Mitt första Tropheus kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Boko
    Användare
    • november 2009
    • 50

    Mitt första Tropheus kar

    Hej allesammans!

    Först och främst gör jag denna tråden för mig själv så jag kan följa förloppet med mina firrar! Om någon skulle vara intresserad av min tråd kanske jag ska börja med att presentera mig själv och mina erfarenheter inom akvariehobbyn.

    Jag heter Pontus bor i Nyköping och är 32 år gammal. Jag började med akvarier när jag var runt 10år hade en hajmal och lite platys. Jag börjar egentligen med två hajmalar men det var ingen som informerade mig om någon kvävecykeln på den tiden så den ena dog inom en vecka.. Några år senare såg jag en fisk på djuraffären som såg hemskt smal ut och hade något som stod ut under munnen. Jag gick och tipsade ägaren att en fisk inte såg bra ut. Han förklarade då att det var en hona av en sorts ciklid från Malawisjön som hade munnen full med yngel Wow tänkte jag såna måste jag ha!

    Inom kort var jag en ägare av ett 100l malawi akvarium med allt från röd zebra, trewavasae, golden och någon sorts mbuna som var svart vit. På den tiden så koka jag gruset 1 gång i månaden och rengjorde filtret i kran vatten. Kort och gott var det en jävla soppa men på något sätt funkade det! Jag hade byggt upp akvariet med grottor ända upp till ytan. Snart fick jag yngel som klarade sig i burken och allt var frid och fröjd till den dagen jag såg på internet att man kunde bygga egna frigolit bakgrunden!

    Jag köpte material med farsan och lite lack, det såg bra ut på etiketterna så det skulle väl funka tyckte jag. Fixade till bakgrunden med en blåslampa och drog på ett laget med fix som jag sedan lackade. Sedan väntade jag väl sisådär en timma och drog ner skiten i akvariet. När jag vaknade dagen efter hade fem av 12 fiskar dött och resten låg på botten och skippade efter andan Nå väl det löste sig.

    Nu var hungern för akvarium större än någonsin jag införhandlade ett 250L akvarium som var enormt stort, där körde jag scalarer och lite hantelciklider.. men sen kom jag in i tonåren och andra saker blev viktigare. Det var slutet för min hobby framtill jag blev 24 år. Efter det har jag sysslat med det mesta: diskus, peru scalarer, ancistrus. Just nu har jag återvänt efter en svacka. Har precis satt upp ett 222L akvarium med bara Saulosi tycker det är kanonfint! Jag gillar stilrena grejer och helst ingen soppa av olika fiskar. Här är en video på akvariet, det är lite kaos nu för att jag "seedar" ett ytterfilter till mitt nya projekt! Tyvärr ser video för jäklig ut, den är inspelad på min surfplatta


    Jaha detta blev lite längre än väntat, gör en ny post med själva Tropheus projektet
    Senast redigerad av Boko; 11 september 2015, 14:45.
  • Boko
    Användare
    • november 2009
    • 50

    #2
    Så vidare till själva projektet!

    Jag hittade en 375L kar på blocket, som såg super fint ut och kanonpris dessutom! När jag kom för att hämta det så var det inte lika fint som på bilden direkt. Akvariet hade inte skötts de senast åren allt hade ett 3mm lager av tofsalger blandat med cyano. Akvariet hade 4 moduler så det var helt klart värt att orda till själv.

    Dom senaste 4 dagarna har jag jobbat säkert 3 timmar per dag med att rengöra allt, modulerna var totalt omöjliga att göra rent utan kemikalier så akvariet fick gå med klorin i ett dygn, det funkade hyffsat bra! Hoppas nu bara inte att de kvarvarande tofsalger är giftiga och bli uppätna av troffarna men det bör väl va lugnt?

    Sanden var även den inte hemskt skick, men jag har en rätt smart lösning på att rengöra sand/grus. Jag lägger allt i badkaret sen täcker jag för avlopps hålet med en tunt nät typ som när man gör saft. Sen låter jag helt enkelt vattnet stå på i 3 timmar medans jag rör om i gruset då och då. Funkar skit bra!

    Sedan var det dags att få upp frigoliten och sanden som var kvar i botten och slänga, även det blev ett litet projekt eftersom frigoliten hade klistrat fast sig i botten.. Nå väl det gick hyffsat fort. Men det var inte slut där.. Jag märkte att när jag fyllde akvariet så bildades det luftfickor i modulerna som var "stängda", så fick ta fram borren och hålla på i några timmar med att fylla och tappa karet på vatten för att få bort alla luftfickor.

