För stark värmare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke_A
    NCS Medlem
    • januari 2003
    • 638

    För stark värmare?

    Hej

    Har en tuppkamshona med yngel i ett 170-liters, och nu ett tag har honan gått och skrubbat sig, och ynglen har fått vita prickar i fenorna. På honan syns det dock inget. Nu undrar jag om det kan bero på att det är för varmt i, och om jag inte har blivit pålurad en för stark värmare (200 W). Hon i affären tänkte först ge mig en klenare, men se´n mumlade hon nå´t om 200 W, så hon kom väl på att hon skulle tjäna mer på att lura på mig en som var för stark, och dyrare. Suck. Att folk aldrig lär sig att ärlighet varar längst. Till saken hör att hon sålde en precis likadan värmare till mig tidigare, på 200 W, men då till ett 240-liters. Vet ju inte om hon lurade mig medvetet, men hur som helst så verkar ju värmaren vara för stark. Den står på 25 grader, men ändå är det närmare 30 grader i vattnet. Kan det vara anledningen till att ynglen fått vita prickar i fenorna, och att honan skrubbar sig? Nu har jag dragit ur den, i vilket fall.

    MVH Micke
    MVH Micke

    "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336
  • Stelin
    Användare
    • december 2002
    • 1339

    #2
    Angående värmaren:

    Det som står på värmare angående temperatur stämmer nästan aldrig. Ställ istället in värmaren efter en termometer. Alltså skruva ned värmare några snäpp och se vilken temp du får då i karet och håll på så tills du får den temp du vill ha.
    (du hade utan problem klarat dig med en mindre värmare, en halv watt per liter vatten är nog en bra tumregel)
    //Stefan Lindstedt

    Kommentar

    • Karon
      Användare
      • april 2002
      • 880

      #3
      Varför utgår alla från att handlare är tjuvar och lurendrejare, lite får väl folk tänka själva. Förtjänsten är knappast högre på en 200-wattare jämfört med en på 75-100 watt, eller i vart fall marginell. 1/3 - 1/2 watt/liter räcker, men om termostaten fungerar går 200 watt i ett 170-liters utan problem.
      Det är ytterst ovanligt att skalorna stämmer, det är därför man ställer ner den lägre än den skall stå och justerar upp termostaten när man kollat med termometern, eller ställer ner den ännu mer om tempen fortfarande är för hög.

      Kommentar

      • deelay
        Användare
        • september 2002
        • 5394

        #4
        Priset på termostaterna brukar vara samma oavsett watt mellan 150-300 watt, de mindre på ca 75watt brukar vara någor billigare.
        http://www.aquariumstockholm.se/

        Kommentar

        • Micke_A
          NCS Medlem
          • januari 2003
          • 638

          #5
          Hej

          Ok, men jag tycker att det inte borde skilja 4-5 grader? Den stod på 25, men det var knappt 30 grader. En eller kanske två grader kan jag väl förstå.

          Nu hällde jag hur som helst i Protozin, för att se om det är vita prick.

          MVH Micke
          MVH Micke

          "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

          Kommentar

          • Karon
            Användare
            • april 2002
            • 880

            #6
            Höja tempen vid vita pricksjukan är väl inte helt fel har jag för mig.
            Vad var det för märke på doppvärmaren ?

            Kommentar

            • Micke_A
              NCS Medlem
              • januari 2003
              • 638

              #7
              Hej

              En ViaAqua, i rostfritt stål

              MVH Micke
              MVH Micke

              "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

              Kommentar

              • spaceace
                Användare
                • februari 2003
                • 93

                #8
                Är termostaten i värmaren ok? Eller står den på hela tiden? Händer ingenting när du skruvar ner den?
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=99418

                Kommentar

                • Micke_A
                  NCS Medlem
                  • januari 2003
                  • 638

                  #9
                  Hej

                  Vet inte om det händer nå´t när jag skruvar ner den. Men jag tror inte den är på hela tiden, eftersom lampan inte lyser.

                  MVH Micke
                  MVH Micke

                  "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

                  Kommentar

                  • Karon
                    Användare
                    • april 2002
                    • 880

                    #10
                    Vad har akvariet för temperatur utan doppvärmare?
                    Ställ ner termostaten så mycket som möjligt och se var temperarturen i akvariet hamnar.
                    Blir den ändock för hög får du väl ta ett snack med butiken. Använd en tillförlitlig termometer bara.

                    Kommentar

                    • Rigan

                      #11
                      Att överdimensionera en värmare till ett kar spelar ingen roll för karets temperatur...Har bara värmaren en fungerande termostat så funkar det perfekt att hålla 26 grader i en skurhink med en 300w värmare...gå ALDRIG efter skalan på värmaren, använd termometer och justera till önskvärd temp.

                      Mvh Rigan

                      Kommentar

                      • Stelin
                        Användare
                        • december 2002
                        • 1339

                        #12
                        Jag har just en 300 wattare i ett 112 liters, det fungerar utmärkt. Men givetvis går det inte att gå efter tempskalan på värmaren. Utan som tidigare sagt så får man ställa in värmaren efter tempen i karet istället.
                        Nackdelen med sådana här värmare som egentligen är för starka för akvariestorleken är om dom skulle gå i sönder. Det som händer då är ofta att värmaren hänger sig i "maxvärme" läget.
                        //Stefan Lindstedt

                        Kommentar

                        • mrgreed
                          Användare
                          • juli 2002
                          • 494

                          #13
                          Alla pratar om att man givetvis inte ska gå efter tempskalan på värmaren.
                          Varför finns det överhuvudtaget en om detta är så självklart?
                          Kan för övrigt tillägga att min tempskala på min doppvärmare stämmer.
                          Så era teorier om att den alltid inte gör det är fel.

                          Mvh
                          Danne

                          Kommentar

                          • anli
                            Användare
                            • mars 2003
                            • 3740

                            #14
                            citat:Ursprungligen skickat av mrgreed

                            Alla pratar om att man givetvis inte ska gå efter tempskalan på värmaren.
                            Varför finns det överhuvudtaget en om detta är så självklart?
                            Kan för övrigt tillägga att min tempskala på min doppvärmare stämmer.
                            Så era teorier om att den alltid inte gör det är fel.
                            Var doppvärmaren är placerad och hur cirkulationen ser ut, har ju betydelse för vad doppvärmarens temgivare registrerar för temperaturvärde.
                            En strategist placerad termometer ger en säkrare mätning av karets tempratur.
                            Anders L

                            Kommentar

                            • mrgreed
                              Användare
                              • juli 2002
                              • 494

                              #15
                              >Anli
                              Jag kan förtydliga..
                              Tempskalan på min doppvärmare är samma som termometerns på andra sidan akvariumet.Om det sedan betyder att det är varmare där doppvärmaren är än den termometern är placerad må vara hänt men dem visar samma temperaturer.

                              Mvh
                              Danne

                              Kommentar

                              Arbetssätt...