Troffetråden 2015

Kollaps
Det här är ett klibbigt ämne.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mikael W
    NCS Medlem
    • augusti 2002
    • 8597

    #46
    Ursprungligen postat av Mikael Oster
    Men vem vill ha en fisk som inte förmår att fortplanta sig, det liksom förtar en del.
    Ackurat! Och om det är så att de är genetiskt gravt skadade när det kommer till fertiliteten, kan man fråga sig vilka andra allvarliga genetiska skador de bär på.
    mvh
    Mikael W
    (NCS-medlem sedan 1981)

    Kommentar

    • Johan F
      Användare
      • mars 2006
      • 2439

      #47
      Ursprungligen postat av Mikael Oster
      Troffetråden verkar lite död....................... Hur som helst red Bishop är partiellt eller helt infertil, Tycks som om de första lekarna kan bära yngel men efterhand är de helt infertila.............. Har diskuterats förut, i början kan yngel komma men sen är det kört. Detta är faktiskt synd då det är en av de vackraste jag skådat. Men vem vill ha en fisk som inte förmår att fortplanta sig, det liksom förtar en del.

      Jag har drömmaswa som kommer med 50 yngel i månaden och drömkejsare med 50 yngel i månaden. De fungerar som de ska, mina bishop leker konstant(över 40 vuxna honor) men inga yngel så det är tråkigt.

      mvh

      Mikael
      Vet inte om var mina befinner sig men helt klart så får det fortfarande yngel.
      I början var det lite tröstlöst men nu blir det fler honor som går hela vägen. Däremot så blir kullarna små 4-6 st.
      Ursprungligen postat av Pettap
      Jag hörde att det kan vara hanarna på Red Bishop som kan vara sterila, byter man den dominanta hanen kan det fungera.
      //Peter
      Ursprungligen postat av Mikael W
      Man kan tänka sig olika variationer på temat.

      Orsaken till att de "inte finns" i naturen kan vara att det är så glest mellan dem att de aldrig träffar en lämplig partner att föröka sig med. Eller om bara säg 10 % av dem är fertila blir sannolikheten för att en fertil fisk har lekt med en annan fertil fisk väldigt liten, i de flesta lekarna är endera parten infertil (nån statistiskt begåvad kan säkert kalkylera fram sannolikheten).

      Eller kanske så att säg 90 % är sterila och 10 % har en mycket nedsatt fertilitet (säg igen 10 %). Då blir det nollresultat av de flesta lekarna och ett mycket litet antal yngel från de lekar som lyckas. Och utsikterna för att dessa yngel skulle ha god fertilitet är små.

      Men detta är bara lekmannaspeck, nån som är insatt i genetik och statistik får gärna utveckla ämnet vidare.
      3000 liter med Tropheus
      http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
      Tropheus sp. black Ikola
      Tropheus sp. black Caramba
      Tropheus red bishop Caramba
      Tropheus Moorii Kambwimba
      Tropheus Moorii Kapampa
      Tropheus Duboisi Maswa

      Kommentar

      • Mikael W
        NCS Medlem
        • augusti 2002
        • 8597

        #48
        Ett par veckor gammalt yngel av Tropheus moorii , Lufubu. Så litet, men redan vackert.
        (Ursäkta bildkvaliteten, de är ena rackare till att vara svårplåtade, och så ska de hålla på och jaga varandra, hela tiden.)
        Bifogade filer
        mvh
        Mikael W
        (NCS-medlem sedan 1981)

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #49
          stiliga
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • Marcus1979
            Användare
            • januari 2003
            • 404

            #50
            Hej,

            Nu när sommaren börjar lida mot sitt slut så söker sig blicken allt oftare mot akvariet igen. Med det även suget på att hitta på något nytt.
            Jag har kört Malawi i ca 15 år men funderar nu på att byta spår och testa Troffar av något slag. Några nybörjarfrågor som dyker upp.
            * Har 960L och så det behövs en rätt stor grupp, vad är era erfarenheter av att sätta ihop flera grupper med ungfisk från olika håll? Kan man göra detta med ett par dagars, veckors eller kanske tom. månaders mellanrum för att få ihop en tillräckligt stor grupp?
            * Har ett "schema" för Aulonocara där man ser vilka olika som går att blanda utan större risk för korsning. Någon som har en liknande för Troffar? Eller är det kanske några få "regler" för att reda ut detta? Om det skulle landa i att jag vill köra två grupper.
            * Ni som har erfarenhet av många olika sorter. Vilka är, i ert tycke, de "enklaste"/minst känsliga sorterna?

