råd o tips om snäcklekare/ N.leleupi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hallén

    råd o tips om snäcklekare/ N.leleupi

    Vill veta om det är någon som har haft någon snäcklekande liten ciklid och hur dom vill ha det?
    Jag har ett 110 liters med ancistrusmalar, lite guppies och korallplatys. Har tidigare haft Indisk ciklid, Etroplus maculatus men vill nu pröva något annat. Vill helst ha ganska snälla ciklider som passar i ca 7-8 pH och medelhårt till hårt vatten.
    Fick även tips om Neolamprologus leleupi, men läste sen att hanen ofta är tuff mot honan + att karet helst skulle vara minst 200 liter?
    Andra tips mottages tacksamt!
  • Mike_Noren
    Användare
    • februari 2003
    • 2695

    #2
    110 liter kan gå, men är nog i minsta laget för ett par leleupi - det är en rejält elak fisk, och den blir uppemot 12 cm lång.

    Snäcklekare däremot fungerar alldeles utmärkt i ditt akvarium. Alla utom Neolamprologus brevis lever i 'harem', dvs en hane håller ett stort revir, och inom det reviret håller ett antal honor separata revir. Normalt brukar man ha 3 honor per hane. Några av dem är extremt pigga på att gräva, särskilt N. multifasciatus, som är garanterad att arrangera om hela din botten. "Multin" är annars en fascinerande fisk, med en väldig massa intressanta beteenden.

    Jag har tidigare brukat rekommendera Neolamprologus brevis, den är parlevande och mina VF och F1 fiskar var genomsnälla, höll pyttesmå revir, var mycket goda föräldrar, och grävde över huvud taget inte. De tjeckisk-odlade fiskar man idag (sällsynt) ser i affärerna har väldigt lite gemensamt med mina gamla VF/F1 fiskar, om det ens är samma art. Jag har misstänkt att de är hybrider med Neolamprologus calliurus, om de är möjliga att korsa. Kanske är det bara en annan ras än mina var, jag vet inte.

    Den vanligaste snäcklekaren idag är Neolamprologus ocellatus, som är en ilsk & energisk liten fisk, men onekligen snygg och med intressant beteende. En lekgrupp sådana skulle fungera bra i ditt akvarium. Den är inte lika extrem på att gräva som multifasciatus, men den gräver en del.

    Det finns ju annars många tanganyikor som skulle passa, t.ex. Prinsessa, liksom en hel del andra afrikaner, t.ex. nån av de många varianterna av palettciklid.

    Kommentar

    • Hallén

      #3
      Tack för det långa svaret. Låter mycket intressant med snäcklekare. N. Ocellatus borde alltså fungera bra tillsammans med de fiskar jag redan har?

      Synd att Neolamprologus brevis inte verkar fungera längre. Den lät ju perfekt.

      Har funderat på Palettciklid men har hört att den jagar upp alla andra stackars fiskar i ett hörn under leken?

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • februari 2003
        • 2695

        #4
        citat:Ursprungligen skickat av Hallén

        Tack för det långa svaret. Låter mycket intressant med snäcklekare. N. Ocellatus borde alltså fungera bra tillsammans med de fiskar jag redan har?
        Med möjligt undantag för guppina, ja. Det är tänkbart att slöjguppies är för långsamma för att undvika attacker, vet inte säkert.

        citatynd att Neolamprologus brevis inte verkar fungera längre. Den lät ju perfekt.
        Jo, det var en av mina största favoriter bland ciklider, och hittar jag VF brevis som inte är "dwarf sumbu" eller "sunspot" skall jag definitivt köpa igen.

        citat:Har funderat på Palettciklid men har hört att den jagar upp alla andra stackars fiskar i ett hörn under leken?
        Nja, paletters elakhet är kraftigt överdriven. Visst kan det finnas elaka paletter (jag har dock aldrig sett nån), men normalt är de fridsamma fiskar, och även under leken brukar de ignorera fisk som inte är ciklider, förutom i omedelbar närhet av ägg/yngel.
        Det hjälper också att ha en del snabba aktiva fiskar, typ tetror eller danios, i akvariet.

        Vanligaste problemet med paletter är hustru- eller make-misshandel; det är inte så sällsynt att ett par (särskilt om de blivit av med en kull) blir bittert osams och försöker slå ihjäl varandra. När det inträffar blir de tyvärr sällan nånsin sams igen, utan det bästa är att byta ut ena fisken.

        Ett annat vanligt problem är att paletter vanligen säljs väldigt unga, innan det är lätt att se skillnad på hanar och honor, och att försöka para ihop två hanar (eller två honor) i, ofta, ett litet akvarium går förstås inte så bra.

        Kommentar

        • Hallén

          #5
          Palett eller någon snäcklekare kanske det blir.
          Eller Aequidens dorsiger, eller Boliviansk fjärilsciklid, eller.....
          Har beslutsångest. Hjälp mig, mer info vore snällt. (helt plötsligt råkade jag komma in på amarikanska ciklider också)

          Kommentar

          • Fredrik H.
            Användare
            • april 2002
            • 1884

            #6
            Om du kollar vad som finns tillgängligt så kanske du ska köpa det och sedan byta? Det är inget fel med att byta ciklider efter ett par månader bara man ser till att de hamnar hos någon som uppskattar dem, och det finns det alltid.

            mvh,
            Fredrik H.
            Gratis konto på: www.cichlidtube.com
            www.cichlidgallery.org
            www.tropheini.com

