Lämplig storlek på ett troffeakvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    Lämplig storlek på ett troffeakvarium?

    Så här skriver Göran Åstebro i hans webartikel:

    Akvariet

    Ett lämpligt akvarium har en längd på 150 cm, bredd 50 – 60 cm och en höjd på 40 – 50 cm. Längden och bredden är viktiga då det ger bra simutrymme. Höjden är inte lika viktig. Ett bra kar kan till exempel vara på 375 liter (150x50x50). Att hålla troffar i kar mindre än 300 liter är inte att rekommendera, då det ställer särskilda krav på akvaristen, även om det finns de som lyckas.
    Åsikter?
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet
  • Mikael W
    NCS Medlem
    • augusti 2002
    • 8597

    #2
    Håller med Göran om storleken.

    Samtidigt bör man komma ihåg att lämplig storlek på akvariet sammanhänger med storleken på troffegruppen man tänker hålla. 375 liter passar för en grupp på 25 troffar (med de snällaste arterna/varianterna man kan gå ner till 20 exemplar). I ett större akvarium måste man ha en större grupp för att aggressionsspridningen ska fungera. (Hos mig har grupper på 35-45 troffar funkat bra i 600 liter.)
    mvh
    Mikael W
    (NCS-medlem sedan 1981)

    Kommentar

    • Pierre_N
      Användare
      • mars 2004
      • 772

      #3
      Nu blir det ju lite fortsättning från en annan tråd, jag klistrar in du skrev i den andra tråden, hoppas det är ok Mikael.

      Ursprungligen postat av Mikael W
      När det gäller troffar tror jag att en allmänt omfattad minimirekommendation redan länge har varit 375 liter (varför just den volymen, kanske det är en standardstorlek i Sverige?) OCH ett minimiantal på 25 troffar (20 för de snällaste varianterna).
      Större än 375 liter är förstås aldrig fel, men för att gruppen ska fungera bör man då öka antalet. Hos mig har t.ex. 35-40 st fungerat bra i 600 liter.
      Har aldrig upplevt att förhållandet mellan längd, bredd och höjd skulle vara kritiskt, men å andra sidan har jag ingen erfarenhet av okonventionella dimensioner.

      Varför inte ta upp frågan om akvariedimension för troffar i en egen tråd, och höra vad andra har för erfarenheter. För att få bra rekommendationer till artregistret är kanske de extremaste fallen inte så intressanta, snarare vad som i regel funkar bra.
      Jag håller helt med både Göran och Mikael. Jag har tvärt emot Mikael haft mestadels okonventionella mått på troffeburkarna, det är endast 2st 540l som är standardmått (+ ett till helglas som nästan var standard). Jag upplever heller inte att måtten skulle vara kritiskt på något sätt men jag tycker att det är värt att nämna. Bottenytan avgör mer hur mycket fisk jag stoppar i än vad volymen gör, höjden är givetvis bra på så sätt att man får mer vatten och stabilare vattenvärden men utifrån hur mycket fisk man får i så tycker jag inte man tjänar något på att ha ett högre akvarium. Så kort och gott, det Göran Å skrev är klockrent att ha i troffe-artregistret.
      Senast redigerad av Pierre_N; 02 januari 2013, 15:13.

      Kommentar

      • Doktor-T
        Användare
        • april 2012
        • 424

        #4
        Jag har och har haft troffar kring 3cm i kar på 70 & 112 liter vid flera tillfällen och det har funkat jättebra. Detta har varit grupper mellan 9-11 stycken och som har haft sällskap med några små Ancistrus. Jag har i dessa kar endast haft 2-3 knytnävsstora stenar.

        Aggressionen har varit låg och det har överhuvudtaget gått bra. Det hade säkert funkat med större antal i såpass små kar då dom tycks trivas i denna täthet. För några veckor sedan hade jag 11 stycken Pemba på 2,5-3,5 cm i ett 375 liters kar och det var ingen hit. Dom åt dåligt och var både skygga & aggressiva så jag flytta tillbaka dom till 112 liters karet igen. Troligen funkar det bra att ha småttingar i en 375:a men då måste dom minst vara 20 st, helst 30.
        720 Malawi
        375 Yngel
        112 Yngel
        70 Yngel

        Kommentar

        • Doktor-T
          Användare
          • april 2012
          • 424

          #5
          Jag har och har haft troffar kring 3cm i kar på 70 & 112 liter vid flera tillfällen och det har funkat jättebra. Detta har varit grupper mellan 9-11 stycken och som har haft sällskap med några små Ancistrus. Jag har i dessa kar endast haft 2-3 knytnävsstora stenar.

