Scalaretråden 2008-2009!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368
    Användare
    • september 2007
    • 890

    #16
    En bra sida i sammanhanget

    The Angelfish Society wasfounded in 2000 and became incorporated in March 2003 as a not-for-profit corporation. We are a collection of Angelfish enthusiasts, hobbyists and breeders who are interested in the advancement of our hobby, through improvements in the quality of the fish we keep and breed, by employing the standards of TAS.
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Användare
      • april 2002
      • 4619

      #17
      Ursprungligen postat av patdah
      Japp... och eftersom semantik sorterar under lingvistiken, men används inom logik, och i förlängningen därmed inom matematik och datavetenskap, för att beskriva och hantera strukturen hos ett system så är det bra om vi kan få bort konstiga namn som peru altum... eller att sluta kalla alla tre i släkten Pterophyllum för scalare eller ännu värre skalar...
      Tycker att Olas resonemang är i högsta grad logiskt och att han dessutom skrivit skalar och diskus istället för svengelskans scalar och discus är ännu bättre

      Kommentar

      • Gäst

        #18
        Hej!

        Hej!
        En fin grupp altum ger verrkligen ett fint intryck i ett stort akvarium med rötter etc,jag minns för 10 r sedan hade jag 10 st altum i mitt 720 lit akvarium med rötter och växter och varje gång jag gjorde vattenbyten så stod dom alla under vattenstrålen från slangen och duschade det såg riktigt komsiskt ut/ Ann-Mari

        Kommentar

        • Gäst

          #19
          Hej!

          Hej!
          Jo en sak till varför inte bilda Nordiska scalar sällskapet nu när det finns en massa sällskap etc/ Ann-Mari

          Kommentar

          • nils42
            Användare
            • januari 2003
            • 931

            #20
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Tycker att Olas resonemang är i högsta grad logiskt och att han dessutom skrivit skalar och diskus istället för svengelskans scalar och discus är ännu bättre
            Hej!
            Är det verkligen svengelska? Jag tror nog snarare att det är den ena halvan av det latinska namnet på fisken, scalare och discus.
            Hälsn Nils

            Kommentar

            • c90368
              Användare
              • september 2007
              • 890

              #21
              Ursprungligen postat av Ola Svensson
              gräsliga namnet "perualtum".
              Att "Peru-Altum" är en P.scalare är det ju ingen tvekan om.

              Lika lite som att "Peru-Altum" skiljer sig i utseende från den vanliga P.scalare.

              Det verkar dessutom som att namnet "Peru-Altum" är ett vedertaget namn runt hela globen, eftersom man får träffar på namnet både på Europeiska och Amerikanska forum, Asien har jag inte koll på.

              Så jag ser inget fel i namnet "Peru-Altum" så länge det av sammanhanget framgår att det är en variant av P.scalare.

              Tycker du något annat Ola? Om du tycker det, vad anser du att den borde/ska kallas?

              En fråga till Ola

              Jag läste i höstas på någon sida att det var väldigt länge sedan Skalar släktet beskrevs vetenskapligt. Om jag minns rätt så påstod den författaren att en del av de varianter som idag finns inom P.scalare inte fanns att tillgå då.
              Han menade att det vore dags att någon gick igenom Skalar släktet igen för att göra en revision av den gamla beskrivningen.

              Vet du något om detta?

              Allt man läser på nätet är ju inte sant, även om det är skrivet av någon som verkar veta vad han pratar om. I detta fall var det en Amerikan tror jag, då blir jag ännu mer misstänksam.
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Användare
                • april 2002
                • 4619

                #22
                Ursprungligen postat av nils42
                Hej!
                Är det verkligen svengelska? Jag tror nog snarare att det är den ena halvan av det latinska namnet på fisken, scalare och discus.
                Hälsn Nils
                Jo scalare är det vetenskapliga namnet, men inte scalarer, altumscalar etc. - detta är handelsnamn och då gäller svenskan och då skrivs med ett k istället för ett c.
                Men det är en petitess - som jag ibland kan reta mig på när jag inte har något annat för mig
                Svengelska ord är ju inte direkt ovanliga i svenskan.

                Förövrigt så tycker jag att skalarer är väldigt vackra och ståtliga fiskar, men de hålls tyvärr ofta i för låga akvarier vilket gör dom rätt klunsiga.

                Kommentar

                • Gäst

                  #23
                  Hej!

