960 liter tanganyika...eller?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elvin
    Användare
    • oktober 2005
    • 252

    Ursprungligen postat av Erik Österlund
    Eller varför inte ha "automatiskt" vattenbyte, dvs att du har påfyllning av färskvatten konstant. Ett tips är att du kollar hur PettaP har löst det! Hur rören ska dras osv har jag ingen bra koll på men om du har möjlighet ska du självklart dra ett rör till avloppet och som sagt köra automatiskt vb
    Precis! Kontinuerligt vattenbyte har jag ju funderat på. Vi får se!
    960 liter...snart!

    Kommentar

    • elvin
      Användare
      • oktober 2005
      • 252

      Hallå! Nu har jag funderat fram och tillbaka på hur jag ska göra med överrinning till sumpen. Beananimal-lösningen innebär ju att man har två stycken reservrör kan man säga ifall det skulle bli stopp i huvudröret. I mitt fall, vad skulle hända om inget vatten rinner ner från akvariet? Jag tror att pumparna skulle gå torra långt innan akvariet fylls upp. Men, det scenariot slipper jag ju om jag har ett par rör till som tar hand om flödet. Vad händer när pumparna stannar? Jag har en hel del plats kvar i sumpen, eftersom jag ska köra wet/dry, vilket innebär att vattennivån är låg i grundläget. Men det behövs ändå nån slags fördämning för att minimera mängden vatten som rinner tillbaka ner i sumpen när pumparna stannar.

      Eftersom jag vill ha så lite jox (rör o dyl) som möjligt i akvariet bestämde jag mig för att ha en extern box med rören i (på gaveln). Vattnet rinner ut i den externa boxen genom hål i akvariet.

      Jag har faktiskt ingen aning om hur mycket flöde jag kommer få från mina två 4000L/H-pumpar. Hur hög "kant" kommer det bli där vattnet rinner genom hålen? Alltså hur mycket vatten fortsätter att rinna ut när pumparna stannar? Ovissheten om detta, samt att jag vill bestämma själv precis var vattennivån i akvariet ska vara, gjorde att jag tänker mig en sån här lösning. Jag har sett detta på nätet i olika forum, men det handlar nästan alltid om saltvattensakvarium. Med hjälp av den interna fördämningen blir vattennivån där jag vill ha den, och mängden vatten som kan rinna ut när pumparna stannar är minimal. Ni som kan detta, och har gjort det förut. Kommentarer?

      Klicka på bilden för större version

Namn: Akvariet med överrinning.jpg
Visningar: 1
Storlek: 78,8 KB
ID: 697413
      960 liter...snart!

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • januari 2005
        • 3788

        Nu kanske jag tänker fel men om pumparna stannar så borde ju cirkulationen ned till sumpen också stanna? Det kan ju inte rinna ned mer vatten till sumpen än det som rinner ned i det lägst placerade utloppsröret vilket borde vara huvudröret. De extra rören ska väl vara lite högre än huvudröret? Tycker att det känns värre om utloppen sätts igen för då måste det finnas marginal i burken för hela sumpens volym.. Men med tre utloppsrör känns det som en väldigt liten risk.

        Kommentar

        • elvin
          Användare
          • oktober 2005
          • 252

          Ursprungligen postat av Erik Österlund
          Nu kanske jag tänker fel men om pumparna stannar så borde ju cirkulationen ned till sumpen också stanna? Det kan ju inte rinna ned mer vatten till sumpen än det som rinner ned i det lägst placerade utloppsröret vilket borde vara huvudröret. De extra rören ska väl vara lite högre än huvudröret? Tycker att det känns värre om utloppen sätts igen för då måste det finnas marginal i burken för hela sumpens volym.. Men med tre utloppsrör känns det som en väldigt liten risk.
          Hej, tack för respons! Det stämmer att det inte rinner ut mer vatten än det som finns i den externa lådan, ner till huvudröret. Jag tänkte (försökte) medan jag skrev. Idéerna och tankarna går hit och dit och ibland blir jag förvirrrad. Det jag menade var kanten vid den interna fördämningen. Om vattnet i tanken står 2mm högre än kanten på den interna överrinningen, så det är 2000x800x2mm vatten som kommer fortsätta att rinna ner.

          Om utloppen (överrinningen) sätts igen...då ska alla tre 40mm rör sättas igen, vilket som du säger är en väldigt liten risk, och det är ju det som är meningen med konstruktionen. Att det ska vara väldigt liten risk. Dessutom, OM det skulle hända i mitt fall, så är det ändå bara denna lilla del av sumpen som pumpas upp till akvariet. Så..egentligen är det failsafe overkill, för att ta det på utrikiska. :-)

          Klicka på bilden för större version

Namn: Sumpen pumpstopp.jpg
Visningar: 1
Storlek: 113,3 KB
ID: 697414
          Senast redigerad av elvin; 28 november 2017, 10:41.
          960 liter...snart!

