Blågrön alger?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joffery
    Användare
    • juli 2002
    • 14

    Blågrön alger?

    Jag har fått problem med alger. Jag tror det är blågrön alger, ser ut som grönt slem som lägger sig på stenarna.

    Jag har dragit ner på matningen, kan inte minska mer dom är ju redan magra.
    Jag byter vatten ca var 5:e dag.
    Jag har satt i extra växter som ska (och är) snabbväxande för att ta upp näringen i vattnet.
    Jag har rengjort akvarit och sugit bort alla alger.

    Men hur jag än försöker så kommer dom tillbaka. Vad kan jag göra mer?

    Någon med erfarenhet av detta?

    mvh,
    johan

  • Hasse_H
    Användare
    • april 2002
    • 1081

    #2
    Jag får det ibland i mina minsta kar. Det enda som hjälper för mig är total mörkläggning av karet i en vecka. Rensa bort så mycket blågröna alger som du kan, täck sedan över akvariet med tjocka badlakan eller liknande. Inget ljus, ingen mat i en vecka. Därefter ett 50% vattenbyte, sedan 20-30% vattenbyte per vecka. Det brukar funka för mig. Slarvar jag med vattenbytena så är de tillbaka och man får börja om.

    Enda nackdelen är att de gröna växterna tar stryk och arter med stort ljusbehov brukar dö. Men samtidigt så sitter ju de blågröna algerna på dessa också, så det är ingen idé att försöka flytta dem nån annanstans under tiden. Då får man tillbaka algerna direkt när växterna flyttar tillbaka.

    Fiskarna däremot brukar inte må illa av en vecka i totalt mörker och utan mat.

    mvh
    /Hasse

    - http://och.nu/ciklid -

    Kommentar

    • Micke J

      #3
      Jag täckte av mitt kar i går efter att haft cyanobakterier (slemalger) i mitt kar.
      Det har varit mörklagt i 4 dagar och allt var borta.
      Kolla länken: http://www.akvarieguiden.nu/forum/fo...atree&id=04.32
      Jag fortsatte att mata under mörkläggningen men drog ner på den lite.
      Det funkade men det är kanske bättre att bryta helt.
      Lycka till.
      Mike

      Kommentar

      • joffery
        Användare
        • juli 2002
        • 14

        #4
        Tack för svaren.

        I eftermiddag när jag kommer hem så blir det total mörkläggning av akvariet.
        jag berättar hur det går/gick om några dagar.

        /johan

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Blågröna -alger, -bakterier/cyanobakterier är ett gissel och några enkla lösningar verkar inte finnas. Väl växande hornsärv brukar ta bort dem. Ofta kommer de tyvärr tillbaka efter mörkläggning. Läs även vad som står om alger i "frågor och svar".

          Mvh.

          Ola
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • joffery
            Användare
            • juli 2002
            • 14

            #6
            Jag hade akvariet mörklagt fram till igår em. Och alla alger var borta. Gjorde vattenbyte igår och nu får jag vänta och hoppas att dom inte kommer tillbaka

            /joffery

            Kommentar

            • Mats
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 804

              #7
              Hej Joffery. Dra ner på vatten cirklationen och sätt till koldioxid samt ha snabbväxande planter , om du har nedsatt belysning kan du få gifter när algerna dör och bryts ned . MVH Mats

              http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

              Kommentar

              Arbetssätt...