HJÄLP!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Amatören

    HJÄLP!!!

    Hej! Jag har just börjat med ett nytt akvarium, som igentligen var menat för övervintring av mina guldfiskar från trädgårdsdammen. Dessa var dock i så dåligt skick när jag tog upp dem att jag var tvungen att skicka dem till de sälla jaktmarkerna. Efter detta åkte jag runt i Stockholmsområdet och letade nya, utan att lyckas. Hem kom jag i stället med 4st Oscar, 2st Blå ciklid, 4st Röd ciklid samt 10st Kongotetror. Till historien hör att jag ej haft akvarium sedan 10-års ålder. Burken är på 240l med doppvärmare samt ett Fluval 204 filter. Har inrett med 5st Java-ormbunkar samt 3st Röd lobelia, 3st rötter samt pärlsjösten från Bauhaus... Har kört i Aqua + samt Cycle plus hunnit med ett delvattenbyte på 30% i helgen. Dessutom har jag haft vitapricksjukan, vilket jag har medicinerat, (tog bort det aktiva kolet under tiden). Troligtvis har jag gjort alla fel man kan... Efter detta har jag lusläst 4 olika böcker, vilka skiljer sig drastiskt. Hittills har en Oscar samt en Kongociklid gått åt. Bäst har Rödcikliderna klarat sig. Matar med Spirulina samt Ciklid-pellets. Hjälp mig med goa råd. Vill gärna skapa bästa förutsättning för någon typ av ciklid, gärna sydamerikaner typ nyckelhål, blå, kurv samt band vilka jag fattat tycke för. Mvh Amatören
Arbetssätt...