Hindra ägg från att mögla

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #31
    Det med att plocka med sand tror jag inte helt på, då får man med ännu fler bakterier. En flytande yngelkasse med lagom cirkulation i det stora akvariet tror jag mer på, alternativt en "eggtumbler" som en hel del sjöciklidfolk kör med. Många kör med vinglas som de lägger rommen i och ordnar sedan en liten cirkulation i vinglaset. Cirkulationen ska bara vara tillräckligt stor för att få äggen att röra sig långsamt i glaset. Cirkulationen ska skruvas ned ytterligare efter kläckning och vid frisimmande så flyttar man ynglen till större burk.

    Överens med Bosse om att bakterietillväxten i den stora vattenvolymen i lekakvariet går långsammare än i en liten bytta. Värt att prova iaf.

    Hilsen,

    /P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • bossep
      Användare
      • januari 2013
      • 2352

      #32
      Ursprungligen postat av PatrikMalmo
      Det med att plocka med sand tror jag inte helt på, då får man med ännu fler bakterier. En flytande yngelkasse med lagom cirkulation i det stora akvariet tror jag mer på, alternativt en "eggtumbler" som en hel del sjöciklidfolk kör med. Många kör med vinglas som de lägger rommen i och ordnar sedan en liten cirkulation i vinglaset. Cirkulationen ska bara vara tillräckligt stor för att få äggen att röra sig långsamt i glaset. Cirkulationen ska skruvas ned ytterligare efter kläckning och vid frisimmande så flyttar man ynglen till större burk.

      Överens med Bosse om att bakterietillväxten i den stora vattenvolymen i lekakvariet går långsammare än i en liten bytta. Värt att prova iaf.

      Hilsen,

      /P
      Håller med om cirkulation i kuvöser för rom från munruvande sjöciklider.
      Men den här rommen tycks vara ”klistrig” typ diskus, scalarer eller kanske mer typ corrydoras.
      Har du provat att peta loss den typen av rom och köra kuvös?
      Jag tror OBS tror att om men använder nätkasse i lekakvariet så blir det mindre bakterier och svampsporer i kassen en i botten där det tycks ha kläckts en del.
      Mer troende, det är nog hanteringen som förorsakar en del skador på romkornen och därmed ”öppnar upp för angrepp”.

      Bosse
      Webmaster för Ciklid.org.
      Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        #33
        Rom från Corys och killis går ju bra att pilla med, inte ens särskilt känslig för luft. Har däremot aldrig kört sådan rom i tumbler. Ned i en bytta eller tomt kar med viss cirkulation samt något antimögelmedel. Flytande nätkasse med viss cirkulation är kanske tricket för fengäddorna.

        Hilsen,

        /P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • bossep
          Användare
          • januari 2013
          • 2352

          #34
          Efter vad jag förstått är lek på fengäddor inte är allt för vanligt så får man nog testa lite olika metoder.
          Hur som hälst skall det bli kul att följa utväcklingen.
          Webmaster för Ciklid.org.
          Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

          Kommentar

          • CizziB
            Användare
            • september 2006
            • 36

            #35
            Ursprungligen postat av bossep
            Efter vad jag förstått är lek på fengäddor inte är allt för vanligt så får man nog testa lite olika metoder.
            Hur som hälst skall det bli kul att följa utväcklingen.
            Att fengäddor leker är inte jätteovanligt, men att få ägg och yngel är ovanligt! Så vitt vi vet så är vi först i Sverige (kanske till och med Norden) på just Ornatipinnis... Är på både amerikanska och tyska forum, men till och med där så är det inte många som vet (eller vill dela med sig av information).

            Dom verkar ha slutat lekt nu... men dom leker alltid när vi gör vattenbyte. Så fungerar testerna inte nu så är det bara vänta ett tag och sen byta mera vatten
            Senast redigerad av CizziB; 06 november 2010, 22:23.

            Kommentar

            • CizziB
              Användare
              • september 2006
              • 36

              #36
              Av de expriment som vi testade så var det med kranvatten blandat med myxazin effektivast... totalt lyckades vi kläcka fyra ägg. Så nu har jag totalt 5st yngel från denna lekomgång. Tre har lite av äggulesäcken kvar, medans två får nykläckt artemia.

              Kommentar

              • bossep
                Användare
                • januari 2013
                • 2352

                #37
                Ursprungligen postat av CizziB
                Av de expriment som vi testade så var det med kranvatten blandat med myxazin effektivast... totalt lyckades vi kläcka fyra ägg. Så nu har jag totalt 5st yngel från denna lekomgång. Tre har lite av äggulesäcken kvar, medans två får nykläckt artemia.
                Grattis! Nu är det bara att få mer rom att kläckas! Fast det låter kanske som Tulipanaros:-(

                Vad jag tror du måste göra är att eliminera problem. Exempelvis är den angripna rommen obefruktad eller skadad på något vis? Då kommer nya följd frågor, varför?

                I det förstnämnda, obefruktade ägg beror det oftast på att inte mjölken (sperman) inte kommer fram till äggen (romen) under leken. Då måste du ändra betingelserna i lekakvariet. Exempelvis ändra vattenflödet, ändra substrat, etc.
                I det senare fallet så bör du ändra hanteringen av äggen.

                Om du har tid pengar och intresse kan du också studera äggen som INTE kläcks. Vad är det som angriper dessa och hur får man bort det? Man botar bakterier, svamp och mögel på lite olika vis.

                Vad man ofta gör är att odla fram det som angriper och sedan hitta ett medel som tar bort det. I ditt fall stoppa de angripna äggen i exempelvis provrör med akvarievatten. Behåll ett eller flera ägg som referens utan något medel. Sedan provar du olika medeciner och preparat på de andra.

                Man får naturligtvis ganska luddiga resultat då även den naturliga nedbrytningsprocessen sätter in så man får jobba relativt snabbt.
                Om du vill gå så långt så bör du skaffa ett hyfsat mikroskop så du ser vad du gör.
                Webmaster för Ciklid.org.
                Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

                Kommentar

                • CizziB
                  Användare
                  • september 2006
                  • 36

                  #38
                  Har nu köpt några Almond leaves (mandelträ löv) för att testa nästa gång det blir lek igen...

                  Kommentar

                  • poujac
                    Användare
                    • maj 2006
                    • 170

                    #39
                    Logga in på Facebook för att börja dela och ta kontakt med vänner, familj och andra som du känner.


                    Jag fick yngel på synodontis petricola med UV ljus
                    >>Drive a real car drive a Jaguar<<

                    Kommentar

                    Arbetssätt...