Infektionstryck!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gep
    Användare
    • juni 2002
    • 23

    Infektionstryck!

    Jag har en sak jag tror att alla som skall börja med eller har fiskar skall tänka på! INFEKTIONTRYCKET!

    Tre faktorer avgör!
    1 antal liter vatten (M3)
    2 antal fiskar
    3 mängd foder

    Jag vill påstå att genom att höja eller sänka ett av dessa värden kommer man att påverka fiskarnas miljö antingen possitivt eller negativt beroende på av man gör!

    Exempel 1: Om man har 2 vuxna diskusar i ett 1200liters akvarium tillsammans med tio neontetra och 2 ansistrus och matar detta med ca en 5 krona foder per dag(ox el. räkmix) kommer vattenbyten att behöva göras mycket sällan! Ur ren överlevnadssynpungt!
    Varför? Få nedsmutsare per m3.

    Exempel 2: 200liter 50 diskusyngel i storleken 50öring. 4liter per fisk.

    Matning 3 ggr om dagen. Problem! Infektionstrycket kommer att gör fiskarna förgiftade av alla föroreningar. Byter vi 50% av vattnet morgon och kväll sänker vi infektionstrycket. Varför jo fiskarna simmar nu omkring i 400liter vatten per dag. 8 liter per fisk!

    Men om vi däremot skiter i att byta vatten en dag då simmar fiskarna 2 dygn i samma vatten och då blir det 2liter per fisk och vem skulle låta en diskusunge simma omkring i två mjölkpaket i två dygn med full matning?

    Vart jag vill komma är att diskutionen om vattenbyten har kommit lite på fel spår! Jag tror inte dom som frågar undrar när dör en fisk på grund av förorenat vatten! Utan hur ofta skall jag byta för att mina fiskar ska må bra! Jag skulle vilja säga att det hänger på infektionstrycket när fiskarna dör! Och jag är också säker på att ju mer vatten en fisk har att simma i ju bättre mår den! Akvariets storlek behöver inte vara avgörande! Observera behöver inte!

    Jag kan ta ett exempel ur mina erfarenheter jag köpte fyra små diskusar och stoppade ner dom i mitt 1600liters 85*85*220cm akvarium jag hade. Där gick dom tillsammans med 6 vuxna djur. Jag böt ca 10-20% vatten i veckan och jag har aldrig någonsin sett ett par diskusungar växa så fort som dessa 4 gjorde. 8-10månader efter att jag skaffat dom var dom runt 15 cm. Dom var som en enkrona då jag skaffade dom. Visst fick dom mycket mat och så men jag är helt övertygad om att det konstant låga infektionstrycket var av avgörande betydelse! Därtill hör att med så mucket vatten per fisk vart det aldrig brist på de mineraler eller spårämnen som vattnet innehåller!

    Detta är min teori rätt eller fel avgör ni. Om det ligger så mycket vetenskap i detta vet jag ej men det är mina erfarenheter som ligger till grund för detta påstående!

    Guran



    Guran
Arbetssätt...