Jonas sällskapskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #61
    Bra Jobbat Salo
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • salo
      Användare
      • april 2002
      • 314

      #62
      Tackar!

      Helbild på karet på kvällen när T5-rampen är av och LED-rampen lite nedtonad. Blir ganska effektfullt djup i karet tycker jag själv

      Klicka på bilden för större version

Namn: akvarium.jpg
Visningar: 1
Storlek: 65,1 KB
ID: 695426
      540 (180x60x50) under uppbyggnad
      30L Nano under planering
      Drömmer om ett Nanorev

      Kommentar

      • mrazster
        Användare
        • september 2014
        • 428

        #63
        Ser riktigt bra Jonas !
        Inte mycket kvar av som syns av bakgrund och modul
        Vad använder för gödning ?
        Senast redigerad av mrazster; 31 maj 2017, 13:17.
        1200 liter plywoodkar

        576 liter Ciklidarium !!

        Kommentar

        • salo
          Användare
          • april 2002
          • 314

          #64
          Ursprungligen postat av mrazster
          Ser riktigt bra Jonas !
          Inte mycket kvar av som syns av balgrund och modul
          Vad använder för gödning ?
          Hehe, nej hade jag vetat då vad det skulle bli hade jag nog satsat på bara svart bakgrund och Optiwhite Å andra sidan så kanske jag vill ha tanganyika eller malawi framöver och då blir det perfekt.

          Kör normaldos PMDD 1 gång i veckan efter 30% vattenbyte och en halvdos mitt i veckan. Trycksatt CO2.
          540 (180x60x50) under uppbyggnad
          30L Nano under planering
          Drömmer om ett Nanorev

          Kommentar

          • salo
            Användare
            • april 2002
            • 314

            #65
            Liten update: haft massdöd på mina tetror, vilket inte gör jättemycket egentligen då det var lite överbefolkat innan. Ekonomiskt dock en förlust såklart Funderar på att överge alla biotopbegränsningar och skaffa ett par guramis, alltid trevliga och så vackra.

            Växer på bra!

            Klicka på bilden för större version

Namn: akvarium2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 493,1 KB
ID: 695483
            540 (180x60x50) under uppbyggnad
            30L Nano under planering
            Drömmer om ett Nanorev

            Kommentar

            • Erik Österlund
              Användare
              • januari 2005
              • 3788

              #66
              H-vete vad det växer! Riktigt snyggt, är det mycket jobb att sköta? Du får gärna beskriva lite vad det innebär i skötsel.

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #67
                Riktigt häftigt när man får till ett riktigt bra växtakvarium, men det där var något utöver det vanliga. Grymt snyggt
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • hollowman
                  Användare
                  • februari 2006
                  • 199

                  #68
                  Ursprungligen postat av salo
                  Liten update: haft massdöd på mina tetror, vilket inte gör jättemycket egentligen då det var lite överbefolkat innan. Ekonomiskt dock en förlust såklart Funderar på att överge alla biotopbegränsningar och skaffa ett par guramis, alltid trevliga och så vackra.

                  Växer på bra!

                  [ATTACH=CONFIG]59561[/ATTACH]
                  Ser skit bra ut bra jobbat!
                  Vart köpte du din led ramp ifrån?
                  Har du en länk dit kanske funderar på byta ljus och du verkar ha ett skyst ljus och att den täcker akvariet bra.
                  Har du 1 ramp eller kör du med 2?
                  Mvh Peter

                  Kommentar

                  • salo
                    Användare
                    • april 2002
                    • 314

                    #69
                    Tack, vad kul att få positiv feedback! Kanske man skulle försöka ge sig på sin första Ciklidbladetartikel, även om det inte är helt ciklidrelaterat (går 6st nyckelhål däri dock)?

                    Skötseln är ganska enkel, vattenbyte ca 25% i gång i veckan efter det tillsätter jag normaldos PMDD (som är ett billigt gödningsmedel som man blandar själv och som ungefär innehåller samma saker som dyra gödningsmedel som man köper i butiken som jag fattat det).

                    Sedan är det en del klippande och ansande förstås, klippa toppskott och plantera dem vid behov men kombinera det med lite musik osv så blir det mest en ren njutning.

                    Sen titta till vattenvärden med ojämna mellanrum.

                    Gödningen är som sagt PMDD och jag kör med trycksatt CO2 som regleras av en PH-controller kopplad till magnetventilen (billig från eBay som verkar funka bra). Den är ställd på PH 6.5 som passar mitt vattens hårdhet för att få rätt nivå CO2. C02 och bra ljus är nödvändigt för bra tillväxt även om de flesta av växterna i mitt kar anses som enkla enligt Tropicas bedömning.

                    Allt det här med CO2 med regulatorer och diffusorer och reaktorer osv osv kan tyckas oerhört krångligt i början (jag tyckte i alla fall det) men när man väl greppat koncepten så blir det faktiskt väldigt enkelt. Fått mycket bra hjälp på olika forum osv bla av Hollowman här i denna tråd mm.

                    Ljuset är en ramp från DSuny, den jag har är denna: https://wholesaler.alibaba.com/produ...481931212.html

                    Det är en 2x90W LED som kan programmeras och styras över WiFi med IOS eller Android-app. Kostar 400 dollar och jag köpte även till benen till den då jag inte ville hänga i taket (runt $20). DSuny är skitbra att ha med att göra och väldigt snabba på att svara på frågor osv. Skickar dessutom med Fedex så det var bara nån veckas leveranstid och ingen vanlig eBay-frakt (jag slapp tull då värdet var nedskrivet...)

                    Den har 4 kanaler som kan programmeras olika, enligt uppgifter på forum så går det även att skräddarsy ramperna så att de stoppar i de leddar man vill, tex som man vill ha fler eller färre blå osv...

                    En sådan tycker jag inte räcker till mitt kar så jag kör även en T5-ramp med 2x80w T5-rör, ett Sylvania Grolux och ett Aquastar med reflektorer, då blir det bra drag. Två sådana leddar böra dock funka fint till ett 60cm djupt kar men DSuny har även andra lösningar.
                    Senast redigerad av salo; 03 juli 2017, 09:32.
                    540 (180x60x50) under uppbyggnad
                    30L Nano under planering
                    Drömmer om ett Nanorev

                    Kommentar

                    Arbetssätt...