          Kommentar

          • Pettap
            NCS Medlem
            • januari 2005
            • 1385

            Hej
            Mycket text att plöja igenom Jag håller precis på att bygga om mitt 900 liters hörn kar. Jag är precis klar med sumpen på 220 liter.
            Jag kör överrinning genom en Maggie muffler som sitter på ett 40mm rör, den klarar "bara" 3000 liter i timmen men jag tror att det räcker i filtrering då jag kompletterar med cirkulation i karet. Sumpen gjorde jag med 4 fack och tre filterfack blir ca 45 liter styck och pump facket blir 85 liter för att klara av lite retur vatten. första facket är filtermatta andra facket lavasten och tredje facket droppfilter med hemmagjord droppplatta i plexiglas. se om jag kan få in någon bild på det sen. Vatten nivån i Pumpfacket är ca 15 cm hög och jag har en backventil på returröret från pumpen. Om Maggie mufflern skulle sätta igen så finns det tillräckligt med utrymme i karet för det vattnet som finns i pumpfacket. blir det strömavbrott så backar inget vatten genom pumpen och det kan inte bli en hävert. Höjningen i karet som blir när systemet är igång finns det gått om plats för i pumpfacket. Vattenbytet sker med slang.
            I mitt stora kar har jag automatiskt vatten byte med magnetventil och timer dör rinner vattnet genom en överrinning i sumpen rakt ner i avloppet
            4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
            900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
            Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

            Kommentar

            • elvin
              Användare
              • oktober 2005
              • 252

              Ursprungligen postat av Pettap
              Hej
              Mycket text att plöja igenom Jag håller precis på att bygga om mitt 900 liters hörn kar. Jag är precis klar med sumpen på 220 liter.
              Jag kör överrinning genom en Maggie muffler som sitter på ett 40mm rör, den klarar "bara" 3000 liter i timmen men jag tror att det räcker i filtrering då jag kompletterar med cirkulation i karet. Sumpen gjorde jag med 4 fack och tre filterfack blir ca 45 liter styck och pump facket blir 85 liter för att klara av lite retur vatten. första facket är filtermatta andra facket lavasten och tredje facket droppfilter med hemmagjord droppplatta i plexiglas. se om jag kan få in någon bild på det sen. Vatten nivån i Pumpfacket är ca 15 cm hög och jag har en backventil på returröret från pumpen. Om Maggie mufflern skulle sätta igen så finns det tillräckligt med utrymme i karet för det vattnet som finns i pumpfacket. blir det strömavbrott så backar inget vatten genom pumpen och det kan inte bli en hävert. Höjningen i karet som blir när systemet är igång finns det gått om plats för i pumpfacket. Vattenbytet sker med slang.
              I mitt stora kar har jag automatiskt vatten byte med magnetventil och timer dör rinner vattnet genom en överrinning i sumpen rakt ner i avloppet
              Hej Pettap! För mycket text? Tack för beskrivningen av dina lösningar. Det är första gången jag gör allt detta, så jag försöker tänka till några gånger extra innan jag till exempel sätter hålsågen i glaset. Min överrinningsidé kanske är något överarbetad, men tror du att det kan funka? Beananimal känns lite overkill, men jag vet i alla fall hur det funkar och hur jag ska göra. Jag kanske ska sätta två st 40mm rör med maggie ute i boxen?
              960 liter...snart!

              Kommentar

              • Pettap
                NCS Medlem
                • januari 2005
                • 1385

                Jag menade inte att det var för mycket text utan mycket att ta in Det är bra för då håller du forumet levande
                Mikael M har ju kört Beananimal ett tag nu, tror han skulle gjort lite annorlunda om han skulle gjort om det i dag. (har jag för mig att han sa när vi pratades vid senast) Maggie Muffler är ju bra om man bara vill ha ett rör, nackdelen är väl flödet. personligen tror jag det räcker med 3,5 gånger akvarievolymen genom 135 liter filter material. inte många ytterfilter som klarar det
                4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
                900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
                Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

                Kommentar

                • elvin
                  Användare
                  • oktober 2005
                  • 252

                  Ursprungligen postat av Pettap
                  Jag menade inte att det var för mycket text utan mycket att ta in Det är bra för då håller du forumet levande
                  Mikael M har ju kört Beananimal ett tag nu, tror han skulle gjort lite annorlunda om han skulle gjort om det i dag. (har jag för mig att han sa när vi pratades vid senast) Maggie Muffler är ju bra om man bara vill ha ett rör, nackdelen är väl flödet. personligen tror jag det räcker med 3,5 gånger akvarievolymen genom 135 liter filter material. inte många ytterfilter som klarar det
                  Okej...frågan är då varför han skulle gjort det annorlunda. Hm, hm. Kan man inte köra två rör med maggie muffler? Då får jag dubbelt flöde Blir det "vanlig" överrinning med ett sånt rör alltså. Inget behov av ventil för att kontrollera flödet ner, utan det som pumpas upp rinner ner?
                  960 liter...snart!

