Malawi på G!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tommyp
    Användare
    • oktober 2013
    • 2

    Malawi på G!!

    Hallå gott folk.
    Detta kan komma att bli både långt och tråkigt för de flesta men jag ställer inga krav
    på att läsa det än mindre på att svara.
    Jag har "smugit runt" på forumet nu och då för att försöka hålla mig uppdaterad på mitt avsomnade akvarieintresse. För ca 20 år sedan (fy 17 vad tiden går) huserade ett 450 liters akvarium till bredden full med sten och Malawiciklider i mitt vardagsrum. I källaren fanns ett mindre antal yngelburkar. Jag tröttnade på att se de tuffa hanarnagå "näringskedjan" nedifrån och upp och stressa ihjäl i stort sett alla fiskar. Hur jag än bar mig åt så fick jag aldrig storlek på fiskarna utan de stannade på runt 8cm innan de "trillade av". Har tyvärr inga kort att visa men det var en
    rackarns massa sten i akvariet (försökte väl få till grottor men det var mest stenröse).
    Så varför skriver jag nu detta.....
    Jo i och med utflugna barn-bättre ekonomi-mer tid, herrejösses listan kan bli lång, är det dags att ta tag i det här med Malawiciklider en gång för alla. Mitt enda krav är att jag på ett eller annat sätt vill smyga in Fulleborni eller Trewavasae i burken (erkänn dom är fula så dom blir snygga). Storlek på akvarium beror nog lite på vad jag snubblar över men minst 375 liter görna 540, kan sträcka mig till 720. Back to nature, rock solid bakgrund och/eller moduler kommer att installeras
    för att gömma teknik. Så vad mer gott folk Inner/ytter filter ,vilket slags grus ,vilket filter ,vilket fiskbestånd (sneglar även på demasoni). Förstår att mitt försök till att göra grottor i svunnen tid kan ha hjälp till att få fisken mer "revirtänkande". Så hur gör jag. Jodå jag har sökt i forumet och fått oerhört ycket behållning av det men jag vill bara få till en latmansmall. Som sagt ingen måste läsa eller svara, men om ni läst och vill svara så är ingen mer glad änjag.

    /Tommy
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Välkommen till forumet (i skrivande form, verkar som att du läst ett tag )

    Jag diggar också Labeotropheus fuelleborni och Labeotropheus trewavasae !

    För fuelleborni är det nog bäst med minst ett 540 L, det är ju alltid snyggare med lite storlek på burkarna, lättare att få till en snygg inredning och lite lättare att få harmoni i burken när man håller Malawi.

    Inredning är väl mycket tycke och smak men det går att inreda på smart sätt när man har firrar som är revirhävdande så att man slipper det eviga jagandet och dödsfall. Det går t ex att ha öppna ytor mellan sten/stenparti, den öppna ytan fungerar då som revirgräns. Det finns så klart andra sätt att skapa revirgränser på, växter, rötter. Inga stenar alls är ett annat alternativ, dock rätt trist..

    Återkom när du kommit längre in i dina planer så vi får reda på vad det blir för storlek på burken, arter osv.
    Senast redigerad av Erik Österlund; 14 augusti 2015, 20:24.

    Kommentar

    • Mikael W
      NCS Medlem
      • augusti 2002
      • 8598

      #3
      Trewavasae är tyvärr en elaking, testa hellre med fuelleborni.

      Tar du demasoni bör du ta minst 20 st. (Fast å andra sidan började jag med bara 3 stycken (en hanne och två honor, eftersom de kostade skjortan på den tiden. Den hannen var en veritabel gentleman, den skadade aldrig sina fruar. Och de tre blev med tiden en stor grupp för mig och många sålda ungfiskar.)
      mvh
      Mikael W
      (NCS-medlem sedan 1981)

      Kommentar

      • tommyp
        Användare
        • oktober 2013
        • 2

        #4
        Ok strålande Fullborni och Demasoni kör jag på. 540 liter verkar vara det som kommer passa bäst menmenmen inget är skrivet i sten. Back tog nature slimline och moduler ska jag försöka få till. Innerfilter och cirkulationspump eller Innerfilter är frågan....

        Kommentar

        • ScreamingBroccoli
          Användare
          • mars 2013
          • 231

          #5
          Här är en sida som jag själv tyckte var väldigt trevlig nu när jag håller på att inreda mitt senaste kar. Är på engelska men hoppas att det inte är något hinder.

          Kommentar

          Arbetssätt...