          Aggressionen har varit låg och det har överhuvudtaget gått bra. Det hade säkert funkat med större antal i såpass små kar då dom tycks trivas i denna täthet. För några veckor sedan hade jag 11 stycken Pemba på 2,5-3,5 cm i ett 375 liters kar och det var ingen hit. Dom åt dåligt och var både skygga & aggressiva så jag flytta tillbaka dom till 112 liters karet igen. Troligen funkar det bra att ha småttingar i en 375:a men då måste dom minst vara 20 st, helst 30.
          720 Malawi
          375 Yngel
          112 Yngel
          70 Yngel

          Kommentar

          • Mikael W
            NCS Medlem
            • augusti 2002
            • 8597

            #6
            Ursprungligen postat av Doktor-T
            Jag har och har haft troffar kring 3cm i kar på 70 & 112 liter vid flera tillfällen och det har funkat jättebra. Detta har varit grupper mellan 9-11 stycken och som har haft sällskap med några små Ancistrus. Jag har i dessa kar endast haft 2-3 knytnävsstora stenar.

            Aggressionen har varit låg och det har överhuvudtaget gått bra. Det hade säkert funkat med större antal i såpass små kar då dom tycks trivas i denna täthet. För några veckor sedan hade jag 11 stycken Pemba på 2,5-3,5 cm i ett 375 liters kar och det var ingen hit. Dom åt dåligt och var både skygga & aggressiva så jag flytta tillbaka dom till 112 liters karet igen. Troligen funkar det bra att ha småttingar i en 375:a men då måste dom minst vara 20 st, helst 30.
            Jepp, det är en helt annan sak med yngel/ungfisk. Inte heller jag har haft problem med dem. Rekommendationen gäller grupper med könsmogna troffar.
            mvh
            Mikael W
            (NCS-medlem sedan 1981)

            Kommentar

            • jonre723
              Användare
              • oktober 2004
              • 439

              #7
              Om man ska köpa små Tropheus så tycker jag att det är bättre att köpa en betydligt större grupp en man tänkt behålla och sedan gallra varefter de växer. 50st 3-4 centimeters är ganska lagom till en 375:a. Någon kommer förmodligen inte att växa som den ska och alldeles för många kommer att bli hanar. Gallra!

              Överlag finns det två akvariestorlekar som jag tycker är att föredra till Tropheus och det är 450l resp 600l. Som flera innan har påpekat så är bottenytan viktigast. Jag har mestadels hållit ca 30 moorii/red i 450-burkarna och ca 50 black i 600-burkarna (vuxna djur). Med Linköpingsvattnet är det inga problem att göra 90%-iga vattenbyten och det har jag gjort minst en gång i veckan, samt matat med räkmix i huvudsak. De flesta grupperna har varit vildfångade. Med dessa rutiner har jag på 7-8 år inte haft ett enda fall av tarmproblem med mina Tropheus.
              Och så är det.
              /J

              Kommentar

              • jonre723
                Användare
                • oktober 2004
                • 439

                #8
                Om man ska köpa små Tropheus så tycker jag att det är bättre att köpa en betydligt större grupp en man tänkt behålla och sedan gallra varefter de växer. 50st 3-4 centimeters är ganska lagom till en 375:a. Någon kommer förmodligen inte att växa som den ska och alldeles för många kommer att bli hanar. Gallra!

                Överlag finns det två akvariestorlekar som jag tycker är att föredra till Tropheus och det är 450l resp 600l. Som flera innan har påpekat så är bottenytan viktigast. Jag har mestadels hållit ca 30 moorii/red i 450-burkarna och ca 50 black i 600-burkarna (vuxna djur). Med Linköpingsvattnet är det inga problem att göra 90%-iga vattenbyten och det har jag gjort minst en gång i veckan, samt matat med räkmix i huvudsak. De flesta grupperna har varit vildfångade. Med dessa rutiner har jag på 7-8 år inte haft ett enda fall av tarmproblem med mina Tropheus.
                Och så är det.
                /J

