sårad discus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Therese
    Användare
    • april 2002
    • 196

    sårad discus

    Idag uptäckte jag att min ena discus "sid"fena var halvt borta och att det var vit på själva kropen runt fenan.

    Jag har den tillsamans med 5andra discusar, fjärilsciklider och ett apistagramma vet inte vilken sort. Några räkor och ansistrus. Jag har inte sett några gresiva betende sinsemellan fiskarna förutom ansistrus hanen som jagar sin hona.

    VAd kan ha hänt, vad ska jag göra för någonting ska jag vänta och hoppas eller?

    mvh Therese

    ps
    jag tittade på såret igen och det ser nästan ut som någon har dragit i fenan för det ser ut som om såret börjar där fenan är fäst och sen är nästan hela fenan borta.

    Discusen använder nästan inte den fenan alls utan bara den andra fenan. Bör jag flytta på honom. Just nu gömmer han sig bakom min rot.

    Jag fönderar på att badda såret med salt är det en bra idé?
    ds


  • salar
    Användare
    • juni 2002
    • 227

    #2
    Hej!
    Du bör nog inte flytta på fisken då detta innebär en oerhörd stress för denna. Diskus kan vara ganska agressiva mot varandra när de har blivit könsmogna.Förmodligen nogån annan Diskus som orsakat skadan.
    Det är svårt att säga vad man skall göra. Vissa blir mobbade i en Diskuskull.Har man mycket tur så växer alla upp till vuxna men annars så är det i regel alltid någon som faller av pinn.
    mvh Stefan

    SALAR
    SALAR

    Kommentar

    • Therese
      Användare
      • april 2002
      • 196

      #3
      Jjo men den här firren stod inte lägt i rang. Borde de då inte vara den som står lägst i rang som får mäst stryk?

      Jag tycker inte såret har blivit värre så jag låter honom vara och se hur det utveklar sig. Han äter och så. Eller ska jag försökta badd såret i salt.


      mvh Therese

      Kommentar

      • salar
        Användare
        • juni 2002
        • 227

        #4
        Jag skulle inte rekomendera salt i sår, en smärtsam upplevelse vill jag lova. Man kan sätta havsalt eller grovsalt i karet. Ett par matskedar per 100liter vatten tar kål på en del bakterier.
        mvh Stefan

        SALAR
        SALAR

        Kommentar

        • petrol
          Användare
          • juli 2002
          • 167

          #5
          Hej, Utan att vara expert så håller jag med salar. I med salt! Det gör jag alltid när mina fiskar (oavsett sort, även discus) har fått någon skada eller vid början av svampangrepp.
          Petter

          Mvh
          Petter
          Nu med ett 3 meters revakvarium

          Kommentar

          • friske
            Användare
            • maj 2002
            • 26

            #6
            Jag vet inte om jag ska holde med om det här med att salte i tanken. Mina diskussar blir sjuka bara vid att kålla på salt. Kan inte säga annat än vär försiktig - mina diskussar gillar absolut inte salt.

            Mvh,
            Thomas Rasmussen


            Med vänliga hälsningar,

            Thomas Rasmussen,
            TeféDiscus.com
            Med vänliga hälsningar,

            Thomas Rasmussen,
            TeféDiscus.com

            Kommentar

            • petrol
              Användare
              • juli 2002
              • 167

              #7
              Therese: Visst är det härligt när man får olika svar

              Nu är jag ny på detta forum, så jag har inte hunnit att kontrollera om det finns någon tråd här på Discus VS salt. Många påstår att salt inte är bra för Discus.. Men INGEN har kunnat förklara varför (ingen vet, men många påstår??). En tanke är att salt gör vattnet hårdare, men ofta har man ganska mjuktvatten till sina Discusar så det spelar ingen roll. Saltet har så många fördelar VS väldigt mjukttten (det höjer endå inte speciellt mycket).
              VF Discus hittar man även i mineralhaltigt vatten..

              Med risk att vara obekväm: Är det inte dags att göra hål på alla gammla myter?
              Discus VS salt? Discus VS oxhjärta? Discus VS rödamygg?

              Nää detta här senaste får ha en egen tråd så din fråga om sidfenan inte "ballar ur" så att du får ditt svar/tipps.

              Mvh
              Petter

              Ps hoppas att jag nu inte gjorde mig "obekväm" för detta forum verkar väldigt bra och seriöst.
              Mvh
              Petter
              Nu med ett 3 meters revakvarium

              Kommentar

              • Therese
                Användare
                • april 2002
                • 196

                #8
                Tack så mkt för alla svar. JAg tillsatte inget salt men gjorde rent filtret och bytte vaten och nu är sårt läkt och fenan håller på att växa ut igen=) Discusen ser pigg ut och verkar inte lida av att den ena fenan är 1/3 kortare än den andra. Det är roligt med speculationer personligen drar jag mig för att tillföra saker i mina akvarium om det inte är absoult nödvändigt. Tycker det fungerar bra hitils ändå=)
                känns skönt att såret läkte så man slipper gå och oroa sig Discusar blir mer personliga kan inte förklara varför
                mvh Therese

                Kommentar

                • salar
                  Användare
                  • juni 2002
                  • 227

