Vad behöver jag veta om auratus??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • marre
    Användare
    • oktober 2003
    • 71

    Vad behöver jag veta om auratus??

    Jag vill veta allt om denna fisk.
    MVh Maria
    marre
  • Fredrik H.
    Användare
    • april 2002
    • 1884

    #2
    Den är känd som en av de absolut mest aggressiva cikliderna i mbunas-gruppen. Här finns en ganska intressant artikel av Jennifer Wilkinson:


    mvh,
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    • bluetalk
      Användare
      • december 2002
      • 15

      #3
      de är inte agressivare än maingano eller demansoni, men passar liksom dessa fiska bättre i större grupper

      Kommentar

      • Sven W
        Användare
        • oktober 2003
        • 157

        #4
        Jag hade auratus under ett par år och håller med om att de inte är särkillt mycket aggresivare än många andra mbunas.

        Ett problem med auratus är könsbestämningen. När man köper dem som yngel är alla honfärgade. Även vuxna hannar kan vara honfärgade om de är undertryckta av dominanta hannar. Enligt uppgift skall man kunna se skillnad med hjälp av färgen på analfenan. Honor skall visst ha helt gula redan som små. Någon annan kan säkert bekräfta om det är rätt sätt. De jag handlat av har i vart fall inte klarat det helt klockrent, med resultatet att jag fått alldeles för många hannar i förhållande till antalet honor.

        /Sven
        /Sven

        Kommentar

        • mrgreed
          Användare
          • juli 2002
          • 494

          #5
          Inte aggressivare än maingano eller demansoni??....Auratus är den tuffaste fisken kilo för kilo av ALLA inte bara fiskar utan konkurens!
          Den har en överlägsen teknik när den slåss som gör att den tar en bra mycket större fisk än den själv dessutom.

          Mvh
          Danne

          Kommentar

          • Kjell K
            Användare
            • april 2002
            • 128

            #6
            Auratus har rykte om sig att vara agressiv utan dess like. Jag har haft en grupp i ca fyra år nu och tycker att ryktet är nästan löjligt överdrivet. Det är sant att auratusarna slåss inom arten som de flesta andra mbunas. Det är också sant att om man stoppar ned fyra auratusar i ett för litet akvarium (säg 200 liter) så slutar det olyckligt. Men har man ett lite större kar och håller en lagom grupp, typ 10-15 stycken, så får man inga problem alls. Gruppstorleken är viktigare än storleken på akvariet. Vid ett tillfälle höll jag 15 auratusar i ett hundralitersakvarium under några månader på grund av utrymmesbrist. Detta avlöpte väl även om jag absolut inte rekommenderar det. I ett större akvarium (typ 720 eller så) kommer flera hanar att färga ut samtidigt. I ett mindre (typ 300) kommer bara en hane att färga ut ordentligt.

            Jag kan inte påstå att auratusarna skulle vara speciellt agressiva gentemot andra arter. I min grupp har de största hanarna regelmässigt blivit förtryckta av stora rödzebrahanar. Ingen auratus har hitintills gett sig på fisk av någon annan art.

            Att introducera nya honor/ungfiskar till en etablerad grupp är inga problem. Vad som man däremot skall akta sig noga för är att försöka introducera ensamma hanar. Det slutar illa...

            Kommentar

            • mrgreed
              Användare
              • juli 2002
              • 494

              #7
              Jag håller faktist inte med alls Kjell.Dem Auratus jag har haft och har hållt har bettet sig extremt aggressivt allihop.
              Jag har dock inte haft en stor grupp på 10-15 djur utan en hane med 2-3 honor och andra arter.
              I alla fall har Auratusarna varit kungar i akvariumen och även gett sig på mycket större fiskar.
              Men det är möjligt dem inte rör andra fiskar eller artfränder i samma utsträckning om man har en såpass stor grupp som 10-15 djur.
              Att dem är förtryckta av Zebraciklider låter för mig helt otroligt!

              Mvh
              Danne

              Kommentar

              • Kjell K
                Användare
                • april 2002
                • 128

                #8
                Det kan nog stämma att om man vill hålla en grupp på 5 fiskar, så bör man välja någon annan art. Risken är annars stor för problem vid minsta förändring i gruppen (t.ex att en fisk dör av naturliga orsaker). Men detsamma gäller för en hel del mbunas (de flesta mellanochromis, demasoni etc.). Efter en del dåliga erfarenheter har jag generellt slutat upp med att hålla grupper med mindre än tio djur.

                Kommentar

                • imported_n/a
                  Användare
                  • juli 2003
                  • 44

                  #9
                  Hej

                  Jah håller 4 auratus i ett 120l akvarium och de är inte aggresivare än någon av de andra där i

                  Mvh

                  Kommentar

                  • imported_n/a
                    Användare
                    • juli 2003
                    • 44

                    #10

                    Förlåt det är ett 180l akvarium jag har dom i

                    Kommentar

                    • Danny_C
                      Användare
                      • april 2003
                      • 334

                      #11
                      Auratus = Guldfisk
                      /danne

                      Kommentar

                      • mrgreed
                        Användare
                        • juli 2002
                        • 494

                        #12
                        >Danny_c
                        Ja det låter nästan så om man lyssnar på en del poster ovan.
                        Känns ändå som man har ett visst ansvar för att berätta hur det verkligen förhåller sig och jag kan inte tänka mig att det är så att dem Auratus jag har haft i 3 omgångar har varit annorlunda än övrigas.
                        Därför är det extremt förvånande att höra mångas kommentarer om att Auratus INTE skulle vara en speciellt agressiv fisk.
                        Jag kan däremot tro på Kjells erfarenheter när han haft en så stor grupp så blir naturligtvis revirhävdandet avmattat en del.
                        Men att hävda att en Auratus i ett akvarum inte är annat än en bråkmakare låter inte trovärdigt i mina öron.

                        Mvh
                        Danne

                        Kommentar

                        • Sven W
                          Användare
                          • oktober 2003
                          • 157

                          #13
                          Jag kan bara konstatera att de inte var kung i mitt akvarium. Kanske berodde det på att jag, som jag nämnde tidigare, råkade få en felaktigt sammansatt grupp med för många hannar. Det kan möjligen ha gjort att kivandet i första hand stannade mellan hannarna och inte drabbade andra arter. Helhetintrycket blev i vart fall att de inte var bråkigare än de andra.
                          /Sven

                          Kommentar

                          • Jonasaik
                            Användare
                            • oktober 2002
                            • 57

                            #14
                            Som den novis jag är måste jag stämma in i kören som säger att de itne är värre än många andra.. jag har 5 (2 hannar) i ett 275 kar tilsammans med golden och malar, fungerar finfint, ena v herrarna är visserligen kung över akvariet, men är inte sdpeciellt aggresiv mot andra arter och knappt mot den andra hannen heller (som visserligen håller si gundan en del..)

                            Summa summarum, inga större problem, har stött på klart värre =)

                            Kommentar

                            • imported_n/a
                              Användare
                              • juli 2003
                              • 44

                              #15
                              Om det blir bråk i mitt kar är det väldigt sällan auratusarna inblandade.
                              Men om dom nån gång är det så får dom alltid stryk av mina maingano!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...