    Under tiden har jag även fixat bänken som inte var så trevlig den heller, den är enkelt uppbyggd med virke som är runt 450x200mm, 8 ben med "ram" under och över och sen en vattentät planka överst. Har spacklat och målat om och satt i lite skruvar istället för såna fula vinklar metall vinklar, har noll koll på snickar termer så ni får ursäkta mig

    Sen var det dags att måla bakgrunden körde på fyra lager med en färg som ska tåla lite stryck och vatten. Imorse drog jag bort maskering tejpen som jag satt över ramen. Och färg som kommit på tejpen hade bildat någonslags hinna och färgen på flera ställen i kanterna åkte med tejpen.. Suuuck.. men har målat om de områden och beslutat mig för att det är skitsamma om det kommer färg på ramen eftersom det inte kommmer synas endå.

    Pumpen var i rätt bra skick så den står i mitt malawi kar och samlar på sig bakterier. Lite fiskar har åkt i burken för att kolla så allt klorin är borta och det ser bra ut

    Nu väntar jag på sista lagret färg ska torka sen kan jag äntligen sätta upp akvariet på riktigt. Såhär ser akvariet ut idag. Nästa gång blir det äntligen lite snack om troffarna
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20150911_144001.jpg
Visningar: 1
Storlek: 276,5 KB
ID: 693717

    Kommentar

    • webo
      Användare
      • november 2014
      • 31

      #3
      Ett tips är att du dra av maskeringstejpen när du har målat klart, dvs direkt efter, för då får du en snygg ioch rak kant och inget dras av.
      Gott jobbat och det kommer att bli kanon det karet. ☺
      Senast redigerad av webo; 16 september 2015, 09:07.

      Kommentar

      • Boko
        Användare
        • november 2009
        • 50

        #4
        Ursprungligen postat av webo
        Ett tips är att du dra av maskeringstejoen när du har målat klart, dvs direkt efter, för då får du en snygg ioch rak kant och inget dras av.
        Gott jobbat och det kommer att bli kanon det karet. ☺
        Japp får göra så nästa gång, nu är man en erfarenhet rikare iaf

        Kommentar

        • Boko
          Användare
          • november 2009
          • 50

          #5
          Nu är akvariet på plats och alla grejer är igång, nu är det bara fisken kvar, som jag hämtar imorn, det blir Tropheus Moorii Murago.

          Just det jag fyllde på med "lite" mulm från mitt andra filter! Allt vatten är brunt! Vet inte varför surfplattans kamera visar grått iställe.. suck

          Klicka på bilden för större version

Namn: mulm.jpg
Visningar: 1
Storlek: 282,9 KB
ID: 693729

          Kommentar

          • Erik Österlund
            Användare
            • januari 2005
            • 3788

            #6
            Det här kommer bli ett kul projekt att följa!

            Kommentar

            • Boko
              Användare
              • november 2009
              • 50

              #7
              Ursprungligen postat av Erik Österlund
              Det här kommer bli ett kul projekt att följa!
              Kul att nån följer!

              Sådärja! Nu är fiskarna på plats. Det är ett gäng Tropheus moorii Murago och dom ser ut att stor trivas! Det är en jag är lite orolig för ser ut som den gillar att dra sig undan, blir hon bortjagad så åker hon snabbt tillbaka och jag har inte matat än så vet inte om den inte äter eller ej, jag zoomar in henne i video tar gärna emot lite åsikter om vad ni tror!. Hon kan ju tugga också, kan det vara så att man knappt ser att dom tuggar? Det blev inte mer än 17 fiskar men verkar vara en jäkligt homogen grupp. Hanarna har tagit varsin sida av karet och dom verkar vara nöjda med sina BTN moduler som revir.

              Sen har jag noterat att vissa fiskar hänger ihop två och två, har aldrig sett nåt liknande med malawi. Vad är det för beteende? är det vanligt?

              Blev ingen mat för mina saulosi i söndags när jag hämta troffarna och det belönades med att tre honor som tugga när jag kom hem! Måste vara nåt rekord för mig i antal tugg på en dag

              En video på troffarna och fisken som gömmer sig:

              Kommentar

              • Boko
                Användare
                • november 2009
                • 50

                #8
                Kan verkligen fastna framför akvariet, alltid nåt spännande att titta på! I eftermiddags stod den inaktiva fisken uppe vid utblåset och gömde sig.. ville bara få i dom mat så jag kunde se om hon skulle äta, men eftersom det inte rekommenderas att mata så tidigt så beslöt jag mig för att dränka in spirulina flingor i metro för att va säker.. Dom åt som galningar, gav dom bara lite och nu ser jag ingen inaktiv fisk så det kanske funka bra! Eftersom jag sett att dom betar för fulla muggar på de gamla algerna så fick dom istället en sten från malawi karet som dom fick festa på. Videon är inspelad på min iphone så kvaliten är inte på topp

                Kommentar

                • Boko
                  Användare
                  • november 2009
                  • 50

                  #9
                  Allt rullar på, såg väldigt tomt ut i karet. Så jag åkte till Eskilstuna och hämtade 15 stycken Dubbar. Tydligen är dom F2r från Johan F fina grupp. Riktiga bjässar trots bara 1.5 år det är väl NLS som gjort det. Funderar lite på om man ska variera NLS med spirulina flingor för jag gillar dom nästan mer när dom inte växer som monster.

