tillbehör till akvarie

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stelin
    Användare
    • december 2002
    • 1339

    #16
    Har man dessutom ett innerfilter så hjälper även detta till att hålla värmen. Själv så provade jag att köra utan värmare en tid. Det gick bra fram tills det blev minusgrader ute.
    I och med att jag tycker om att sova med öppet fönster(även vid minusgrader) så sjönk temperaturen för mycket nattetid. Så värmaren åkte därför tillbaks till karet igen.
    //Stefan Lindstedt

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #17
      Hua min namne...vadan denna förkärlek till kyla? Hur många sover med öppet fönster under vintern?

      Som jag skrev tidigare så är det avhängt på vart i lägenheten/huset man valt att ställa akvariet...dvs vilka temperatursvängningar som råder just där. Jag förstår att du blev tvungen att lägga i värmaren igen...

      Kommentar

      • denti
        Användare
        • januari 2004
        • 60

        #18
        Så om jag har fatta det hela rätt så behöver jag ett ytterfilter med dubbel kran och om jag ska skaffa mbunas så behöver jag även ett innerfilter, en termometer, några mätdon för att bestämma PH-värdet mm och slangar för vattenbyten sedan borde jag vara fit for fight eller?
        /dennis
        /Dennis

        Kommentar

        • Stelin
          Användare
          • december 2002
          • 1339

          #19
          citat:Hua min namne...vadan denna förkärlek till kyla?
          vet inte, men av någon underlig anledning så sover jag mycket bättre ju kallare det är. (Och så vill man ju vara så cool som det bara går... )
          //Stefan Lindstedt

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #20
            citatch om jag ska skaffa mbunas så behöver jag även ett innerfilter
            Det behöver du inte om du har ett tillräckligt ytterfilter. Däremot kan du använda ett "Powerhead" (cirkulationspump) för att få mer snurr på vattnet och genom detta få större syretillförsel i akvariet.

            Kommentar

            • Karon
              Användare
              • april 2002
              • 880

              #21
              Och dubbelkranar behöver du bara om du väljer ett ytterfilter som inte har motsvarande funktion inbyggd. 2028 t.ex. har en funktion som gör att man kan koppla isär slangpaketet från filterburken.

              Kommentar

              • denti
                Användare
                • januari 2004
                • 60

                #22
                Jag har tittat runt lite och fastnat för Eheim compact 1000 blir det bra som cirkulationspump. Jag har redan bestämt mig för ett 2217.
                Tack förresten för alla bra svar, det är tur att det finns så många kunniga människor som kan offra lite av sin dyrbara tid för att hjälpa stackare som mig
                /dennis
                /Dennis

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #23
                  Det finns många bra cirkulationspumpar. Personligen har jag bara använt Aquaclear och de har fungerat jättebra. Aquabee är en annan som ofta rekommenderas. Eheim är ju kvalitetsmärke, men dyrare än de övriga.

                  Kommentar

                  • Ralph
                    Användare
                    • maj 2002
                    • 736

                    #24
                    Det var ett 340 liters va? Då kanske en Aquabee UP 2000 kan vara lagom i kombination med ett ytterfilter. Den pumpar 2000 liter i timmen (svårt att räkna ut men blir lite slöare om man hänger på mycket filtermatta. Jag kommer att köra en sådan + en Eheim 2226 i en 375:a inom kort.

                    Jag har bara positiva erfarenheter av Aquabee, har en UP 2000 och en 3000 i mitt 720 med troffar t ex.

                    Kommentar

                    • robber
                      Användare
                      • september 2002
                      • 87

                      #25
                      Ang. Doppvärmare i Tanganyika/Malawi kar så är min erfarenhet att det beror mycket på vad man har för övrig utrustning i karet.

                      Jag har ett 350 liters juwel kar med 2x 36w lysrör och ett eheim ytterfilter och ett juwel innerfilte, jag har ingen doppvärmare igång eftersom tempraturen går mellan 25 grader nattetid till 26-27 dagtid. Och nej jag har inte 26 grader varmt i min lägenhet

                      I mitt tidigare 540 liters kar hade jag också 2x 36w lysrör i en ramp som låg ovanpå täckglas, 2x maxi jet och ett fluval filter, här behövde jag doppvärmare då tempraturen annars gled ner mot 22-23 grader.

                      Så generalliseringen "har du malawi/tanganyika så behöver du ingen doppvärmare" håller jag ikke med om!

                      Tilläggas bör att karen står i samma lägenhet på samma plats.
                      http://simon.holmbring.se

                      Kommentar

                      Arbetssätt...