Fråga om akvarieställning i trä

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mpe71
    Användare
    • maj 2010
    • 30

    Fråga om akvarieställning i trä

    Ska bygga en ställning av träreglar till mitt nya 375. Ställningen kommer att ha sex ben och karet kommer att vila på två reglar längs med bredden och tre reglar på djupet.

    Det jag funderar på är vad som är viktigast att låta vila på de fyra benen i hörnen; de två långa reglarna längs karets bredd eller de kortare reglarna som följer karets djup? De reglar som inte vilar på benen kommer då istället att fästas med skuv och vinklar.

    Jag undrar också lite om dimensionen på reglarna. Räcker det med 45x70, eller bör jag gå upp till 45x90?

    /Mårten
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Jag har en ställning till två 375 L som är byggd av 45x90 reglar.

    Nedre burken är ju inga konstigheter direkt. Till den övre vilar de längsgående på benen + en regel som sitter på gavelsidan som jag skruvat med vagnsbultar.

    Min ställning är absolut inte den bästa jag har sett Men den funkar iaf.

    Testa att sök på forumet på ställning/ställningsbygge eller liknande så hittar du säkert ngt.

    Kommentar

    • Donkiwin
      Användare
      • november 2008
      • 95

      #3
      Om du skruvar ihop 2 st 45*70 så att det blir 90*70 så kan samtliga längsgående och breddgående reglar vila på hörnbenen.

      Så har jag gjort på mitt 720, dvs 6 dubbla ben samt 45*90 ist, och det fungerar utmärkt (än så länge iaf).

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • januari 2005
        • 3788

        #4
        Ursprungligen postat av Donkiwin
        Om du skruvar ihop 2 st 45*70 så att det blir 90*70 så kan samtliga längsgående och breddgående reglar vila på hörnbenen.

        Så har jag gjort på mitt 720, dvs 6 dubbla ben samt 45*90 ist, och det fungerar utmärkt (än så länge iaf).
        Har du ett ben mitt i framrutan då eller?

        Kommentar

        • affealien
          Användare
          • januari 2012
          • 1157

          #5
          Jag har byggt min till mitt 1000liters kar som är 2200mm lång i 45x90mm reglar men tror jag hade klarat mig fint på 45x70mm men när det skiljde 2kr metern så tyckte jag det var dumt att snåla. Du kan få lite bilder på min så du ser hur jag gjort.

          Jag byggde en ram som jag ställde ovanpå benen och en lika dan i botten för att vara säker på att den inte skulle vrida sig åt något håll.
          Vred sedan benen längst ut för att få båda reglarna i ramen att vila på benen i hörnen sedan så vilar alla tvärgående reglar på de andra benen samtidigt som benen håller upp de längsgående reglarna också.

          Slängde på en skiva på allt för det skulle bli slätt och fin eftersom jag kör helglas kar och har så också frigolit under karet. Har även klätt hela ställningen i MDF skivor som är målade så det blev fint.

          Att detta sedan är rätt sätt att göra lovar jag inte men det håller riktigt bra och är stabilt som tusan.
          Senast redigerad av affealien; 13 juli 2012, 14:52.
          Mvh
          //Alf

          Kommentar

          • mpe71
            Användare
            • maj 2010
            • 30

            #6
            Tack ska ni ha för svaren!

            Nu har jag fått lite inspiration och tips.

            /Mårten

            Kommentar

            • jocke.75
              NCS Medlem
              • oktober 2007
              • 32

              #7
              träställning

              Ursprungligen postat av mpe71
              Ska bygga en ställning av träreglar till mitt nya 375. Ställningen kommer att ha sex ben och karet kommer att vila på två reglar längs med bredden och tre reglar på djupet.

              Det jag funderar på är vad som är viktigast att låta vila på de fyra benen i hörnen; de två långa reglarna längs karets bredd eller de kortare reglarna som följer karets djup? De reglar som inte vilar på benen kommer då istället att fästas med skuv och vinklar.

              Jag undrar också lite om dimensionen på reglarna. Räcker det med 45x70, eller bör jag gå upp till 45x90?

              /Mårten
              Det räcker gott o väl med 70x45 jag byggde två träbänkar till mina 480l med gles (28x70 tror jag att det är) det funka skit bra dom bänkarna hade jag sex ben på och en 18mm björkplyfa ovanpå o i mitten. Mvh Jocke

              Kommentar

              Arbetssätt...