com)
                        Bild 2 ex.Cichlasoma ornatum tagen på 80-talet (källa: www.cichlidae.com)
                        SA:

                        Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                        Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                        Kommentar

                        • DaRe
                          NCS Medlem
                          • september 2009
                          • 22831

                          #72
                          Asbra jobbat, guldsömmen!

                          detektivarbete är roligt om man når resultat vilket du gjort nu. Kul med bilderna för att se vad det blir av våra. Jag tror inte heller att de kommer att stanna vid 12cm ens om de är Gephyrum.
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                          ///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                          Kommentar

                          • JockeB
                            Användare
                            • maj 2004
                            • 2964

                            #73
                            Håller med, bra jobbat!
                            Jaa vi håller tummarna som sagt, tittar man på dessa 2 bilder så lutar det defenitivt mera åt Ornatum.
                            Mvh Jocke
                            Centralamerikanska Ciklider!

                            Kommentar

                            • DaRe
                              NCS Medlem
                              • september 2009
                              • 22831

                              #74
                              Det luriga är att när mina är förbannade på varandra och spänner upp sig så har de färger som ornatumen på bilden, men annars är de ganska gulgröna i färgen.

                              Men den svarta fläcken vid stjärtfenan är skarp, likt ornatum.

                              Om jag kollar på de två nedersta bilderna här så kanske man kan tro att
                              • Gephyrun har 5 fenspetsar på bukfenan med ornatum 4? Eller ändras det med åldern?
                              • Ornatum har en rundare huvudform
                              • Gephyrum har prickar på gällocket med ornatum saknar dessa, fast det stämmer inte med fotona ovan?


                              Gephyrum, den övre är 78 mm och fläcken starkare än den nedre som är 240mm:


                              Ornatum, nederst:
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                              ///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              • Rivulatus
                                Användare
                                • december 2002
                                • 811

                                #75
                                Har också kollat på de svartvita bilderna men förmodligen är de faktum som de har baserat artbestämningen baserat på för få individer i alla livstadier för att dra en säker slutsats vad som då skulle skilja arterna åt. Morfologin tror jag mer på.. Utan dessa kriterier finns det för många felaktigheter i artbestämningen i mina ögon för att vara säker. Att det däremot finns ett gäng olika underarter som de flesta arter har tvivlar jag inte på. Men dock på att det eg. rör som om två arter (ens underart (gephyrum) ).. Ursprunget på bilden på gephyrum skulle vara intressant och skall också nämna att bilden på ornatumen är en ungfisk dvs. så kan den ytterliggare få andra färger etc. .

                                Det som skulle behövas är väll väpnad eskort för någon taxonom som får undersöka de alla populationerna och sammla in bättre typexemplar. Sen tror jag på det . Om man vill dra det ytterliggare till en spets så kan man ju då istället ställa oss frågande till denna bild (men det är vad jag fattat bara vuxenfärgerna):
                                SA:

                                Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                                Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                                Kommentar

                                Arbetssätt...