            Kommentar

            • odilou
              Användare
              • april 2002
              • 308

              #7
              Några kommentarer:

              citat:
              Snäcklekare däremot fungerar alldeles utmärkt i ditt akvarium. Alla utom Neolamprologus brevis lever i 'harem'
              Det är väl kanske inte helt sant. Dvärg-altolamprologini är normalt solitära utom vid lek, Lepidiolamprologus pleuromaculatus, L. boulengeri samt ev. L. meeli är parlevande fiskar. (Jag vill egentligen inte uttala mig om hecqui/meeli samt andra boulengeri-liknande arter pga förvirringen inom detta komplex, men man brukar ju säga att hecqui-hanar håller harem. Vad en hecqui egentligen är får du fråga någon annan.). Telmatochromis brichardi sägs vara en haremslekare men det funkar inget vidare för mig. L. signatus, L. kungweensis och L. ornatipinnis är ju inga egentliga snäckskalslekare men brukar räknas till den gruppen och är också parlevande.

              citat:
              Jag har tidigare brukat rekommendera Neolamprologus brevis, den är parlevande och mina VF och F1 fiskar var genomsnälla, höll pyttesmå revir, var mycket goda föräldrar, och grävde över huvud taget inte. De tjeckisk-odlade fiskar man idag (sällsynt) ser i affärerna har väldigt lite gemensamt med mina gamla VF/F1 fiskar, om det ens är samma art. Jag har misstänkt att de är hybrider med Neolamprologus calliurus, om de är möjliga att korsa. Kanske är det bara en annan ras än mina var, jag vet inte.
              Brevis gräver inte särskilt mycket, men en del. Calliurus och brevis korsar sig gärna, och det är mycket möjligt att det förekommer bastarder i butikerna.

              citat:
              Jo, det var en av mina största favoriter bland ciklider, och hittar jag VF brevis som inte är "dwarf sumbu" eller "sunspot" skall jag definitivt köpa igen.
              "Dwarf sumbu" är ett handelsnamn för en dvärgmorf av A. compressiceps. Sumbu är en av flera platser i sjön där sådana populationer finns. Sunspot brukar exemplar från Ikola kallas. Jag förstår inte vad du har emot dessa? Härliga fiskar om du frågar mig! Det kom för övrigt en låda sådana direkt från Afrika i augusti månad detta år.


              Bästa hälsningar,
              Rasmus

              Kommentar

              • Hallén

                #8
                Tack för alla svar. Ska kolla utbudet.
                MVH Ann

                Kommentar

                • Mike_Noren
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 2695

                  #9
                  Ursprungligen skickat av odilou
                  citat:
                  Det är väl kanske inte helt sant.
                  Nej, jag erkänner att jag helt glömde bort att det finns snäcklekare utanför Neolamprologus. Snäcklekar-dvärg-formen av Telmatochromis vittatus har jag tillochmed haft, fast de övergav direkt snäckorna och bosatte sig i vanliga grottor - de verkar ta snäckor bara om det inte finns nåt annat.

                  citat:Brevis gräver inte särskilt mycket, men en del.
                  Det kan säkert variera, men ingen av mina brevis, inte ens de misstänkta hybriderna, har grävt alls.

                  citat: Calliurus och brevis korsar sig gärna, och det är mycket möjligt att det förekommer bastarder i butikerna.
                  Så de kan verkligen hybridisera. Då är nog saken rätt klar, och jag har också en känsla av att jag då vet vad "Neolamprologus brevis XL 8cm" som finns i de tjeckiska prislistorna är för fisk.

                  citat:
                  citat:
                  Jo, det var en av mina största favoriter bland ciklider, och hittar jag VF brevis som inte är "dwarf sumbu" eller "sunspot" skall jag definitivt köpa igen.
                  "Dwarf sumbu" är ett handelsnamn för en dvärgmorf av A. compressiceps.
                  Sorry, menade "dwarf karilani". Fick korskoppling mellan dvärgformerna.
                  Denna vill jag inte eftersom den sägs vara haremshållande, inte parlevande. Annars är det ju cool att den är något mindre än standard-brevis.

                  citatunspot brukar exemplar från Ikola kallas. Jag förstår inte vad du har emot dessa?
                  Jag föredrar helt enkelt de kraftigare blå banden hos de andra formerna (som man t.ex. kan se här: http://perso.club-internet.fr/burnel/FT_Nbrevis.htm ).

                  Kommentar

                  • odilou
                    Användare
                    • april 2002
                    • 308

                    #10
                    citat:
                    Nej, jag erkänner att jag helt glömde bort att det finns snäcklekare utanför Neolamprologus.
                    Helt riktigt. Faktum är att samtliga snäckskalslekare utom (den aldrig exporterade) Rumonge-populationen av Neolamprologus mondabu står utanför Neolamprologus. De flesta snäckskalslekande f.d Neolamprologini tillhör nu det interima "Lamprologus"-släktet i väntan på revision.


                    citatnäcklekar-dvärg-formen av Telmatochromis vittatus har jag tillochmed haft, fast de övergav direkt snäckorna och bosatte sig i vanliga grottor - de verkar ta snäckor bara om det inte finns nåt annat.
                    Jag tror det finns fler som har samma erfarenhet. De här fiskarna verkar vara väldigt opportunistiska. Kul annars att du haft vittatus! Det jobbiga med den arten är att den ofta säljs under lite konstiga namn, exempelvis sp. "Zaire" och sp. "Schachbrett".


                    Ciklidhälsningar,
                    Rasmus "fan micke, ingen mer mjölk-kahlua nu" Ribbegårdh
                    Masthuggets Ciklidorder

                    Kommentar

                    Arbetssätt...