Bygga lysramp av Biltema armaturer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mikoto
    NCS Medlem
    • mars 2014
    • 314

    Bygga lysramp av Biltema armaturer

    Idag var projektdag så vi skapar en tråd om saken!

    Biltema har dessa armaturer: http://www.biltema.se/sv/Bygg/Belysn...T5-2000036624/

    Jag gillar de av flera anledningar, mest för att de så så lätta att montera och går seriekoppla. Så jag har varit sugen på att bygga en armatur av de ett tag. Idag gör vi slag i saken! Speciellt då min ena nuvarande ramp blivit strömförande och livsfarlig att använda...

    Jag tog 9W modellen, kollar man valuta för pengarna så får du sjukt mycket mer ljus för pengarna desto längre ramp du kan ta. En nackdel är att de har ganska låga färgtemperaturer med vill du bara ha allmänbelysning så ger 4000K armaturen en bra färg anser jag. Om jag orkar någon gång så ska jag kolla hur svårt det är att byta dioderna om man vill byta färg. Kan bli bra...

    Jag tog tre 4000K aramturer och två 3000K, för att få ett bredare ljusspektrum då jag vill att algerna i karet ska växa. Så totalt 45W ljus sattes över karet.

    Klicka på bilden för större version

Namn: Råvara.JPG
Visningar: 1
Storlek: 213,4 KB
ID: 701313

    Här är de, på ett vackert litet led. Notera seriekopplingen i ändarna, smidigt!

    Klicka på bilden för större version

Namn: Trä.JPG
Visningar: 1
Storlek: 168,1 KB
ID: 701314

    Dessa tänkte jag montera på lite spillträ jag hitta hemma, annars hade jag tänkt åka till Jem & Fix för att köpa ett hyllplan av gran, de är prisvärda och trevliga att arbeta med. Storleken är ca 60x20 cm totalt med 6 cm höjd.

    Klicka på bilden för större version

Namn: Montering.JPG
Visningar: 1
Storlek: 181,2 KB
ID: 701312

    Ihopskruvat och här är även de små hållarna som följer med ditsatta, att plocka ner en enskilld armatur är inget problem... Fram tills hållarna blir spröda och spricker... Men det har de inte blivit ännu så vis hoppas på att det inte är ett bekymmer.

    Klicka på bilden för större version

Namn: Monterad.JPG
Visningar: 1
Storlek: 175,9 KB
ID: 701311

    Här är armaturen i sin helhet färdig!

    Klicka på bilden för större version

Namn: krokar.JPG
Visningar: 1
Storlek: 215,8 KB
ID: 701310

    Här satte jag dit två krokar för smidig upphängning. Den väger väldigt lite trots ganska grova skivor. Trä leder el dåligt med så det är ett bra material för detta.

    Klicka på bilden för större version

Namn: Klart.JPG
Visningar: 1
Storlek: 129,6 KB
ID: 701309

    Här är armaturen igång, det blev ett kanonljus. Dock ganska lysrörsaktigt med sin jämna och konstanta ljusbild. Nu återstår det att se framöver om det växer bra under den med, men det tror jag inte är något bekymmer.

    Klicka på bilden för större version

Namn: Godkänt av fisk.JPG
Visningar: 1
Storlek: 186,4 KB
ID: 701308

    Fisken godkänner det nya ljuset.

    Ett lyckat projekt! Det enda som blev fel är att jag fräste ut två spår i skivorna för att kunna mata in ett skyddsglas mot skvätt men då jag inte planera alls när jag skapa bygget så gjorde jag spåren för långt ner... Så det blev inget med de. Får hitta på en lösning isf. Samt att jag borde gjort sidorna lite längre för att minska ljusläkage. Men det gick lätt att åtgärda genom att sätta en skiva framför rampen. Man kan även sänka den men jag kör luft i karet och det skvätter en del så höjd är bra.
Arbetssätt...