Belysning

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • riktlinjer
    Användare
    • August 2013
    • 355

Belysning

Är på jakt efter belysning.

Kravspec

Upp- och neddimning aka soluppgång vid den tidpunkt jag önskar.
    Någonting som håller några år, så billigaste grejorna från alibaba och ebay Kina går då troligen bort. Tyvärr visar sig ju en del ganska dyra grejor ha lika usel kvalite som riktigt billigt skräp.

I detta fall så är akvariet 250cm långt, men tänker mig mer flera kortare armaturer istället för en megalång. Enklare att ersätta en när den går sönder....

Vad kan ni tipsa om och inköpsställen?
  • tropfrog
    Användare
    • July 2003
    • 1864

Jag bygger om alla mina belysningar till dusk tropics grejor. Bra led med lång livstid. Mina äldsta är nog 5 år nu och still going strong. Jag har dem på både akvarium, terrarium och för att odla växter under. Till de som går på display burkar använder jag en programmerbar led controller som heter TC420. Den äldsta har jag kört i 3,5 år.

Det är en mycket smidig, modulär och prisvärd lösning, men kräver ju lite DIY skills.

Mvh
    Magnus

Kommentar

• riktlinjer
      Användare
      • August 2013
      • 355

Ursprungligen postat av tropfrog
      Jag bygger om alla mina belysningar till dusk tropics grejor. Bra led med lång livstid. Mina äldsta är nog 5 år nu och still going strong. Jag har dem på både akvarium, terrarium och för att odla växter under. Till de som går på display burkar använder jag en programmerbar led controller som heter TC420. Den äldsta har jag kört i 3,5 år.

Det är en mycket smidig, modulär och prisvärd lösning, men kräver ju lite DIY skills.

Mvh
      Magnus
      Tack för svaret. Låter inte helt fel, men har inte rktigt orken för hemsnickeri. Har för många pågående projekt så det är färdigt som gäller denna gång, är lagom mycket snickra att hänga upp och sedan programmera

Kommentar

• tropfrog
        Användare
        • July 2003
        • 1864

Hänga upp och programmera slipper du nog inte i vilket fall.

Jag har använt befintliga armaturer när det funnits. Ut med det gamla och in med det nya. När befintlig armatur saknats så har jag slagit ihop aluminiumprofil och plasthörnor, samma grejor som används i akvarebänkar till aluminiumkar. Bortsett ifrån tiden spenderad på planering och inköp av material har jag nog aldrig lagt mer än 1,5h på att bygga en belysning.

Men det är sant, inte alla har lika mycket tid som jag för hobbyn. Men främst handlar det nog om hur man definierar hobbyn. Jag skapar stabila lättskötta system som kräver minimalt underhåll så jag har tid för det jag tycker är kul. Att titta på det jag skapat och att skapa nytt. Andra gillar att byta vatten varje dag. Det tar väl ungefär lika mycket tid sett över året.

Vill man satsa på enkelt och billigt har dusk led paneler som kommer med upphängningsanordning. Då är man tillbaka på det som krävs för de flesta ljuslösningar. Hänga upp och programmera. Jag använder dessa också, men anser inte tillräckligt snyggt för en display burk.

Mvh
        Magnus

Kommentar

Arbetssätt...