                  Hej!
                  Ska man hålla scalarer ska man ha höga akvarier samt växter och gärna rötter då kommer dessa ståtliga ciklider till sin rätt,höjden på akvariet är mer viktigt än längden/Ann-Mari

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #24
                    Ursprungligen postat av c90368
                    Så jag ser inget fel i namnet "Peru-Altum" så länge det av sammanhanget framgår att det är en variant av P.scalare.

                    Tycker du något annat Ola? Om du tycker det, vad anser du att den borde/ska kallas?
                    Den dagen det är rejält inarbetat slutar det väl kanske att vara gräsligt men mitt stalltips är att den är beskriven som en egen art närstående till scalare innan dess och kallas för något annat.

                    Ursprungligen postat av c90368
                    En fråga till Ola

                    Jag läste i höstas på någon sida att det var väldigt länge sedan Skalar släktet beskrevs vetenskapligt. Om jag minns rätt så påstod den författaren att en del av de varianter som idag finns inom P.scalare inte fanns att tillgå då.
                    Han menade att det vore dags att någon gick igenom Skalar släktet igen för att göra en revision av den gamla beskrivningen.

                    Vet du något om detta?

                    Allt man läser på nätet är ju inte sant, även om det är skrivet av någon som verkar veta vad han pratar om. I detta fall var det en Amerikan tror jag, då blir jag ännu mer misstänksam.
                    Om jag minns rätt så är svaret på frågan att det finns nog några arter till men inte så många. Kanske är de fem inom Pterophyllum. Så här skriver Sven Kullander på http://www2.nrm.se/ve/pisces/acara/pterophy.shtml
                    "Species level systematics is problematic. There may be more species than the three now considered valid (Kullander, 1986). The type locality of P. scalare (Lichtenstein) (eastern Brazil) is imprecise, and there may be no type specimen preserved of that species."
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      #25
                      Ursprungligen postat av patdah
                      eller ännu värre skalar...
                      Så du är rädd att folk blandar ihop det med den georgiska betydelsen av ordet: "n av spektakulärt komplexa konsonantanhopningar anmärkningsvärd – ehuru betydelsemässigt något sökt brukar ordet/meningen gvprtskvni 'du skalar oss' ibland citeras som exempel härpå. Georgiska skrivs med ett eget alfabet som varit i bruk i åtminstone 1 500 år "

                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • olof
                        Användare
                        • april 2002
                        • 1823

                        #26
                        Ursprungligen postat av Ola Svensson
                        Så du är rädd att folk blandar ihop det med den georgiska betydelsen av ordet: "n av spektakulärt komplexa konsonantanhopningar anmärkningsvärd – ehuru betydelsemässigt något sökt brukar ordet/meningen gvprtskvni 'du skalar oss' ibland citeras som exempel härpå. Georgiska skrivs med ett eget alfabet som varit i bruk i åtminstone 1 500 år "

                        gvprtskvni. Säg det fort tre gånger. Jag väntar bara på att någon döper någon nybeskriven fisk art till detta.

                        mvh

                        olof
                        http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                        Kommentar

                        • patdah
                          Användare
                          • december 2008
                          • 64

                          #27
                          Ursprungligen postat av Ola Svensson
                          Så du är rädd att folk blandar ihop det med den georgiska betydelsen av ordet: "n av spektakulärt komplexa konsonantanhopningar anmärkningsvärd – ehuru betydelsemässigt något sökt brukar ordet/meningen gvprtskvni 'du skalar oss' ibland citeras som exempel härpå. Georgiska skrivs med ett eget alfabet som varit i bruk i åtminstone 1 500 år "

                          Nej

                          Kommentar

                          • Ron426
                            Användare
                            • maj 2008
                            • 112

                            #28
                            efterssom vi är inne på arter, skulle jag kunna få en slutgiltig fakta om vilken art mina scalarer är? jag har en Marmor scalare, vilken art tillhör den? sedan har jag två klassiska, silver scalare? (P.Scalare)

                            Bilder:



                            http://i33.photobucket.com/albums/d9.../DiscusSig.jpg

                            Kommentar

                            • Gäst

                              #29
                              Hej!

                              Hej!
                              Ron dina marmorscalarer är brutna på något marmorbrott i bergslagen,nej skämt åsido jag tror nog dom och flera odlade varianter är från grundformerna/Ann-Mari

                              Kommentar

                              • Ron426
                                Användare
                                • maj 2008
                                • 112

                                #30
                                jo, amrmorskalare är säkerligen odlad form. men de silvriga är nog nära en form av originalfärg?
                                http://i33.photobucket.com/albums/d9.../DiscusSig.jpg

                                Kommentar

                                Arbetssätt...