Mysisjakt. Vita mygglarver då?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pabbe
    NCS Medlem
    • september 2006
    • 1805

    Mysisjakt. Vita mygglarver då?

    Vet inte var man hittar det i Stockholm, men jag växte upp på landet utanför Katrineholm, i närheten av ett nedlagt marmorbrott som var vattenfyllt och väldigt djupt. Där har jag för mig att det i början av hösten var som bäst för vita mygglarver. Vi var några våghalsiga, akvariefrälsta tonårsgrabbar som paddlade runt i kajak och ibland var det så tätt så det räckte med några håvtag så hade man deciltervis levande larver. De kunde man ju hålla vid liv i större kärl med täta vattenbyten några dagar. Vi fick ibland så mycket att vi bytte till oss fisk och foder i en av Katrineholms zooaffärer. Vi avslöjade aldrig var vi hittade alla dessa mygglarver. Det var ju ganska dyrt att köpa levande vita mygglarver i butik.
    Vet inte om någon Stockholmsbutik brukar ha det? Har iofs aldrig frågat.

    Det verkade som om vita mygglarver frodades bäst i det kalla och förmodligen hårda marmorvattnet?
  • Pabbe
    NCS Medlem
    • september 2006
    • 1805

    #2
    Eller var det tidig vår? Kallt var det i alla fall. Täckjacka och mössa gällde att ha på i kajaken. Jag hade en med krage i Stars & Stripes och en KSK-toppluva förstås. Ni i min generation och över kanske minns hur Katrineholm sopade banan med alla bandylag på 70-talet

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • januari 2005
      • 3788

      #3
      Känns som att myggen borde kläckas på våren?

      Kommentar

      • Pabbe
        NCS Medlem
        • september 2006
        • 1805

        #4
        Jag minns rätt faktiskt, hittade detta på Zoonen:
        "Fångas på vintern
        Den kanske bästa varianten av mygglarverna är den vita. Den är egentligen inte vit, utan genomskinlig med tydliga ögonfläckar. Storleken är ungefär 12 mm.
        Vita mygglarver är lätta att komma åt och lätta att förvara. Man har dem bara i en vattenfylld behållare som placeras i kylskåpet.
        De kan ätas av ganska små fiskar och är, åtminstone om de fångas vintertid, mycket näringsrika.
        Man kan alltså fånga dem under vintern. Till och med om det är is på den sjö man tänker fånga dem i. Man måste då - givetvis - göra ett hål i isen för att få ned fångsthåven. Vita mygglarver finns i nästan alla sjöar, tjärnar, dammar m m. I södra Sverige finns de ofta i märgelhålor. Särskilda håvar för fångst av mygglarver finns i zoo-butikerna. Man får försöka finna ut vilket djup de är på för tillfället och sedan fånga dem genom att föra håven fram och tillbaks på det djupet i vattnet. Man transporterar sedan hem dem i en spann och förvarar dem alltså i kylskåpet.

        Lever länge
        Vita mygglarver kan ges i ganska riklig mängd. De anpassar sig snabbt till varmt akvarievatten och kan leva veckovis där. Dock förlorar de ganska snabbt i näringsvärde om de får gå länge i akvariet.
        De myggor som kommer ur vita mygglarver sticks inte.
        Med undantag av högsommaren, kan de här larverna fångas året runt"

        När jag tänker efter var det nästan isbelagt ibland.

        Kommentar

        • Erik Österlund
          Användare
          • januari 2005
          • 3788

          #5
          Där ser man

          Kommentar

          • Pabbe
            NCS Medlem
            • september 2006
            • 1805

            #6
            Ja då vet vi vad vi gör i vinter

            Kommentar

            • Erik Österlund
              Användare
              • januari 2005
              • 3788

              #7
              Yes!

              Kommentar

              • Pabbe
                NCS Medlem
                • september 2006
                • 1805

                #8
                Får väl åka ner till morsan och se om min gamla KSK-luva ligger nånstans.

                Kommentar

                Arbetssätt...