Fenröta? Eller ännu värre?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tony
    Användare
    • april 2002
    • 4594

    Fenröta? Eller ännu värre?

    Uj uj uj, detta är vad jag ser i ett kar hemma efter helgens frånvaro

    Är det någon som har några tips på vad som bör göras? Jag skall byta vatten och salta ordentligt då jag inte har någon som helst svamp-aktig medicin.

    Rör det sig om vanlig fenröta? Borde det gå att bota? Det går ca 15 firrar på ca 15-20cm i detta kar som är 750 liter, och inga andra än dessa två är drabbade av något synligt. Firrarna som fått skiten är båda Exochrochromis anagenys, och jag misstänkter att honan (med analfenan) mycket väl kan ha fått lite stryk av hanen (han med bukfenan). I karet går fler honor och en hane till, men hanarna har jag aldrig sett bråka, så där lär inte problemet vara.
    Tony Englund
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Varre tyvarr. Mycket varre. Det ar vad jag tror. Jag har aldrig fatt bekraftat att den dar skiten ar Mycobacterium marinum. Lymphocystis (iridovirus) foreslas ofta ocksa nar jag kontaktat fiskpatologer.

    For lymphocystis galler: Obotligt. Det gar ibland klippa bort. Fiskens halsa paverkas inte direkt men sitter det runt munnen sa kan den svalta t ex. Om du googlar efter bilder sa far du snabbt upp bilder pa identiska formationer. Det star ibland att de ar harda vilket inte galler de karraktaristiska utslagen pa din fisk. Dessutom ar min erfarenhet att fisken dor, men ofta i nagot bukvattensotliknande. Detta talar for tuberkulos.

    For tuberkulos galler: Doda fisken och skaffa UV filter alternativt isolera fisken och skaffa UV filter. All fisk med sar ska bort fran de andra.

    Min favvosida gallande fisksjukdomar ar EDIS. Det star lite om tuberkulos http://edis.ifas.ufl.edu/VM055
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      Tuberkulos kan smitta vertikalt dessutom men man vet inte hur. Munruvning borde rimligen oka risken for overforing radikalt sa man skulle ju kunna tanka sig att man tommer en hona pa agg och klacker dem artificiellt. UV dodar mycobakterier i vattnet mycket effektivt. Du har "snygga" bilder hursomhelst. Jag skulle mejla dem till www.sva.se och kanske surfa ratt pa andra stallen och mejla. Det dar ar ratt vanligt och man ser det "ofta" i akvarieaffarer pa aldre amerikaner. NAgon dar ute vet sakert exakt vad det ar utifran dina bilder (jag kanner till och med igen den lilla bubblan).
      Senast redigerad av Ola Svensson; 03 april 2007, 10:42.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Tony
        Användare
        • april 2002
        • 4594

        #4
        Det var väl det jag var mest rädd för.. skall under dagen isolera dessa två och se vad som går att hitta på

        Det luriga är att jag körde UV-C på detta karet ändra fram tills för några veckor sedan, så frågan är om UV'ns baksida kan vara att fisk blir känsligare för angrepp av diverse skit om man slutar med det? (det har ju snackats en del om detta tidigare).
        Tony Englund

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Ingen aning om det finns effekter av att sluta med UV. Det finns hypoteser om att Mycobacterium kan smitta via vattnet och UV dodar dem enkelt. Det viktigaste smittvagen ar att de ater pa andra fiskars sar eller av dod fisk.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Tony
            Användare
            • april 2002
            • 4594

            #6
            Tackar för dina svar iaf!

            Jag skickade ett meddelande till SVA och förklarade läget. Jag passade även på att fråga om de kan ha intresse av ett samarbete då de har kunskapen och vi har fisken och fotografer i överflöd

            Återkommer med resultat så snart de hinner svara.
            Tony Englund

            Kommentar

            • Tony
              Användare
              • april 2002
              • 4594

              #7
              Är det inte lite märkligt att inga andra fiskar visar symptom? Eller kan det ligga latent hos fisk och bryta ut vid försvagningar?
              Tony Englund

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                Jag hade det en gang hos Oreochromis mossambicus: Inga andra fiskar fick symptom (jag dodade dem da det hela spred sig och blev riktigt groteskt). Jag har ocksa haft det hos Geophagus: inga andra fiskar ficks symptom (de dog av sig sjalva). Jag har sett det hos andra ocksa och som sagt i affarer. Det verkar alltid endast vara en art som drabbas.Det kan vara artspecifikt och det kan vara valdigt lag smittrisk samt som du sager att det ligger latent. Jag tog mig friheten att fippla med din bild och lagga in en pil. Ser du den aggliknande bubblan? Jag kanner aven igen strukturen i bildningen, men bubblan ar overtydlig.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • ebbe_20
                  Användare
                  • februari 2005
                  • 283

                  #9
                  Fick en liknande på min en firre men den satt på kanten på ena fenan, lät de vara ett tag, men den blev bara större.

                  Tog min sax och klippte bort den blödde typ i 3 sekunder sen var den borta fisken levde och mådde kanon och de kom inte mer bölder...
                  MVh
                  Ebbe

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #10
                    Hittade ett par texter om Lymphocystis




                    Olika arter har tydligen olika lymphocystissorter.

                    Edit: Man kan kanske se det som att det inte ar sa markligt att alla manniskor i ett hushall har vartor.
                    Senast redigerad av Ola Svensson; 03 april 2007, 11:15.
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • T_K
                      Användare
                      • september 2005
                      • 147

                      #11
                      Är det Mycobacterium marinum så löper du risk att själv bli smittad. Det har jag själv lyckats med. Tog lång tid och kostade mycket pengar att bli av med skiten.

                      De flesta läkare såg ut som frågetecken inför sjukdomen, vid flera av mina besök på sjukhuset så var samtliga tjänstgörande läkare inne och tittade... Så har du sår på händerna, stoppa inte ner dom i karet. Tvätta händer och var noga överlag med hygienen när du handskas med akvariet. Själv fick jag hjälp med vad jag skulle ha för medicin av killarna på Simontorp, läkarna hade inte en susning om vad som funkade och inte funkade.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...