Varför sådant tabu att blanda !

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FLAVUS
    Användare
    • mars 2014
    • 122

    Varför sådant tabu att blanda !

    Det verkar vara sådant tabu att blanda olika sorters fiskar med varandra , typ Tanganyika/Malawi. Även när det gäller växter.
    Verkar som att det gått någon sjuka om just biotopakvarier.

    Själv har jag inte blandat , har rena Tanganyika-kar.

    Man bör inte ha dom och dom växterna till det och det akvariet för det växer inte så i deras miljö m.m ?
    Påstår inte att det är generellt men man läser mycket om detta i olika forum.

    Förstår tanken och den är god men då ska man väl efterlikna som det ser ut eller ?
    Är det vitt ciklidgrus / faxegrus på botten i Tanganyikasjön ? Men det har dom flesta !
    Vet varför men försvann inte biotopakvariet redan där ?
    Visste inte heller att det fanns Ancistrusmalar/Gibbiceps i Tanganyikasjön ?
    Vissa arter lever djupt och håller till på botten och en del arter närmare strandkanten närmare ytan.
    Blandar man dessa , är det biotop då ?

    BIOTOP betyder : ekologiskt enhetligt område, landskapstyp, typ av livsmiljö, ekosystem, habitat

    Men där spelar det tydligen ingen roll !

    Det viktigaste är väl kanske att få alla fiskar att må bra och har en bra harmoni med varandra så alla trivs " som fisken i vattnet"
    Att vi som har våra fiskar ,gillar det vi ser och njuter av skådespelet och deras beteende.

    Tanken med detta inlägg är att man sett så många kritisera till varför folk har det som dom har det, i sina kar.
    Samtidigt som om man ska skaffa Frontosor som exempel ,så bör man enligt expertisen ha fiskar tillsammans med denna art endast ha fiskar med hög kroppsform, inte långsmala.
    Vore inte typ Auloncaror passa perfekt då ?
  • specmats
    Användare
    • december 2004
    • 3060

    #2
    Det där trams snacket var ännu vanliga förr och Nått som verkar tyna bort.
    Kompatibla arter gällande vatten och temperament oavsett ursprung-thats it
    Tropheus Duboisi halembe, so
    Melanochromis Auratus, vf
    Synodontis Petricola, odlade

    Akvarie-setup (Salt)

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Tycker inte alls det är fel att blanda. Dessutom är det lite överdrivet att inte blanda SA med Malawi till och med. De flesta kör bara med kranvatten rakt av i alla fall. Hittar man bara kompatibla fiskar och tar hand om dem är det helt ok i mina ögon.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • GraTis
        Användare
        • januari 2013
        • 414

        #4
        Det är helt ok att blanda om det funkar, men jag blandar inte för jag tycker inte det funkar o det talar jag gärna om.

        Kommentar

        • Trafter
          Användare
          • oktober 2013
          • 345

          #5
          Haha, den här tråden fick mig att minnas en anställd på osagd akvariebutik i Skåne som blev rent ut sagt rasande och snudd på inte vilje sälja Tanganyikafiskar till mig då jag hade Malawi i akvariet. Detta till trots att jag förklarade att jag haft arterna tillsammans förr och att jag tyckt det fungerat bra.

          "Det är så bara, de ska inte vara tillsammans. Jag skulle aldrig mixa mellan sjöarna" - ett av de mer frekventa argumenten. Slutade med att jag frågade en annan anställd i butiken om hjälp.
          Senast redigerad av Trafter; 06 december 2014, 00:09.
          1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vatten

          Kommentar

          • Pabbe
            NCS Medlem
            • september 2006
            • 1805

            #6
            Ibland är det kanske att föredra att blanda, då det kan vara svårt att få tag i kombatibla arter inom samma biotop och ursprungsområde. Vill man ha t.ex de lite mer hårdföra SA, som Guldsöm eller Festae, kan det vara lättare att hitta jämbördiga i CA området.
            Jag ska själv placera mina Neolamprologus sexfasciatus i mitt CA-kar, då de är lite för tuffa och revirhävdande i mitt Tanganyika. Deras beteende passar bättre i mitt CA. I bägge karen höjer jag också PH till runt 8, så vattenvärdena är desamma.

            Kommentar

            • Pabbe
              NCS Medlem
              • september 2006
              • 1805

              #7
              En annan sak är detta med rötter i Tanganyika/malawikar som är ett tabu i mångas ögon. Det ligger väl fullt med stockar i dessa sjöar i vissa områden.

