....and so it has begun !!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • faltaren
    NCS Medlem
    • september 2006
    • 341

    Riktig hantverkare. Verkligen bra gjort. Gillar känslan för detaljer

    Skickat från min E6553 via Tapatalk

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • januari 2005
      • 3788

      Tänkt lite, jag tror att det skulle vara snyggt att markera brytningen mellan det vita och grå. En mörkgrå/svart list skulle kunna fungera. Det är ju enkelt och billigt att testa med lite svart eltejp hur det skulle se ut innan du lägger ner tid och pengar på något permanent.

      Vill verkligen förtydliga att det du har gjort är supersnyggt och att du är grymt duktig som hantverkare, jag förstod det som att du ville ha lite input och bolla idéer, så att det inte blir några missförstånd här att mina inlägg är kritik

      Kommentar

      • mrazster
        Användare
        • september 2014
        • 428

        Tack så hjärtligt allihopa för bra input och feedback.
        Jag är själv inte missnöjd med det jag gjort....men jag kände bara spontant att det kanske blev lite mer grå som framhävdes när det blev klart jämfört med den bild jag hade i huvudet.


        Ursprungligen postat av Erik Österlund
        Vill verkligen förtydliga att det du har gjort är supersnyggt och att du är grymt duktig som hantverkare, jag förstod det som att du ville ha lite input och bolla idéer, så att det inte blir några missförstånd här att mina inlägg är kritik
        No worries mate !
        Som du själv sa så bad jag om tankar och idéer.
        Jag är helt och hållet för konstruktiv kritik. Vilket jag är van vid från mitt fotograferande där man ganska frekvent använder sig av det vi kallar för "bildkritik". Ett sätt att på ett konstruktivt sätt få nya tankar och idéer från andra om vad man skulle kunna göra bättre eller sämre. Om man känner att man behöver det. Kommer någon och säger åt mig att jag är en inkompetent idiot så slår jag dövörat till. Då jag är ganska medveten om vad jag kan och inte kan. Men får jag konstruktiva idéer så lyssnar jag mer än gärna. Man vill ju utvecklas och bli bättre på det man gör.
        1200 liter plywoodkar

        576 liter Ciklidarium !!

        Kommentar

        • Pierre
          Användare
          • maj 2016
          • 234

          Riktigt snyggt hantverk tycker du ska vara nöjd. Håller med Erik där om du känner för o måla nån kant för o bryta av ta gärna tejp förs inan det blir permanent är ju jobbigt och måla om igen. Du får gärna fortsätta bygga hos mig skämt o sido

          Kommentar

          • mrazster
            Användare
            • september 2014
            • 428

            Ursprungligen postat av Pierre
            Riktigt snyggt hantverk tycker du ska vara nöjd. Håller med Erik där om du känner för o måla nån kant för o bryta av ta gärna tejp förs inan det blir permanent är ju jobbigt och måla om igen. Du får gärna fortsätta bygga hos mig skämt o sido
            Tack för din ord !
            Har provat lite fram och tillbaka med det svarta ni föreslår...men jag vet inte.
            Tycker att det blir lite "påklistrat"...i dubbel bemärkelse .
            Hur som helst får det vara för stunden, jag är rätt nöjd ändå.
            Ska försöka se till att få det klart så snart det går...för nu vill jag verkligen ha igång det.
            Börjar bli lite trött på själva byggandet !
            1200 liter plywoodkar

            576 liter Ciklidarium !!

            Kommentar

            • Mathias-D
              Styrelsemedlem
              • januari 2003
              • 509

              Vi vill ha mer bilder och film på pettrisarna!

              Kommentar

              • Reiwolf
                Användare
                • april 2012
                • 68

                Fantastisk flott tank! :-) Hvor lang tid har du brukt (timer?)

                Kommentar

                • HampusH
                  Användare
                  • september 2012
                  • 9

                  Grymt bra jobbat med möbeln, och allt det andra med för den delen, som sagt... Jag tycker personligen om att greja och bygga med själva möbeln nästan lika mycket som jag gillar akvaristiken i sig, så enligt mig kan du göra möbeln hur spejsad och schysst som helst utan att det "stjäl" från själva akvariet. Då blir hela akvariet + möbeln en helt egen sorts möbel i sig. Samtidigt så är ju en stilren och blygsam möbel väldigt snyggt med, eftersom att det då framhäver karet mer. Men det är väl en smaksak kanske.

                  Kommentar

                  • mrazster
                    Användare
                    • september 2014
                    • 428

                    Ursprungligen postat av Mathias-D
                    Vi vill ha mer bilder och film på pettrisarna!
                    Ja det kanske går att ordna snart ! :-)
                    1200 liter plywoodkar

                    576 liter Ciklidarium !!

                    Kommentar

                    • mrazster
                      Användare
                      • september 2014
                      • 428

                      Ursprungligen postat av Reiwolf
                      Fantastisk flott tank! :-) Hvor lang tid har du brukt (timer?)
                      Tack så hjärtligt för det !

                      Jag har aldrig räknat på timmarna riktigt !
                      Jobbar ständigt natt så man sover bort större delen av dagen. Jag håller samma dygnsrytm privat också för det sliter hårdare på kroppen för mig att vända dygnet fram och tillbaka. När man sedan är vaken blir det ju en tid på dygnet då man inte kan väsnas allt för mycket. Vilket hindrar användandet av diverse maskiner som hjälpmedel. Sedan är mitt schema så att en vecka jobbar jag 2 nätter och veckan där på 5 nätter. Så en av veckorna går i stort sett helt bort...då man inte får särskilt mycket gjort.

                      Förbannat frustrerande när det drar ut på tiden.
                      Nu har jag ingen andra hälft som står som en skugga över mig om det skulle ligga saker framme.
                      Så stundtals har det sett ut som en byggarbetsplats i dagar.
                      1200 liter plywoodkar

                      576 liter Ciklidarium !!

                      Kommentar

                      • mrazster
                        Användare
                        • september 2014
                        • 428

                        Ursprungligen postat av Svampus
                        Grymt bra jobbat med möbeln, och allt det andra med för den delen, som sagt... Jag tycker personligen om att greja och bygga med själva möbeln nästan lika mycket som jag gillar akvaristiken i sig, så enligt mig kan du göra möbeln hur spejsad och schysst som helst utan att det "stjäl" från själva akvariet. Då blir hela akvariet + möbeln en helt egen sorts möbel i sig. Samtidigt så är ju en stilren och blygsam möbel väldigt snyggt med, eftersom att det då framhäver karet mer. Men det är väl en smaksak kanske.
                        Tack för det Hampus !
                        Ja det där med utseende är ju precis som du säger, helt subjektivt.
                        Sedan kan man utveckla bänk och funktioner hur långt som helst om man har tid och kunskap.
                        När det gäller färg och form så lever jag själv efter filosofin "Less is more".
                        Gillar stilrena och enkla lösningar, gjorda med finnes precision.
                        1200 liter plywoodkar

                        576 liter Ciklidarium !!

                        Kommentar

                        • mrazster
                          Användare
                          • september 2014
                          • 428

                          Ja då börjar man åtminstone skönja ett ljus i tunneln !!!

                          För mig är teknik och framför allt kablar ett jävlig irriterande moment så den sista tidens byggande har handlat om att dölja kablar och rensa upp lite i utseendet kring det tekniska. Så det har tillbringats en hel del tid med att korta ner kablar med allt vad det innebär...lödning, krympslang, kabelkanaler e.t.c

                          Eftersom dom pumpar och wavemakers jag valt kommer med en liten kontrollpanel så ville jag försöka samla dessa på ett smidigt sätt. Så det fick bli en lösning där jag monterat dom på en platta med enkel åtkomst som ni ser i bilderna nedan.

                          Jag vill bara väldigt tydlig med att jag medvetet valt att inte lägga särskilt mycket tid på att få panelen/plattan snygg då jag har en en plan att inom en inte allt för avlägsen framtid utöka eller ersätta det tekniska med en akvariedator och eventuellt även pumpar, wavemakers och doppvärmare. Håller på att undersöka och läsa på så mycket det går. Jag har dock inte bestämt mig än om det blir Neptunes Apexsystem, Digital Aquatics Reefkeeper eller Echotechs fullständiga lösning med pumpar, batteribackup och styrning via mobilapp. Hur som helst så ligger det en bit fram i tiden, då det är en ganska stor investering. Men tills vidare får denna lösning duga.

                          Så lite bilder då :

                          Det tar helt klart mer tid än man kan tro att mäta, klippa, löda, krympa och montera på plats.

                          Klicka på bilden för större version

Namn: 109.jpg
Visningar: 1
Storlek: 333,6 KB
ID: 695500



                          Så till kontrollpanelen då.
                          Ville inte göra åverkan eller modifiera själva kontrollenheterna så det fick en sådan här lösning med skruv och plexiglasbitar. Så här är dom enkla att montera ner också om det skulle behövas. Kanske inte den snyggaste lösning men det får bli så. Har monterat plattan på 2 gångjärn att kunna vika undan om man behöver komma åt längre in i bänken.

                          Klicka på bilden för större version

Namn: 110.jpg
Visningar: 1
Storlek: 323,5 KB
ID: 695499



                          Ja...skatbo eller kabelhärva..kalla det vad ni vill..alla vet vi att den finns där någonstans.
                          Var först lite inne på att jag skulle kapa ner och löda om även dessa kablar.
                          Men vid lite närmare eftertanke så bestämde jag mig för att hålla dom intakta. Skulle det bli problem med pumparna och man måste skicka dom på något garantiärende så är det nog bra om dom är orörda. Sedan har jag som ni ser använt samma metodik för att montera fast transformatorerna till returpumparna, som jag använt till kontrollenheterna på framsidan av plattan.

                          Klicka på bilden för större version

Namn: 111.jpg
Visningar: 1
Storlek: 356,7 KB
ID: 695498



                          Nu är även returpumparna på plats.
                          Valde att använda mig av en armerad silikonslang..dels för att minimera antalet räta vinklar och dels för att minska risken för vibrationer som kan bli om man kör pvc ända ner till pumpen.

                          Klicka på bilden för större version

Namn: 112.jpg
Visningar: 1
Storlek: 419,5 KB
ID: 695497



                          Har även monterat en L-profil i alu. i den övre ramen för att på en snyggt sätt kunna använda täckglas om det skulle behövas. Vilket det kommer göra...ett 30-tal Moshi som kastar sig efter maten "hey vilt" blötar ner rätt rejält vill jag lova. För att inte tala om när 2 alfa hannar bestämmer sig för en "smackdown" ! :-)

                          Klicka på bilden för större version

Namn: 113.jpg
Visningar: 1
Storlek: 249,4 KB
ID: 695496

                          Klicka på bilden för större version

Namn: 114.jpg
Visningar: 1
Storlek: 258,4 KB
ID: 695495


                          Det som är kvar att göra nu är att fylla på med filtermaterial och få klart sumpen.
                          Sist och absolut roligast, själva "akvaskejpingen" !!
                          1200 liter plywoodkar

                          576 liter Ciklidarium !!

                          Kommentar

                          • riktlinjer
                            Användare
                            • augusti 2013
                            • 335

                            skatbon...

                            Beroende på plats är en lösning som kan användas att göra 'lindor' så som du gjort, men gör lindan tidigare på kabeln så inte alla kommer vid kontakten. Sedan buntband och säkra ihop.

                            Kommentar

                            • mrazster
                              Användare
                              • september 2014
                              • 428

                              Ursprungligen postat av riktlinjer
                              skatbon...

                              Beroende på plats är en lösning som kan användas att göra 'lindor' så som du gjort, men gör lindan tidigare på kabeln så inte alla kommer vid kontakten. Sedan buntband och säkra ihop.
                              Ja det finns ju en poäng i det du säger...brukar göra något liknande.
                              Men här kände jag att jag ville gömma kablaget så gått det går så man inte ser skatboet direkt när man öppnar.

                              Så den bästa lösningen jag kunde komma på näst efter att förkorta alla kablar, är att gömma allt bakom panelen så man inte ser det direkt när man öppnar. Sedan har jag även tydligt märkt upp kablarna med etiketter så man lätt kan se vilken pump dom hör hemma till. Hade jag virat ihop dom med buntband nära kontakterna så hade det blivit väldigt rörigt och synligt uppe vid grendosan.
                              1200 liter plywoodkar

                              576 liter Ciklidarium !!

                              Kommentar

                              • Erik Österlund
                                Användare
                                • januari 2005
                                • 3788

                                Kul att det börjar närma sig slutet av bygget och början av ett akvarium

                                Kommentar

                                Arbetssätt...