....and so it has begun !!
Kollaps
X
-
Känns extra bra när tiden och hantverket uppfattas och uppskattas av andra.
Det ger bränsle in för kommande projekt (finns redan planer på ett storbygge till)
Senast redigerad av mrazster; 14 July 2017, 07:14.Lämna en kommentar:
-
Shit vilket galet och tidmässigt mastodont jobb du lagt ner... det är så jäkla fint och häftigt. Bara till att lyfta på hatten och imponeras av ditt arbete.
Fiskarna kommer verkligen att flytta in på finaste hotell de lux!!Lämna en kommentar:
-
Ytterligare ett steg närmare färdigt kar !
Som om jag inte har lagt ner tillräckligt med tid redan på karet.
Så får jag snilleblixten att jag ska sätta mig ner och sortera pimpstenen i säckarna.
Tog mig nästan en hel dag att sortera 100 liter. Det var väl egentligen tur att jag gjorde.
För det visade sig vara en hel del i säckarna som inte höll det lovade måttet i storlek.
När jag precis fått hem säckarna så rev jag upp en av dom och rotade halvvägs ner i säcken för att kolla kvalitén.Naturligtvis var det så att just den säcken innehöll mer konsekvent storlek på stenen och dom minsta låg längst ner i botten. Är rädd att det sätter igen fort om jag använder mig av dom allra minsta kornen av stenen..därav mitt val att sortera upp allt.
Ett par bilder på sumpen fylld med det mesta av materialet.
Första facket är inte riktigt klart än. Har mest bara flyttat runt på filtermattorna och brainstormat ideér.
Målet från början var att det skulle vara pimpsten hela vägen upp i den stora(mittersta) kammaren/facket....så att att pimpstenen skulle vara både droppfilter och dränkt filtermedia. Men eftersom jag fick sortera bort en ganska stor del av pimpstenen så fick det bli en lite annorlunda lösning än tänkt från början. Har använt kuber av filtermatta tidigare i droppfilter så jag vet att det funkar precis lika väl...så det fick bli en sådan lösning.
Vattenlinjen kommer gå strax under gränsen mellan pimpsten och filterkuberna.
Det näst sista facket är inte klart än. Går i tankarna på om jag ska fylla den med ett filtermedia som heter Biohome Ultimate...ett media som får bra recensioner och tycks göra det den är tänkt att göra med råge. Men det återstår att se...den ska oavsett fyllas helt med någon form av media.
Dåså....var det dags....att börja inreda !!!
Han skojade verkligen inte, den gode Germanius i Nol, när han påtalade gång på gång att det är en otroligt bra sand..men den behöver tvättas. Hans sista ord när jag var på väg ut genom butiken med säcken i famnen:
-" Ha nu i åtanke, du behöver bara göra rent sanden 1 gång."
Senast redigerad av mrazster; 13 July 2017, 16:12.Lämna en kommentar:
-
-
Håller med medgix.. Det här är i särklass det mest genomarbetade och eleganta bygge jag skådat. Jag säger som en välkänd profil i akvariekretsar: Man blir avundsglad!Lämna en kommentar:
-
-
Mitt första inlägg på många år, men jag känner ett starkt tvång att kommentera. Fy fan vilket hantverk :-)! Grymt bra jobbat, och jag fortsätter följa med avund.Lämna en kommentar:
-
Kul att det börjar närma sig slutet av bygget och början av ett akvariumLämna en kommentar:
-
Men här kände jag att jag ville gömma kablaget så gått det går så man inte ser skatboet direkt när man öppnar.
Så den bästa lösningen jag kunde komma på näst efter att förkorta alla kablar, är att gömma allt bakom panelen så man inte ser det direkt när man öppnar. Sedan har jag även tydligt märkt upp kablarna med etiketter så man lätt kan se vilken pump dom hör hemma till. Hade jag virat ihop dom med buntband nära kontakterna så hade det blivit väldigt rörigt och synligt uppe vid grendosan.Lämna en kommentar:
-
skatbon...
Beroende på plats är en lösning som kan användas att göra 'lindor' så som du gjort, men gör lindan tidigare på kabeln så inte alla kommer vid kontakten. Sedan buntband och säkra ihop.Lämna en kommentar:
-
Ja då börjar man åtminstone skönja ett ljus i tunneln!!!
För mig är teknik och framför allt kablar ett jävlig irriterande moment så den sista tidens byggande har handlat om att dölja kablar och rensa upp lite i utseendet kring det tekniska. Så det har tillbringats en hel del tid med att korta ner kablar med allt vad det innebär...lödning, krympslang, kabelkanaler e.t.c
Eftersom dom pumpar och wavemakers jag valt kommer med en liten kontrollpanel så ville jag försöka samla dessa på ett smidigt sätt. Så det fick bli en lösning där jag monterat dom på en platta med enkel åtkomst som ni ser i bilderna nedan.