                  Kommentar

                  • Pettap
                    NCS Medlem
                    • januari 2005
                    • 1385

                    Första bilden är på filtret, lite stökigt för jag har test kört pumpen. i vänstra facket kommer vattnet ner från karet, här ska jag ha 30cm filtermatta. det gråa röret till vänster är säkerhetsrör när mattorna sätter igen så kan vattnet gå genom röret. sen går vattnet under glasrutan och upp genom krossad lavasten i nästa fack. sen rinner det över kanten ut på droppplattan som fördelar vattnet med 360st hål på 4mm. i det facket blir det biobollar. i facket längst till höger står returpumpen. hela det sista facket inkl. dropp sektionen fungerar som backup om det skulle backa ner vatten vid ström avbrott.
                    Bild 2
                    Visar bara hur låg nivå pumpen klarar innan den drar luft
                    Bild 3
                    Droppplattan som jag gjort själv i plexiglas, det stora hålet är om de små sätter igen. Jag blandade aceton och plexiglas i en glasburk som fick stå över natten. plasten smälte till en smet. den använde jag som lim att limma kanterna till droppplattan. I framkant där vattnet rinner ut på plattan fogade jag med silikon så att vattnet inte kan smita under plattan. silikonen fäster inte på plexi så det blir bara som en packning
                    Bifogade filer
                    Senast redigerad av Pettap; 28 november 2017, 15:35.
                    4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
                    900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
                    Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

                    Kommentar

                    • elvin
                      Användare
                      • oktober 2005
                      • 252

                      Ursprungligen postat av Pettap
                      Jag menade inte att det var för mycket text utan mycket att ta in Det är bra för då håller du forumet levande
                      Mikael M har ju kört Beananimal ett tag nu, tror han skulle gjort lite annorlunda om han skulle gjort om det i dag. (har jag för mig att han sa när vi pratades vid senast) Maggie Muffler är ju bra om man bara vill ha ett rör, nackdelen är väl flödet. personligen tror jag det räcker med 3,5 gånger akvarievolymen genom 135 liter filter material. inte många ytterfilter som klarar det
                      Jag kan ju fortfarande använda samma interna och externa överrinnings-box, bara att eventuellt tänka om hur jag gör med rören. Beananimal, herbie, maggie muffler...
                      960 liter...snart!

                      Kommentar

                      • elvin
                        Användare
                        • oktober 2005
                        • 252

                        Ursprungligen postat av Pettap
                        Här kommer lite bilder
                        Snyggt! Ligger dropplattan löst på? Allt vatten stannar inne i själva dropplattan (förutom det som rinner genom hålen då uppenbarligen!)
                        960 liter...snart!

                        Kommentar

                        • elvin
                          Användare
                          • oktober 2005
                          • 252

                          Ursprungligen postat av Pettap
                          Här kommer lite bilder
                          Jag planerar att göra kanterna på dropplattan genom att värma och böja! 5mm är plattan jag har.
                          960 liter...snart!

                          Kommentar

                          • Pettap
                            NCS Medlem
                            • januari 2005
                            • 1385

                            la till text nu till bilderna
                            4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
                            900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
                            Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

                            Kommentar

                            • Pettap
                              NCS Medlem
                              • januari 2005
                              • 1385

                              Ursprungligen postat av elvin
                              Snyggt! Ligger dropplattan löst på? Allt vatten stannar inne i själva dropplattan (förutom det som rinner genom hålen då uppenbarligen!)
                              Droppplattan ligger på 2st lister, runt det stora hålet sitter det en ram som är 2cm hög och en centimeter lägre än kanten. bara i fall att
                              Jag testade plattan med 8500 liter i timmen och den svalde utan problem trotts att den bara är 55x18cm
                              4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
                              900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
                              Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

                              Kommentar

                              • elvin
                                Användare
                                • oktober 2005
                                • 252

                                Ursprungligen postat av Pettap
                                Droppplattan ligger på 2st lister, runt det stora hålet sitter det en ram som är 2cm hög och en centimeter lägre än kanten. bara i fall att
                                Jag testade plattan med 8500 liter i timmen och den svalde utan problem trotts att den bara är 55x18cm
                                Intressant! Så hur stora hål? Tänkte testa med 3mm till att börja med. Min platta blir 58x42cm.


                                Skickat från min iPhone med Tapatalk
                                960 liter...snart!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...