Hajar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • collin
    Användare
    • april 2002
    • 27

    Hajar

    Vad finns det för hajar att köpa och ha i akvarium förutom silverhaj som inte riktigt känns som en riktig haj.

    Alltså vilka Arter? Storlek? Pris? Var dom går köpa? Skötsel? Föda? ska dom hållas separat eller går det ha andra fiskar i karet, om det går isåfall vilka?
    Gärna någon länk om någon har!!!

    collin
    collin
  • Daniel
    Användare
    • april 2002
    • 156

    #2
    Paronhajar !

    Dessa blir stora o kräver således också ett stort akvarie.
    Själv tycker jag inte de hör hemma i ett akvarium.
    Fisken är som en minihaj och om du måste ha någon hajliknande fisk
    så köp dem som små och låt dem växa upp, när de börjar bli för stora så kan du ju sälja dem....


    MVH
    Daniel

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      Paronhaj är en mal. Dessutom är den ingen bra akvariefisk. Samma gäller hajmalen. Nästan alla hajar lever hela sina liv i saltvatten. Undantaget är att det går upp haj i Nicaraguasjön men dessa blir stora och är inte födda där. Ibland ser man saltvattenshaj i akvarieaffärer och de som jag har sett har alltid varit något pigghajsliknande. Jag skulle gissa på att ett saltvattensakvarium på ca tre meter är minimum. De bästa hajliknande akvariefiskarna tycker jag är diverse "Labeo" arter dvs. eldstjärt, rödfenad haj etc.

      Mvh.

      Ola
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • collin
        Användare
        • april 2002
        • 27

        #4
        Ola, varför är inte Paroonhajen en bra akvariefisk? Borde väl fungera om karet är tillräckligt stort...Jag har pratat med flera som haft paroonhajar och ingen har upplevt dom som nervösa och att dom simmar in i glaset och skadar sig, som många skriver...

        När man läser böcker om hajar så ser jag att det finns: lilla pygméhajen som blir cirka 20 cm, hur fungerar sådana att ha i akvarium, om den ens går att ta in till sverige?

        Även en del offentliga akvarier runt om i världen har t ex leopardhaj som är mycket snygg, hur stor blir en sådan i akvarium? Rek.minst:5000liter och uppåt

        Anpassar inte hajen sin storlek efter akvariumet som många andra fiskar gör?

        Finns det några bra länkar där det går att läsa om hajar som är otroligt intressanta djur...

        collin
        collin

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Per definition är fiskar som blir tre meter och väger upp till 300kg dåliga akvariefiskar. Dessutom ligger den ju inte på botten utan simmar omkring. Det är möjligt att den inte är en fullt lika usel akvariefisk som hajmalen. "Anpassar inte hajen sin storlek efter akvariumet som många andra fiskar gör?" Vad är anpassa? Det låter så possitivt. Ger du människor för lite mat samt ger dem en massa sjukdomar som små så blir de mindre. En hel del abborrfiskar "anpassar" sin storlek om förhållandena är dåliga. De blir könsmogna vid en tidig ålder. Fenomenet kallas stunting och ett kännt svenskt exempel är tusenbrödrabestånd med abborrar. Jag TROR inte att det finns några naturliga tillfällen då hajar reagerar så så en "anpassning" till akvariestorlek får nog betraktas som patologisk. Sedan är alla "sötvattenshajar" malar eller karpfiskar. Det är handlarna som kallar dem för hajar för att det verkar tufft. Hajar är saltvattensfiskar. Svar om hur man sköter sådana får du nog inte här. Gå in på zoopet, akvarieguiden eller liknande. Men som sagt, ibland finns det riktiga hajar i akvarieaffärer men de brukar se ut som pigghaj ungefär. Jag vet inte hur dvärghajen ser ut men tror ändå att den är av den typen.

          Mvh.

          Ola
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            En snabb sökning visar att det finns en hel del sidor om ämnet dvs. om riktiga hajar (och rockor). Aquarium Sharks and Rays: An Essential Guide to Their Selection, Keeping and Natural History av Scott W. Michael är kanske en bok att investera i.

            Mvh.

            Ola
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            Arbetssätt...