                  Nå väl fiskarna trivs kanon och lekbeteende ses från båda grupperna. Tyvärr har tre dubb hannar tagit hela karet så murago paret har svårt att få någon plats att leka.. trist .. Men får väl se hur det artar sig.

                  För övrigt så funkade metro kuren kanon och det är inga tveksamheter i karet längre. Ska hålla upp en dag nu för dubbarnas skull men sen kör jag 5 dagar till så ska allt vara kanon sen. Hellre det säkra före det osäkra. Sen har jag hört att metro gör hanar infertila i nån vecka, men har väl ingen brådska med yngel än!

                  Kommentar

                  • Boko
                    Användare
                    • november 2009
                    • 50

                    #10
                    Första tugget kom igår av murago paret på förra filmen! Så nu har jag en tuggande hona, har två dubbar med äggläggningsrören ute, men antingen har dom redan lekt eller så tränar dom bara eller för att få vara på hanens revir.. Jag hoppas den ena tuggar iaf för den va inte intresserad av maten idag

                    Kommentar

                    • Erik Österlund
                      Användare
                      • januari 2005
                      • 3788

                      #11
                      Kul!

                      Kommentar

                      • Boko
                        Användare
                        • november 2009
                        • 50

                        #12
                        Ursprungligen postat av Erik Österlund
                        Kul!
                        Yes! En dubbe tuggar nu också, men murago verkar ha ätit upp äggen, antagligen gick inte leken så bra med all stress från de nya fiskarna

                        Kommentar

                        • Boko
                          Användare
                          • november 2009
                          • 50

                          #13
                          Inte mycket intresse här men jag kämpar på Vore super kul om nån skrev nåt

                          Idag plockade jag över fem tuggande Saulosi till mitt 100L där lite Ancistrus går, tror det kommer vara lätt att sälja en fin saulosi grupp med ungdjur. Var för övrigt och köpte 3 super rot av Pablo här på forumet, toppen fina! Ska separera de bruna och röda sen, men just nu får dom gå ihop lite och tuffa till sig.

                          Hos Troffarna går det finemang! Är så himla stolt, dubbarna är så extremt blåa inte sett det på bild knappt! Och muragon är knallgul på underkroppen. En ny murago tuggar om än inget jättetugg. Vet inte om dubbe honan som tuggade har nåt kvar. Tycker det är super svårt och se när dom är 10-12cm stora och knappt får nån påse.

                          Och till sist ett tråkigt kapitel men måste varna andra för en viss säljare av Tropheus i Södermanland. En kort sammanfattning vad som hände mig lovade mig 30 murago för 1000kr. När jag sedan hade åkt 20mil för att köpa fiskarna så sa hon att det bara fanns 20st. Efter hon fiskat upp firrarna var vi nere på 14 stora och 3 små yngel. Hon lovade att det fanns mer men bara att dom var rädda så man inte kunde se skillnad på dom och andra troffarna. Eftersom jag kände att hon var oärlig så frågade jag om jag kunde ge henne 800kr och när jag skulle få resten av fiskar. Nåväl hon skulle ta med dom en vecka senare till sitt jobb som var närmare mig. Efter två veckor smsar jag och frågar vad som hänt, får svaret "det finns inga kvar" inget mer. Orkade inte ens svara på skiten, nåt liknande har jag inte varit med om sen jag börja med fisk i 12års åldern och jag köper 99% av min fisk på blocket/forum. Tänker som sagt inte nämna några namn men det är en hon och bor i Södermanland. Om någon ska köpa fisk och funderar om det är hon kan vi ta det i P.M


                          En bild på en superot och en saulosi som snott ancistrus hanens grotta Sen en liten film på troffarna, inget spännande men man kan se hur fint dom färgat ut.
                          Klicka på bilden för större version

Namn: superrot.jpg
Visningar: 1
Storlek: 268,6 KB
ID: 693795

                          Kommentar

                          • Pabbe
                            NCS Medlem
                            • september 2006
                            • 1805

                            #14
                            Nu blir jag sugen på dubbar! De gör sig verkligen bra i ditt kar med den ljusa sanden och kontrasten till den mörka bakgrunden.
                            Kul att du är nöjd med ancistrusen. "Super rot", kanske ska börja kalla dem det

                            Kommentar

                            • Erik Österlund
                              Användare
                              • januari 2005
                              • 3788

                              #15
                              Snygga firrar!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...