BTN som gått salt och nu skall i sött - avger?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ricard
    Användare
    • augusti 2003
    • 476

    BTN som gått salt och nu skall i sött - avger?

    [u]BTN som gått salt och nu skall i sött - avger den salt?

    Jag har köpt 5 BTN-moduler som har gått i kallvatten a la västkust. Nu när de skall i SA-burk, kommer de då att avge en massa salter eller annan "skit"? Om de gör det, vad gör jag åt det?

    Mvh.
    Ricard Hulteke
    Jönköping
    Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon
  • roccster
    Användare
    • augusti 2004
    • 583

    #2
    Blötlägg dem och tvätta med en högtryckstvätt och en Scotch Brite(bara den inte förstör BTN-modulerna).

    Hur mycket salt kan det egentligen röra sig om? Efter en tvätt borde det inte vara speciellt mycket salt kvar men någon som har kört saltvatten kanske vet bättre.
    MVH

    / Richard
    http://www.ornemark.com

    Kommentar

    • petrol
      Användare
      • juli 2002
      • 167

      #3
      Enda problemet är om det är mycket kalkalger på den. Annars är det bara att stoppa i.
      Mvh
      Petter
      Nu med ett 3 meters revakvarium

      Kommentar

      • tropfrog
        Användare
        • juli 2003
        • 1827

        #4
        Den kan omöjligt avge så mycket salt att ens dom mest saltkänsliga fiskarna tar skada.

        Kalkalger kan i och för sig bli ganska så fula i sötvatten, men dom lär inte skada något. Och dom lär försvinna snabbt om du har ph under 7 i din burk.
        MVH
        Magnus

        Kommentar

        • Ricard
          Användare
          • augusti 2003
          • 476

          #5
          [u]Hej på er!

          Vad skön att höra... Jag har ju köpt 5 och det hade varit smått vråltragiskt om jag hade behövt fimpa dem av ngn för mig outgrundlig anledning...

          Ang. kalkalger så tror jag inte att det är ngr. Kanske beroende på att det har varit kallvatte med västkust-tema, alltså inte mh utan lysrör...

          TACK för era tröstande ord iaf!

          Mvh.
          Ricard Hulteke
          Jönköping

          ps. God Jul & Gott Nytt! ds.
          Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

          Kommentar

          • roccster
            Användare
            • augusti 2004
            • 583

            #6
            Nu när jag tänker på det så är det nog lika bra att du säljer av dem medan du får något för dem. Jag vet en som kan tänka sig att ta emot dem för en billig penning: Richard heter han och har Roccster som alias
            MVH

            / Richard
            http://www.ornemark.com

            Kommentar

            • Mike_Noren
              Användare
              • februari 2003
              • 2695

              #7
              Om det nu SKULLE vara mycket alger på den har jag ett tips: högtryckstvätt.

              Japp, BTN bakgrunder tål högtryckstvätt (inom rimliga gränser: 300-bars tvätten vi använde på Kabi kanske inte varit lämplig).
              Fast jag trodde jag sabbat min när jag provade, för jag fick stora blanka knallgula fläckar. Närmare undersökning visade att det var högtrycks-polerade kalkalger som suttit under pälsen av alger. Jag löste upp kalken med ättika, högtryckade igen, och bakgrunden var som ny.

              Kommentar

              • Ricard
                Användare
                • augusti 2003
                • 476

                #8
                citat:Ursprungligen skickat av roccster

                Nu när jag tänker på det så är det nog lika bra att du säljer av dem medan du får något för dem. Jag vet en som kan tänka sig att ta emot dem för en billig penning: Richard heter han och har Roccster som alias
                Humor, det är viktigt!
                Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

                Kommentar

                • Ricard
                  Användare
                  • augusti 2003
                  • 476

                  #9
                  citat:Ursprungligen skickat av Mike_Noren

                  Om det nu SKULLE vara mycket alger på den har jag ett tips: högtryckstvätt.

                  Japp, BTN bakgrunder tål högtryckstvätt (inom rimliga gränser: 300-bars tvätten vi använde på Kabi kanske inte varit lämplig).
                  Fast jag trodde jag sabbat min när jag provade, för jag fick stora blanka knallgula fläckar. Närmare undersökning visade att det var högtrycks-polerade kalkalger som suttit under pälsen av alger. Jag löste upp kalken med ättika, högtryckade igen, och bakgrunden var som ny.
                  Vilken kvalle! Sanslöst rufig behandling de fixar... :-) Kabe, då är vi ju "grannar"!?! [:0]
                  Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

                  Kommentar

                  Arbetssätt...