Jack Dempsey och salvini?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke_A
    NCS Medlem
    • januari 2003
    • 638

    Jack Dempsey och salvini?

    Hej

    Jag har två Jack Dempsey, på ca 7-8 cm, och är sugen på att skaffa nå´n mer ciklid som skulle passa med dem. Jag har salvini i tankarna, för att deras gula färg skulle kontrastera snyggt mot JD:s mörka grundfärg, och de är väl ungefär jämbördiga i storlek och temperament? Även om de ju naturligtvis är individer, och temperamentet kan skilja från individ till individ.

    Eller har nå´n nå´t annat förslag? Akvariet är på 250 liter, så de ska nog helst inte bli för stora. I det akvariet hade jag för längese´n ett JD-lekpar ihop med två vuxna påfåglar, och det gick bra, och har på senare år haft ett jaguarlekpar (som för övrigt var mycket lugna även när de hade yngel), två ca 15 cm:ers JD, och två ca 20 cm:ers påfåglar ihop i det, och det har funkat bra, även om jag är medveten om att akvariet egentligen är för litet för den soppan.

    Men jag skulle vilja ha nå´t mer i det, som matchar JD. Men jag har lite annan fisk i det som jag nog måste göra mig av med, eller flytta på först.

    MVH Micke
    MVH Micke

    "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Jag tycker att akvariet är för litet för fler ciklider. Med vuxna djur är det nog hopplöst men det är möjligt i ett par år med lite flyt. Däremot tror jag inte alls på salvini. För stor och aggressiv. Kanske en av de mindre Archocentrusarna (Cryptoheros)? Jag skulle skaffa ickeciklider som sällskap. Andra som testat JD med andra ciklider i små akvarier får föreslå fisk.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Torsten
      NCS Medlem
      • september 2002
      • 647

      #3
      Jag har haft JD med Nicaragua och Salvini i samma kar, ett 540. Salvinin var helt klart den svagaste av dom alla, visserligen aningens mindre i storlek. Salviniparet plockades bort för att senare hos en annan i ett 450 totaldominera!

      Fiskar är individer, men är ditt JDpar 7-8cm så varför inte ett hyfsat vuxet par av Eldbuk? Men som sagt, lekande Centraler är ena arga rackare!!

      Kommentar

      • Micke_A
        NCS Medlem
        • januari 2003
        • 638

        #4
        Hej

        Ja, att de är individer märktes tydligt när mina jaguarer hade yngel. De rörde inte de andra fiskarna, utan höll sig på sin kant. Det enda som hände var att hanen efter ett tag bestämde sig för att ta ynglen till påfåglarnas hörna, och körde bort dem därifrån, vänligt med bestämt. Såg aldrig nå´t slagsmål. Däremot så hamnade jaguarhonan bakom pumpen strax efter, kolsvart, och full av svamp. Förmodligen försökte hon försvara reviret mot påfåglarna. Men hon klarade sig. De lekte aldrig igen efter det, men jag såg aldrig hanen vara aggressiv mot henne. Den fisk som bestämde i akvariet var JD-hanen, han och jaguaren stod ibland och gapade mot varandra, och lekte arga leken, vilket oftast slutade med att jaguaren tröttnade först, vände om, och fick ett nyp i stjärtfenan av JD:n.

        Har även haft ett labiatuslekpar, ihop med ett nicaraguenselekpar i det, vilket gick bra, tills nicaraguensehanen fastnade mellan två stenar, och blev ihjälslagen.

        Just nu går mina två JD med två Crenicichla regani och två tuppkammar. Tuppkamshanen kör med JD, annars är det rätt lugnt. Men reganihanen börjar bli lite bitsk, eftersom de bildade par när jag flyttade dem från mitt andra par. Men jag tänkte flytta på åtminstone tuppkammarna. Nicaraguense är jag sugen på igen, hade ett vildfångat par för ett tag se´n, där honan tyvärr fick en böld i pannan och dog.

        MVH Micke
        MVH Micke

        "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

        Kommentar

        Arbetssätt...