Jag vill bara väldigt tydlig med att jag medvetet valt att inte lägga särskilt mycket tid på att få panelen/plattan snygg då jag har en en plan att inom en inte allt för avlägsen framtid utöka eller ersätta det tekniska med en akvariedator och eventuellt även pumpar, wavemakers och doppvärmare. Håller på att undersöka och läsa på så mycket det går. Jag har dock inte bestämt mig än om det blir Neptunes Apexsystem, Digital Aquatics Reefkeeper eller Echotechs fullständiga lösning med pumpar, batteribackup och styrning via mobilapp. Hur som helst så ligger det en bit fram i tiden, då det är en ganska stor investering. Men tills vidare får denna lösning duga.
Så lite bilder då :
Det tar helt klart mer tid än man kan tro att mäta, klippa, löda, krympa och montera på plats.
Så till kontrollpanelen då.
Ville inte göra åverkan eller modifiera själva kontrollenheterna så det fick en sådan här lösning med skruv och plexiglasbitar. Så här är dom enkla att montera ner också om det skulle behövas. Kanske inte den snyggaste lösning men det får bli så. Har monterat plattan på 2 gångjärn att kunna vika undan om man behöver komma åt längre in i bänken.
Ja...skatbo eller kabelhärva..kalla det vad ni vill..alla vet vi att den finns där någonstans.
Var först lite inne på att jag skulle kapa ner och löda om även dessa kablar.
Men vid lite närmare eftertanke så bestämde jag mig för att hålla dom intakta. Skulle det bli problem med pumparna och man måste skicka dom på något garantiärende så är det nog bra om dom är orörda. Sedan har jag som ni ser använt samma metodik för att montera fast transformatorerna till returpumparna, som jag använt till kontrollenheterna på framsidan av plattan.
Nu är även returpumparna på plats.
Valde att använda mig av en armerad silikonslang..dels för att minimera antalet räta vinklar och dels för att minska risken för vibrationer som kan bli om man kör pvc ända ner till pumpen.
Har även monterat en L-profil i alu. i den övre ramen för att på en snyggt sätt kunna använda täckglas om det skulle behövas. Vilket det kommer göra...ett 30-tal Moshi som kastar sig efter maten "hey vilt" blötar ner rätt rejält vill jag lova. För att inte tala om när 2 alfa hannar bestämmer sig för en "smackdown" ! :-)
Det som är kvar att göra nu är att fylla på med filtermaterial och få klart sumpen.
Sist och absolut roligast, själva "akvaskejpingen" !!Lämna en kommentar:
-
Grymt bra jobbat med möbeln, och allt det andra med för den delen, som sagt... Jag tycker personligen om att greja och bygga med själva möbeln nästan lika mycket som jag gillar akvaristiken i sig, så enligt mig kan du göra möbeln hur spejsad och schysst som helst utan att det "stjäl" från själva akvariet. Då blir hela akvariet + möbeln en helt egen sorts möbel i sig. Samtidigt så är ju en stilren och blygsam möbel väldigt snyggt med, eftersom att det då framhäver karet mer. Men det är väl en smaksak kanske.
Ja det där med utseende är ju precis som du säger, helt subjektivt.
Sedan kan man utveckla bänk och funktioner hur långt som helst om man har tid och kunskap.
När det gäller färg och form så lever jag själv efter filosofin "Less is more".
Gillar stilrena och enkla lösningar, gjorda med finnes precision.Lämna en kommentar:
-
Tack så hjärtligt för det !
Jag har aldrig räknat på timmarna riktigt !
Jobbar ständigt natt så man sover bort större delen av dagen. Jag håller samma dygnsrytm privat också för det sliter hårdare på kroppen för mig att vända dygnet fram och tillbaka. När man sedan är vaken blir det ju en tid på dygnet då man inte kan väsnas allt för mycket. Vilket hindrar användandet av diverse maskiner som hjälpmedel. Sedan är mitt schema så att en vecka jobbar jag 2 nätter och veckan där på 5 nätter. Så en av veckorna går i stort sett helt bort...då man inte får särskilt mycket gjort.
Förbannat frustrerande när det drar ut på tiden.
Nu har jag ingen andra hälft som står som en skugga över mig om det skulle ligga saker framme.
Så stundtals har det sett ut som en byggarbetsplats i dagar.Lämna en kommentar:
-
Lämna en kommentar: