Nybörjare med malawiciklid-drömmar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #16
    Köp en liten streamer så att du får lite bättre rörelse på ytan, ser väldigt lungt ut på bilden.

    Kommentar

    • lifeislovera
      Användare
      • februari 2015
      • 22

      #17
      Nu äntligen har det blivit inflytt!
      Det gick inte att motstå sonens önskan om Golden (han hejar på ett visst lag &#128521
      Så, 5 Golden och 5 Perlmutt blev det.
      Det är en väldig fart!

      Kommentar

      • BrigTSD
        Användare
        • oktober 2014
        • 67

        #18
        Vad kul. Golden och Perlmutt är båda fredliga Mbunas så det borde fungera fint.

        Det finns en korsningsrisk eftersom båda kommer från släktet Labidochromis. Uppvaktar hannarna "fel honor" så är det nog ett underskott på "rätt honor". Märks förmodligen först när de är könsmogna (~5 cm).

        Kommentar

        • lifeislovera
          Användare
          • februari 2015
          • 22

          #19
          Tack för upplysningen! Ska bli spännande att följa utvecklingen.
          Är det några andra mbunas man kan blanda dessa med? Skulle saulosi funka här? Och kanske Lodotropheus sprengerae (som jag fick tips om tidigare).

          Kommer också fixa en streamer.
          Återigen, tack för alla råd och tips!

          Trevlig helg!
          Lisahttps://vimeo.com/120244746

          Kommentar

          • Erik Österlund
            Användare
            • januari 2005
            • 3788

            #20
            Det blir nog lite kaka på kaka med saulosi nu eftersom du redan har golden som gult bidrag i burken.

            Kommentar

            • Trafter
              Användare
              • oktober 2013
              • 345

              #21
              Hej! Du har fått till ett väldigt stilrent kar som redan innan påpekats!

              Jag skulle hålla mig till 2 arter i akvariet och istället ha fler av dessa, just för att det är ett rätt litet akvarium, och man vill sprida ut aggressiviteten inom arterna. De kanske är mildare varianter av mbunas men de är fortfarande mbunas!

              Sen är det väl även en smaksak med vad vissa kallar "fisksoppa" eller hålla det lite "renare med färgerna". Till och med ett riktigt stort gäng med bara golden skulle vara så snyggt i din balja!

              Än en gång, jäkla stilrent akvarium
              1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vatten

              Kommentar

              • BrigTSD
                Användare
                • oktober 2014
                • 67

                #22
                Iodotropheus sprengerae blir nog bra. Riktigt tjusiga och bråkar sällan. Saulosi är lynningare och kan ställa till med problem. Sen håller jag med Erik om att de kanske inte tillför så mycket färgmässigt i ditt fall.

                Det kan bli bra med de två grupperna du har också. Sen bygger du på dessa med fler individer senare så de inte blir så skygga. Kan vara ett alternativ. Det hinner du fundera på medans de bor in tanken.

                Kommentar

                • lifeislovera
                  Användare
                  • februari 2015
                  • 22

                  #23
                  Tack igen Erik, @Trafter och Brig TSD.
                  Jag ska begrunda era råd noga.
                  Under tiden kanske ni kan tipsa om en bra streamer. Jag har kollat på Tunze Nanostream 6015.
                  Verkar prisvärd. Men är den tyst? Såg ett klipp som talade för motsatsen...?

                  Hej från mig 😊

                  Kommentar

                  • Erik Österlund
                    Användare
                    • januari 2005
                    • 3788

                    #24
                    Tunze är riktigt bra. Dom kan låta lite innan dom är inkörda (ett par dagar) sen är dom knäpptysta. Håller vad dom lovar i cirkulation per timme också!

                    Kommentar

                    • BrigTSD
                      Användare
                      • oktober 2014
                      • 67

                      #25
                      Tunze 6025 har en upphängning i form av fyra blå gummipluggar som enda kontakt mellan hållaren och magnetfoten. 6015 saknar dessa gummipluggar och kopplas istället direkt i magnetfoten. 6015 låter därför lite mer än 6025. Man kan lägga en tunn filtermatta mellan inre magnethållaren och glaset. Då blir 6015 rätt tyst också.

                      Kommentar

                      • Freppo
                        Användare
                        • november 2014
                        • 37

                        #26
                        En annan fredlig som jag tycker om och borde passa in färgmässigt och ändå likna Golden är Ps. Socolofi. Borde inte heller bli korsningsrisk.

                        Och vill du få in svart så har du Acei Ngara, dvs den svarta med white tail. Också den fredlig.

                        Kommentar

                        • lifeislovera
                          Användare
                          • februari 2015
                          • 22

                          #27
                          Gokväll på er!
                          Den här fredagkvällen har jag ägnat åt vattenbyte och ommöblering.
                          Under veckan har jag fått sona för att jag gett vika för firrarnas hunger. Nitrat -och nitritnivåerna steg direkt. Jag har också märkt ett lite märkligt beteende. De har liksom snärtat till med hela kroppen mot stenarna och botten, som om de kliade sig. Tänkte att det antagligen berodde på att några av mina stenar såg rödaktiga ut, typ rostiga. Så efter lite stenjakt har jag nu bytt ut dessa. Hoppas på det bästa!
                          Tänker ligga lågt med matningen nu också. Vad är rimligt? Varannan dag?
                          Annars verkar de trivas och jag hoppas jag lyckats få till fler gömställen så att de verkligen ska komma till rätta.

                          Ha en trevlig helg!
                          Ps tack för tipsen @Freppo, riktiga fina firrar!
                          /Lisahttps://vimeo.com/120832825

                          Kommentar

                          • Tapedeck
                            Användare
                            • februari 2015
                            • 22

                            #28
                            Riktigt snyggt! 👍 👍

                            Kommentar

                            • BrigTSD
                              Användare
                              • oktober 2014
                              • 67

                              #29
                              Att de stryker sig mot stenarna då och då gör ingenting. Men om de gör så hela tiden kan det tyda på nitritförgiftning. Vad har du för nitritkoncentration?

                              Mat varannan dag under inkörningen blir bra. De klarar sig på det. Släpp bara ner några få flingor/pellets åt gången och förvissa dig om att allt blir uppätet inom 1-2 minuter. Blir det uppätet så kan du släppa i lite till. Blir maten liggandes i vattnet mer än 1-2 minuter så har du matat för mycket. Notera hur mycket du har matat och försök mata samma mängd vid nästa tillfälle.

                              Kommentar

                              • lifeislovera
                                Användare
                                • februari 2015
                                • 22

                                #30
                                Aha, de gjorde så flera gånger om dagen tidigare. Men nu bara då och då.
                                Nitrit 1 mg/l.
                                Ok, ja problemet var att de åt upp allt hela tiden. Så jag tänkte de var ena hungriga lirare 😉
                                Tack för svar!
                                Lisa

                                Kommentar

                                Arbetssätt...