              Här ett uttdrag ur en artbeskrivning över Pseudotropheus sp. acei:"Biotop
              Lever grunt vatten vid sandbottnar, ofta omkring nedfallna trädstammar."

              En del hänvisar till argumentet att rötter motverkar högt PH. Men det stämmer inte så bra alltid. Dessutom, om man använder bikarbonat så fixas det

              Kommentar

              • riktlinjer
                Användare
                • augusti 2013
                • 335

                #8
                Ursprungligen postat av Pabbe
                En annan sak är detta med rötter i Tanganyika/malawikar som är ett tabu i mångas ögon. Det ligger väl fullt med stockar i dessa sjöar i vissa områden.

                Här ett uttdrag ur en artbeskrivning över Pseudotropheus sp. acei:"Biotop
                Lever grunt vatten vid sandbottnar, ofta omkring nedfallna trädstammar."

                En del hänvisar till argumentet att rötter motverkar högt PH. Men det stämmer inte så bra alltid. Dessutom, om man använder bikarbonat så fixas det
                Eller att de flesta kör med väl planterade sydamerika kar, många gånger är det mest rötter och pinnar och slam...

                Kommentar

                • Pabbe
                  NCS Medlem
                  • september 2006
                  • 1805

                  #9
                  Ursprungligen postat av riktlinjer
                  Eller att de flesta kör med väl planterade sydamerika kar, många gånger är det mest rötter och pinnar och slam...
                  Ja, så är det. Mitt SA börjar nu "slamma" till sig på ett trevligt vis. Geophagusarnas bökande ser till att vattnet inte är kristallklart:-) och över rötter och växter börjar olika slags alger gro och vallisnerian flyter på ytan av geophagusböet.
                  Men man vill ju samtidigt kunna se fiskarna, så viss ansning och slamborttagning krävs ju

                  Kommentar

                  • FLAVUS
                    Användare
                    • mars 2014
                    • 122

                    #10
                    Kul och positiva svar nästan över lag !

                    Håller helt med alla inlägg, varför krångla till det ?
                    Man gör väl allt för att akvariet ska få en så bra balans som möjligt.
                    Minimera allvarliga dispyter så att inte en massa får stryka med p.g.a att det inte " fungerar" som man vill och önskar.

                    Jag noterade att jag själv skrev att jag hade helt rena Tanganyika-kar.
                    Inte helt sant.
                    Stoppade faktiskt i 4-5 Guppy i ett nystartat kar men Tanganyika, för att få övriga fiskar att känna trygghet i karet.
                    Det däremot att ha guppy i ett Tanganyikakar med högt Ph är väl inget jag rekommenderar men i mitt fall just nu så ser det ut att gå Ok och ser inte att Guppyarna mår något som helst dåligt av det .
                    Dom lär väl kanske inte föröka sig men det är inte avsikten.

                    OCH Gratis !
                    Du talade ju gärna om att det inte fungerar ?
                    Vad är det som inte fungerar menar du ?
                    Tror inte själv heller att det är bara att blanda vad som helst men det gör det inte heller om man kör fiskar ifrån samma sjö.

                    Du får gärna ta upp det som du gärna gör.
                    Bara intressant med olika erfarenheter och gagnar oss alla akvarister.

                    MVH / FLAVUS

                    Kommentar

                    • FLAVUS
                      Användare
                      • mars 2014
                      • 122

                      #11
                      Pabbe !

                      Läste ditt inlägg alldeles nyss ang. rötter i karet.
                      Håller med dig men till viss del.

                      Varför man inte vill ha rötter i Tanganyika eller Malawikar är ju enbart för att rötter surar ner akvarievattnet m.a.o.
                      att man sänker Ph:t.
                      Ju fler rötter ju mer surt blir vattnet och Ph:t sjunker.

                      Sen finns det en del rötter som inte är lika mycket Ph-sänkande som andra.
                      Sen får man också ta i beaktande att man kanske bör ha en rot eller två , speciellt om man har malar då dom behöver dessa rötter för att deras matsmältning ska fungera .
                      För malarna är också individer i akvariet som man också vill ska må så bra som möjligt.

                      Kommentar

                      • Pabbe
                        NCS Medlem
                        • september 2006
                        • 1805

                        #12
                        Ursprungligen postat av FLAVUS
                        Kul och positiva svar nästan över lag !

