Kalksten...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawi´n
    Användare
    • juli 2004
    • 78

    Kalksten...

    Hej!
    Vet ngn i vilka affärer man kan köpa billig kalksten, typ som skiffer i formen?
    Tänkte nämligen byta ut mina lavastenar mot kalksten istället, tycker att lavastenarna ser skitiga ut

    Mvh Malawi´n
    Mvh Malawi´n
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #2
    Jag brukar plocka mina på stränderna i Limhamn/Malmö, det är helt gratis.
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • malawi´n
      Användare
      • juli 2004
      • 78

      #3
      jo, men hur vet man att det är kalk? Känner inte igen kalksten särskilt bra
      Tänkte faktiskt plocka sand i en sjön i närheten. Är det bara att skölja den i varmvatten innan man tar in den i akvariumet?
      (kan man plocka den mesta skifferliknande stenen vid havstränderna, om man bara tvättar den?)

      Mvh Malawi´n
      Mvh Malawi´n

      Kommentar

      • tropfrog
        Användare
        • juli 2003
        • 1827

        #4
        Kalksten är vit. Det är i ochförsig skillnad på kalksten och kalksten efterssom dom kan ha olika ursprung, vara utsatta för olika tryck, vara olika gamla osv. Sten som lätt galler isär avger också mycket mer kalk till vattnet men är inte alltid så snygga, exempelvis sten från Ignaberga kalkbrott i Skåne. Det finns mer hård nästan "förstenat" kalk, denna sorten är snyggare...Mycket snyggare, men påverkar inte vattnet så mycket som man önskar i riftkar, till exempel så finns det fin hård kalk i vagnhärads kalkbrott strax söder om södertälje.

        En mycket bra tradeoff är den sk faxekalken, den är lite hårdere och snyggare, men fortfarande tillräckligt hård för att behålla formen och se snygg ut. Var man kan få tag i den utanför akvariebutiker vet jag inte.
        MVH
        Magnus

        Jag tror inte att det finns någon sten som är vit och inte inehåller kalk, men det kan säkert någon annan bekräfta.

        Kommentar

        Arbetssätt...