                Kommentar

                • specmats
                  Användare
                  • december 2004
                  • 3060

                  #9
                  Min ciklid-tokiga kusin påstår att det går att få fram dvärgtyper av tropheus genom sparsam matning i små akvarier och efter nått drygt år kan mata dessa normalt samt öka akvariets volym utan att de växer ut till full storlek, två grupper är utsatta för detta "oetiska" experiment och min tanke som flugfiskare går till Öring där det är en stor skillnad i storlek på bäcköring och havsöring...nu finns det onaturliga färgvarianter på tropheus och funderar på om det här kan vara nästa steg med tanke på nano-akvariernas frammarch..
                  Tropheus Duboisi halembe, so
                  Melanochromis Auratus, vf
                  Synodontis Petricola, odlade

                  Akvarie-setup (Salt)

                  Kommentar

                  • Mikael W
                    NCS Medlem
                    • augusti 2002
                    • 8597

                    #10
                    Ursprungligen postat av specmats
                    Min ciklid-tokiga kusin påstår att det går att få fram dvärgtyper av tropheus genom sparsam matning i små akvarier och efter nått drygt år kan mata dessa normalt samt öka akvariets volym utan att de växer ut till full storlek, två grupper är utsatta för detta "oetiska" experiment och min tanke som flugfiskare går till Öring där det är en stor skillnad i storlek på bäcköring och havsöring...nu finns det onaturliga färgvarianter på tropheus och funderar på om det här kan vara nästa steg med tanke på nano-akvariernas frammarch..
                    Ja, det vore helt klart oetiskt att plåga djur på det sättet.
                    mvh
                    Mikael W
                    (NCS-medlem sedan 1981)

                    Kommentar

                    • GraTis
                      Användare
                      • januari 2013
                      • 414

                      #11
                      Så här tänker jag.

                      Tropheus behöver ett större utrymme än vad ett standard 375l ger dom när dom blir riktigt vuxna, eller om dom nu tillåts bli vuxna.
                      Minst ett 540liter till en grupp på 25st. Höjden på akvariet bör minst vara 60cm om dom ska utveckla fina branta skallar.
                      Om valet är ett 720 så behöver antalet ökas till 35st.
                      Är målet ren odling går det utmärkt med 375l eller ännu bättre 310liter.

                      Kommentar

                      • Doktor-T
                        Användare
                        • april 2012
                        • 424

                        #12
                        Blåser liv i denna tråden igen.

                        Jag fick härom veckan hem ett gäng på 27 Moliro i ca 10cm storlek. Med dessa följde även 7 ungdjur. Eftersom jag håller alla Troffar i karantän i ett par månader så fick dom ta plats i ett eget kar tillsammans med några Ancistrus.

                        Hemmet blev ett 222 liters kar med blästersand som bottensubstrat. Jag plockade ur alla stenar ur karet så det inte skulle finnas möjlighet till några revir och det verkar varit ett bra beslut. Det håller sig lugnt i karet även om jag hade en viss oro att det skulle bli stridigheter pga av karets lilla storlek.
                        720 Malawi
                        375 Yngel
                        112 Yngel
                        70 Yngel

                        Kommentar

                        • Mikael W
                          NCS Medlem
                          • augusti 2002
                          • 8597

                          #13
                          Jepp, ett bra beslut.
                          Det du behöver oroa dig för med 34 troffar i 222 liter är vattenkvaliteten. Håll ögonen på den, och på hur fiskarna andas.
                          mvh
                          Mikael W
                          (NCS-medlem sedan 1981)

                          Kommentar

                          • Doktor-T
                            Användare
                            • april 2012
                            • 424

                            #14
                            Ursprungligen postat av Mikael W
                            Jepp, ett bra beslut.
                            Det du behöver oroa dig för med 34 troffar i 222 liter är vattenkvaliteten. Håll ögonen på den, och på hur fiskarna andas.

                            Japp jag hade det på känn. Jag kör med ett Fluval 404 ytterfilter samt ett Eheim 2048 innerfilter med blå filtersvamp på.

                            Ikväll blir det 50% vattenbyte
                            Senast redigerad av Doktor-T; 31 januari 2013, 11:51. Anledning: edit
                            720 Malawi
                            375 Yngel
                            112 Yngel
                            70 Yngel

                            Kommentar

                            Arbetssätt...