                        Håller helt med alla inlägg, varför krångla till det ?
                        Man gör väl allt för att akvariet ska få en så bra balans som möjligt.
                        Minimera allvarliga dispyter så att inte en massa får stryka med p.g.a att det inte " fungerar" som man vill och önskar.

                        Jag noterade att jag själv skrev att jag hade helt rena Tanganyika-kar.
                        Inte helt sant.
                        Stoppade faktiskt i 4-5 Guppy i ett nystartat kar men Tanganyika, för att få övriga fiskar att känna trygghet i karet.
                        Det däremot att ha guppy i ett Tanganyikakar med högt Ph är väl inget jag rekommenderar men i mitt fall just nu så ser det ut att gå Ok och ser inte att Guppyarna mår något som helst dåligt av det .
                        Dom lär väl kanske inte föröka sig men det är inte avsikten.

                        OCH Gratis !
                        Du talade ju gärna om att det inte fungerar ?
                        Vad är det som inte fungerar menar du ?
                        Tror inte själv heller att det är bara att blanda vad som helst men det gör det inte heller om man kör fiskar ifrån samma sjö.

                        Du får gärna ta upp det som du gärna gör.
                        Bara intressant med olika erfarenheter och gagnar oss alla akvarister.

                        MVH / FLAVUS
                        När jag en gång startade upp ett Tropheuskar, konverterade jag från SA. Där gick fem-sex pansarmalar, corudoras nånting. De fick gå kvar, då jag inte hade annan plats. Tillfälligt tänkte jag. Jag höjde pH och saltade 1 dl/100 liter.
                        Borde gått åt fanders, då många menar att corydoras är känsliga för salt. Myt enligt andra, som jag efter detta är benägen att instämma i. De gick med små troffar på 3-4 cm. Och pansarmalarna började leka som tokiga. Romkorn överallt. Efter några månader hade jag runt 30 corydoras och 30 tropheus tillsammans...

                        Kommentar

                        • FLAVUS
                          Användare
                          • mars 2014
                          • 122

                          #13
                          Gött att läsa Pabbe !
                          När du beskriver att dina Pansarmalar inte tål salt och när dom sen förökar sig när salt tillförs,ha,ha . kanon !
                          Det är det jag vill ta fram i denna tråden .
                          Att det och det inte fungera för att..............

                          När jag tog detta med rötter och att malar behöver det så gäller det i främsta hand L-malar(dom flesta) och Ancistrusar.
                          Hur det är med Pansarmalar så har jag inte kollat upp det.

                          Men skitkul att du berättade detta Pabbe.
                          Visar bara att inget är tabu eller fel om man inte går till överdrift naturligtvis !

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            #14
                            Detta med att rötter surar ned ett akvarium är jag ytterst skeptisk till. Jag har nu länge haft ett 720 med galet mycket rötter, jag märkte det härom veckan då jag scapade om. Det har gått så i nåt år och pH har stabilt legat på 7. I mitt tanganyikakar har jag iofs en rot och där är pH, hör och häpna: 7. I ett annat kan har jag bara grus och en del snäckor samt vit kalksten som nu har algat igen. Hör och häpna pH 7.

                            Man kan läsa på nätet att det finns de som noggrant mätt pH och med rötter har de då lyckats sänka upp till en tiondel. Så det kan man nog lugnt ignorera.
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • Wilhelm
                              Användare
                              • april 2002
                              • 9122

                              #15
                              Jag är nästan 100 på att rötter sänker pH är en skröna! Det kan finnas någon sorts rot som sänker pH men vet inte vilken.
                              Att inte blanda fiskar från olika världsdelar / sjöar håller jag nästan på. Jag blandar inte malawi och tanganyika bara för att i malawikaret så ska det gå malawifiskar och i tanganyikakaret ska det gå T-fiskar. Men ...... i ett av mina T-kar med prinsessor brukar det alltid bli cyanobakterier , och konstigt nog bara i det karet. Fick ett tips att Black Molly (inte hon som kom två i IDOL) (misserabelt skämt) skulle äta cyanobakterier. Så nu simmar det Black Molly i mitt Tkar. Det är väl så att de flesta bara har ett akvarium och blandar fisk hur som haver, och det funkar ju om man ser till att vattenvärdena stämmer ihop med fisken man har i karet. Har man neutralt vatten, så duger det till 99% av fiskarna. tror jag.
                              mvh Wilhelm

                              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                              www.linkopings-akvarieforening.net/
                              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...