Troffetråden 2007 - del1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Falköping Andreas
    Användare
    • februari 2006
    • 1214

    Ok vi tackar dig Ola för din undervisning iaf. Det var intressant läsning.
    http://www.skovdeaf.se/

    Kommentar

    • ozric
      Användare
      • mars 2004
      • 3187

      Kanske en artikel i CB,Ola ang detta.
      En pedagogisk och lättförstelig sådan för oss som inte greppar detta ämne till fullo.
      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
      c",)

      Kommentar

      • Robbe
        Användare
        • februari 2003
        • 527

        Ursprungligen postat av pontus
        om jag skulle köpa djur o avla på så skulle jag vara grymt GRYMT pitig med att få den fördeling jag vill ha och den kvalitet jag vill ha, och nej jag tror inte att jag skulle köpa för ändamål att odla på av någon som får fina yngel och har en sådan defect grupp. och ja om jag skulle odla för att sälja vidare skulle jag använda VF föräldra grupper,(om man anser sig själv som seriös odlare så använder man nog oavkortat dom finaste avels djuren man kan få tag på lr?) jag skulle inte vilja göra mina köpare besvikna, men alla är ju olika, jag skulle kunna tänka mig köpa f3or med okänt ursprung från vilken konstig grupp som helst , bara för att dom är fina.men skulle jag få yngel på dom skulle dom inte bli dyra.jag köper fisk från mäniskor jag har förtroende för så det tyckte jag va en konstig fråga.
        MVH/Pontus
        Vet inte riktigt vilken av mina frågor som du tyckte var konstig?
        Sen förstår jag inte heller riktigt vad priset har att göra med inavling.
        Är det mindra inavling för att du säljer fiskarna billigare eller?
        Sen är det väl även så att vissa grupper inte mer gå att få tag i som vf ska man då sluta att odla på dom bara för att det kan bli inavel?

        Kommentar

        • Jonas E
          Användare
          • februari 2003
          • 2533

          Ursprungligen postat av pontus
          om jag skulle köpa djur o avla på så skulle jag vara grymt GRYMT pitig med att få den fördeling jag vill ha och den kvalitet jag vill ha, och nej jag tror inte att jag skulle köpa för ändamål att odla på av någon som får fina yngel och har en sådan defect grupp. och ja om jag skulle odla för att sälja vidare skulle jag använda VF föräldra grupper,(om man anser sig själv som seriös odlare så använder man nog oavkortat dom finaste avels djuren man kan få tag på lr?) jag skulle inte vilja göra mina köpare besvikna, men alla är ju olika, jag skulle kunna tänka mig köpa f3or med okänt ursprung från vilken konstig grupp som helst , bara för att dom är fina.men skulle jag få yngel på dom skulle dom inte bli dyra.jag köper fisk från mäniskor jag har förtroende för så det tyckte jag va en konstig fråga.
          MVH/Pontus
          Just meningen " och ja om jag skulle odla för att sälja vidare skulle jag använda VF föräldra grupper,(om man anser sig själv som seriös odlare så använder man nog oavkortat dom finaste avels djuren man kan få tag på lr?) "

          Varför skulle just VF vara dom finaste avelsdjuren man kan få tag på? Har kollat lite på eran debatt här men detta hängde jag upp mig på. Missta mig inte, mycket av det som är VF är vackra ocks ståtliga djur. Men vad säger att alla VF har ofantligt bra gener? Fisken kan lika gärna ha en defekt gen om den håvats upp från sjön som om den håvats up från mitt eller ditt akvarium med generation 23 efter VF föräldrar. Man måste inte ha VF djur för att vara en seriös odlare, och en del som har VF djur är inte seriösa odlare. Jag har ett gäng pemba som jag tycker är apsnygga och de är generation "ingenjävlaaning" och om jag hade varit intresserad av att odla hade jag odlat på dem och sålt fisken för samma pris som om det varit f1r. Får folk bara se avelsmaterialet brukar de inte bry sig ifall det är generation F1 eller generation f200. Det som jag däremot gärna betalar extra för är storlek på djuren! Jag jköper hellre f200 i 6-7cm klassen för 100kr/st än generation f1 i 3-4cm klassen för 50kr/st. Ju större de är desto lättare är det att se hur de kommer att se ut som vuxna och vilken färg de får. Köper man småfisk så får man ju lägga på en 5 fiskar iaf för att kunna gallra lite, det slipper man om man köper större djur.