            Med vänlig hälsning/Marcus
            960L Malawi

            Kommentar

            • Pettap
              NCS Medlem
              • januari 2005
              • 1385

              #51
              Ska du blanda så håll dig till en från varje grupp. Moorii, sp.red, sp.black med Ikola inräknat, Brichardi med Mpimbwe inräknat, Duboisi. Det är ingen garanti att de inte korsar sig. Jag köpte Mpimbwe yngel från en grupp som gott med Ikola där det visar sig nu när de växt till sig att det var några som var korsningar mellan de två.
              //Peter
              Senast redigerad av Pettap; 10 augusti 2015, 10:16.
              4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
              900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
              Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

              Kommentar

              • tege
                Användare
                • februari 2005
                • 2753

                #52
                Det är väl ganska enkelt, ska man odla så blandar man inte(Punkt). Ska man inte odla så spelar det inte riktigt någon roll om det blir blandningar.
                https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                Kommentar

                • Mikael W
                  NCS Medlem
                  • augusti 2002
                  • 8597

                  #53
                  960 liter är ganska stort för en troffegrupp. Titta därför också gärna på Davids utmärkta tråd https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68280
                  för lite alternativa idéer.
                  mvh
                  Mikael W
                  (NCS-medlem sedan 1981)

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #54
                    Hehe, hoppas få till en artikel i CB om detta framöver. Har frisimmande troffeyngel just nu. De brukar käka supp av leleupin, men nu har honan klarar av 7st rätt länge.
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • Marcus1979
                      Användare
                      • januari 2003
                      • 404

                      #55
                      Ursprungligen postat av Mikael W
                      960 liter är ganska stort för en troffegrupp. Titta därför också gärna på Davids utmärkta tråd https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68280
                      för lite alternativa idéer.
                      Har kikat igenom Davids tråd och det är riktigt snygg uppsättning. Det jag skulle vilja är väl att min grupp av troffar skall vara dominerande arten i karet, dvs minst 45st? För att få ihop det antalet behövs väl kullar från olika honor gissar jag? Men det är kanske bara bra för att blanda generna lite, så länge dom går ihop från ungfiskstadiet?

                      Med vänlig hälsning/Marcus
                      960L Malawi

                      Kommentar

                      • Mikael W
                        NCS Medlem
                        • augusti 2002
                        • 8597

                        #56
                        Hej
                        Det är säkert klokt att bygga upp en stor troffegrupp med ungfisk från lite olika håll (förhoppningsvis är de inte syskon i alla fall, dvs härstammar från samma odlare/grupp). Men passa då på att undvika att blanda olika raser/varianter. Då menar jag inte raser/varianter i stort, utan att det inom vissa finns lokala undervarianter. Ta t.ex. Körsbär, som är en variant av Tropheus sp. "black". Inom Körsbär torde det finnas en handfull olika lokala undervarianter som det är skäl att hålla rena och inte korsa.

                        En sammansättning med en Troffegrupp som dominerar plus en eller ett par andra arter låter intressant. Utmaningen blir att hitta arter som hinner få mat. Troffarna är duktiga på att förse sig. Tänk också på att eftersom troffarna inte tål animalisk föda måste grönföda passa också de andra arterna. I regel är detta inte ett problem, de flesta icke-växtätare överlever på troffemat. Bara för utpräglade rovfiskar kan det bli lite magert.

                        En klassisk kombination är ju Troffar plus hästnosar. Ophthalmotilapia ventralis är också ett täånkbart alternativ, de äter grönt och är tuffa nog att hinna få mat. Det finns säkert många andra lämpliga.
                        mvh
                        Mikael W
                        (NCS-medlem sedan 1981)

                        Kommentar

                        • Marcus1979
                          Användare
                          • januari 2003
                          • 404

                          #57
                          Hej,

                          Tack för tipsen!
                          Ophthalmotilapia ventralis var ju riktigt fin.
                          Jag tycker att snäcklekare verkar ha ett kul beteende och skulle gärna ha med några sådana också. Är dom veka eller skulle det troligen funka?

                          Med vänlig hälsning/Marcus
                          960L Malawi

                          Kommentar

                          • riktlinjer
                            Användare
                            • augusti 2013
                            • 335

                            #58
                            Ursprungligen postat av Marcus1979
                            Hej,

                            Tack för tipsen!
                            Ophthalmotilapia ventralis var ju riktigt fin.
                            Jag tycker att snäcklekare verkar ha ett kul beteende och skulle gärna ha med några sådana också. Är dom veka eller skulle det troligen funka?

                            Med vänlig hälsning/Marcus

                            Även små multisar etc spöar troffar som är för nyfikna... Dvs är närmare snäckskalen än kanske 5cm, speciellt om det finns yngel.

                            Kommentar

                            • Göran Å
                              Användare
                              • december 2005
                              • 1295

                              #59
                              Har inte varit så aktiv i forumet på ett tag pga av andra intressen...Men nu har jag dammat av akvarium kameran och tagit några nya bilder på min grupp Tropheus sp. red Ndole.

                              Mvh Göran


                              Bifogade filer
                              http://www.skovdeaf.se/
                              http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                              http://www.skovdefagelklubb.se/

                              Kommentar

                              • faltaren
                                NCS Medlem
                                • september 2006
                                • 341

                                #60
                                Snyggingar 😄

                                Kommentar

                                Arbetssätt...