                  #9
                  VÅRDA inte ihjäl dina diskus!
                  Det finns annat än akvariefiskar att sköta här i livet!
                  Drilla en grov Lax så får du se.
                  Fisketokiga killar finns de gott om.
                  Tålamod och ett ambitiöst intresse är något annat.
                  Ett intresse som håller livet ut är sällsynt med undantag för Jakt o Fiske.Det här med akvariefiskar innebär en del jobb året runt. Många ledsnar när semester och sol kommer.Då finns det genast annat att göra. Fiskarna i akvariet får lida, de klarar sig säkert tänker många. Vi anlitar grannen eller kanske en släkting att mata dina kära fiskar plus att vattna blommorna när de ändå är där. Om man tycker som jag att sommaren är nog så varm (det värsta jag vet när jag är ute och fiskar)Dina malawiasar får värmeslag av nära 30grader.Och dina discusar håller 32grader ,dra ner eller stäng av termostaten.
                  Har du ett akvarium i sovrummet så vet du vilken effekt det har på värmen i rummet,gonatt kylälskande Norrlänning!
                  Och vad vill jag säga med det här? Tänk efter innan ni skaffar ett akvarium!

                  Livet leker!


                  mvh Stefan

                  SALAR
                  SALAR

                  Kommentar

                  • Therese
                    Användare
                    • april 2002
                    • 196

                    #10
                    Jag vet att det är mkt jobb och som tur är har mina föräldrar tagit del av mina fiskar, lärt sig och brukar hjälpa mig.

                    salar Du säger emot dig själv lite hur menar du med att man inte ska pyssla ihjäl fiskarna sedan säger du att man inte ska ha semester.

                    Temperaturen i mina akvarium tror jag faktist inte att det ärnågot problem med dels för att dom står i skuggan och sedan brukar vi värma upp vårat hus på vintern så att det håler en jämn tempera tur.

                    förstod inte riktigt vitsen med ditt inlägg men vill du förklara närmare så vore det trevligt.

                    mvh Therese

                    Kommentar

                    • friske
                      Användare
                      • maj 2002
                      • 26

                      #11
                      Röda myggelarver är absolut inte att rekommandera. Stor stor risk för att dina diskussar blir sjuka. Bara en varning ;o)

                      Med vänliga hälsningar,

                      Thomas Rasmussen,
                      TeféDiscus.com
                      Med vänliga hälsningar,

                      Thomas Rasmussen,
                      TeféDiscus.com

                      Kommentar

                      • petrol
                        Användare
                        • juli 2002
                        • 167

                        #12
                        Skönt att din discus mår bättre!

                        friske: Ang discus VS rödamygg:
                        Jag har försökt att debbatera detta på AG utan resultat.
                        Ett urdrag (malar och mygg)

                        Till Malawi och Tanganyika ciklider bör man undvika att mata med röda pga, deras tarmsystem.
                        Pleck har en relativt lång tarm, men jag har inte hört några direkta påstående om att det skulle vara skadligt för dem.

                        Nu verkar det vara så här på forumet att det finns två grupper.. den ena förespråkar rödamygg, och de andra tycker att det är ok.

                        Själv tror jag inte på påstående om att rödamygg kommer från förorenatvatten. Hur skulle en storindustri kunna handskas med miljontals ton myggor om man skulle vara tvungen att vada i skit? Har sedan två månader börjat att utfodra mina discusar (som ofta är kännsliga) med (bla) rödamygg, och inte sett någon som helst negtiv förändring. Man skall dock inte glömma att det finns en allergirisk när man handskas med rödamygg.
                        Observera att detta är mina synpunkter och fungerar för mig. Det är inte säkert att det fungerar för er.

                        Mvh Petter

                        Vidare:

                        Intressant, Ja det står tydligt här på AG att de kan få bukvattensot av rödamygg. Frågan man kan ställa sig är hur troligt det är? Någon här på AG som råkat ut för detta? Vore intressant att få veta.

                        snappat från planetcatfish: "A true omnivore that will eat anything. The diet should be primarily vegetarian".

                        Mvh Petter

                        Får jag höra din teori friske?
                        Vi är alla medvetna om att en varierad kost är den bästa.



                        Mvh
                        Petter
                        Nu med ett 3 meters revakvarium

                        Kommentar

                        • spiderworm

                          #13
                          Hej Therese !!

                          Jag är lite nyfiken. hur har det gått med din discus?? har fenan utveckalts riktit??

                          Ha det bra!!

                          MvH//OLa

                          Kommentar

                          • Therese
                            Användare
                            • april 2002
                            • 196

                            #14
                            Fenan har växt ut jätte fint den är itne hel ännu men alla sår är läkta och det ser riktigt fint ut=)

                            mvh Therese

                            Kommentar

                            • salar
                              Användare
                              • juni 2002
                              • 227

                              #15
                              Hejsan Therese!

                              Om du läser mellan raderna kanske du förstår att jag menar att du kanske oroar dig i onödan. Det är jättebra att du sköter dina djur. Det finns så många exempel på de som inte gör.Mina fiskar har ibland sår och blesyrer, som självläker ganska snabbt.I övrigt var det mest svammel eller kåserier som det så fint kallas.

                              Ha det!

                              SALAR
                              SALAR

                              Kommentar

                              Arbetssätt...