Sjuk demasoni

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • steveharris
    Användare
    • september 2003
    • 243

    Sjuk demasoni

    Hejsan

    Har en demasoni som har ett hål i sidan, förmodligen har den blivit biten av någon annan. Den är nu flyttad till ett eget akvarie och ligger mest still på botten och flämtar. Någon som har förslag på hur man ska komma till rätta med det..?? Finns det någon medicin att ge eller är det bara till att låta den vara och hoppas att det läker av sig själv..???
    Patrik
  • David Johansson
    Användare
    • april 2002
    • 581

    #2
    Nu kanske det redan har löst sig på det ena eller andra sättet men det beror förmodligen på hur stort hålet var.

    Hur har det gått?
    David

    Kommentar

    • steveharris
      Användare
      • september 2003
      • 243

      #3
      Det gick inte så bra, hålet var ganska stort och jag trodde innerst inne att det inte skulle gå men ville ändå ge fisken en chans. Den klarade bara sig ett par dagar sedan dog den tyvärr, så här i efterhand hade det bästa såklart varit att avliva direkt. Får istället glädja mig åt mina 10 yngel samt att jag har två honor som tuggar och går i ett 60 liters kar. Problemet där är att den ena är klart underlägsen den andra och blir jagad hela tiden, jag har inte fler kar så vi får se hur det går. Honan är även underlägsen i det "stora" karet och blir jagad där oxå men ändå har den lyckats bli "gravid".
      Patrik

      Kommentar

      • David Johansson
        Användare
        • april 2002
        • 581

        #4
        Förslagsvis kan du ju försöka dela av ditt 60 l kar. Filtermatta är en bra lösning om man har detta tillgängligt, annars en bit plast som skärs till och lämnar nån centimeter öppet vid vattenytan.
        David

        Kommentar

        • Vannar
          Användare
          • april 2002
          • 339

          #5
          Risken finn också att när honorna spottar så börjar dom äta av varandras yngel, speciellt om dom är olika arter.

          Honor som tuggar bör man av flera anledningar ha för sig själv. Bla så kan dom stressas att hålla ynglena för länge (av denna anledning hävdar jag att det är bra att ha några stenar och annat som honan kan pytsa ut ynglena under) dom kan äta upp varandra yngel och dom kan spöa upp varandra.

          mitt råd är precis som davids att skaffa avdelare, tunnt plexiglas som man borrar lite hål i använder jag, om man gör den lite bredare än akvariet så går den lätt att klämma in så den sitter.
          / Jonas Vannar

          Kommentar

          • steveharris
            Användare
            • september 2003
            • 243

            #6
            Båda honorna är demasoni. Jag tror att den ena tuggat ca en, en halv vecka längre än den andra. Blir nog till att köpa in lite filtermatta och dela av akvariet då. Efter ett dygn har de lugnat ner sig betydligt och jagar inte längre varandra utan har hittat sina egna ställen att gömma sig på. Jag har ju inrett karet med lite sten och grottor. Tack för tipsen...
            Patrik

            Kommentar

            • steveharris
              Användare
              • september 2003
              • 243

              #7
              Nu har jag fixat filtermatta och delat av karet....
              Patrik

              Kommentar

              Arbetssätt...