Tilapia från Sydamerika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mikael W
    NCS Medlem
    • augusti 2002
    • 8597

    Tilapia från Sydamerika

    Hej

    En bekant beställde vildfångade miljonfiskar från Sydamerika. Det kom tilapior (uppenbarligen O. niloticus) med i påsen. Hur kan det komma sig?
    Har de miljonfiskar i tilapia-dammodlingarna, och kallar dem vildfångade? Eller finns det tilapia i så stor utsträckning i miljonfiskarnas naturliga biotoper att man får med dem i samma håvdrag?

    För övrigt borde ju inte dessa arter gå att förväxla , ens vid en storlek på cirka en cm.
    mvh
    Mikael W
    (NCS-medlem sedan 1981)
  • Kawasa
    Användare
    • september 2012
    • 840

    #2
    Låter ju jättekonstigt, jag vet att tilapia odlas i Brasilien, men att de skulle finnas i vilt tillstånd där man hittar vilda guppys tror jag inte. Antagligen så var de "vildfångade" guppys han beställde inte alls vildfångade.
    Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

    Kommentar

    • Ola Sjödin
      Användare
      • augusti 2003
      • 514

      #3
      I principi alla länder där det odlas Tilapia finns det även vilda bestånd. Min gissning är att de fanns i samma vatten som guppyn. Har själv sett Mossambica/niloticus vilt på Borneo, Malaysia och på Seychellerna. På alla dessa ställen var de väldigt allmänna och så vitt jag begriper är situationen densamma i SA/CA.

      Kommentar

      • Mikael W
        NCS Medlem
        • augusti 2002
        • 8597

        #4
        Tack för svaren. Ja, tydligen har de tyvärr etablerat sig ute i naturen.
        Smart dessutom att infiltrera guppystimmen som små, när de sedan växt lite är de ju s.a.s. mitt i skafferiet.
        mvh
        Mikael W
        (NCS-medlem sedan 1981)

        Kommentar

        Arbetssätt...