          mina 5 öre i debatten
          /Jonas
          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

          Kommentar

          • akva99
            Användare
            • september 2005
            • 527

            jag har haft ganska många vf grupper med tropheusar brukar oftast köpa 30 st av en sort.då brukar fördelningen vara 10+20 vilket jag brukar behålla.
            men oftast när de leker är det samma hanne som leker av de flesta honorna
            undantagen är om det är någon hona som ej tål den dominanta hannen eller
            om det är två honer som leker samtidigt.
            så i de flesta fall har ynglen samma pappa.så att blanda från flera odlare anser jag vara bra och kanske sätta till en vf hane de brukar man kunna få billigt.

            Kommentar

            • tezz
              Användare
              • februari 2006
              • 1069

              Skickar ett par bilder på min lilla pemba hane

              Kommentar

              • Falköping Andreas
                Användare
                • februari 2006
                • 1214

                Är det en SO dubbe man ser till höger i första bilden Tezz?
                http://www.skovdeaf.se/

                Kommentar

                • tezz
                  Användare
                  • februari 2006
                  • 1069

                  Ursprungligen postat av Falköping Andreas
                  Är det en SO dubbe man ser till höger i första bilden Tezz?
                  so? är det sjö odlad du menar eller i så fall nej men en dubbe är det

                  Kommentar

                  • tezz
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 1069

                    Film från mobil

                    Filmade mitt 720 med ikola från mobilen

                    Kommentar

                    • Matz Karlsén
                      Användare
                      • februari 2004
                      • 1127

                      Ursprungligen postat av tezz
                      Filmade mitt 720 med ikola från mobilen
                      http://www.youtube.com/watch?v=pYej6U6xLjw
                      Verkligen granna Ikolor!! Jag vet inte om jag nånsin har sett bättre tecknade ikolor nånsin!
                      To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

                      Kommentar

                      • ozric
                        Användare
                        • mars 2004
                        • 3187

                        Jag är MINST lika häpen över inredningen som av Ikolerna!
                        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                        c",)

                        Kommentar

                        • Stephan E
                          Användare
                          • februari 2005
                          • 307

                          Har aldrig sett nån liknande inredning med riktig sten!!
                          Vansinnigt snyggt är det i alla fall. Passar med andra ord till Ikolan som inte heller går av för hackor.
                          Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

                          Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

                          Kommentar

                          • endymion

                            Bild 1: bright red Kalambwe
                            Bild 2: bright red Kalambwe
                            Bild 3: Kiriza
                            Bild 4: Moliro

                            Kommentar

                            • specmats
                              Användare
                              • december 2004
                              • 3060

                              Ursprungligen postat av endymion
                              Bild 1: bright red Kalambwe
                              Bild 2: bright red Kalambwe
                              Bild 3: Kiriza
                              Bild 4: Moliro
                              Härliga troffar! snygg moliro, den kan varierara nått enormt i kvalite, hade moliro för typ 10 år sen och det var mkt bättre kvalite på dom då, tyvärr..
                              Tropheus Duboisi halembe, so
                              Melanochromis Auratus, vf
                              Synodontis Petricola, odlade

                              Akvarie-setup (Salt)

                              Kommentar

                              • endymion

                                Ursprungligen postat av specmats
                                Härliga troffar! snygg moliro, den kan varierara nått enormt i kvalite, hade moliro för typ 10 år sen och det var mkt bättre kvalite på dom då, tyvärr..
                                Dessa moliro är vildfångade och ca 8-9 år gamla. Så det kanske stämmer som du säger.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...