Bygga ytterfilter!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Danny_C
    Användare
    • april 2003
    • 334

    #16
    Använder ni t.e.x Ehfimech bara en gång eller Ehfi Substrat?
    /danne

    Kommentar

    • Rickard
      Användare
      • april 2002
      • 727

      #17
      Jag använder Ehfisubstrat 7-8 lit samt filtermakaroner(eheim,s) 7-8 lit samt utskuren filtermatta 10ppm. I botten har jag makaroner sedan Ehfi och sist filtermattan.
      M.v.h.
      Rickard

      Kommentar

      • Marcus
        Användare
        • april 2002
        • 78

        #18
        Jag har byggt ett ytterfilter som jag är relativt nöjd med, dock skall jag göra några förändringar innan allt blir perfekt.

        Jag kan tyvärr inte se din bild så jag beskriver bara vad jag ser som en bra lösning. (så som min kommer bli om jag bara får lite tid över)

        Gör en ytavrinning (det bästa är att borra karet om man har chansen) avrinningen till denna skall vara byggd som en uppochnervänd pyramid så att det blir tyst när vattnet rinner över.

        Sedan en sump det vanliga karet, dela in denna sump i olika skikt så att du kan ha olika renings processer. ( i mitt fall va 90 liter biobollar, 20 liter filtermatta samt mangrooveplantor och en öppen del för yngel som vill ha mycket rent vatten)

        För att transportera upp vattnet till karet igen en rejäl cirkulationspump. Dock är det viktigt att du lägger utblåster för denna ca 2 cm under yta. Genom detta kommer ytarinningen vid elavbrott sluta automatiskt och den hävert som bildas i cirkulationspumpen tömmer bara ner de två sista cm.
        Samtidigt blir det en tyst lösning.

        Voila, svårare är det inte men det är dock mer jobb än man tror att få allt att fungera
        "Övning ger träning"

        Kommentar

        • Danny_C
          Användare
          • april 2003
          • 334

          #19
          kan du rita upp det?
          /danne

          Kommentar

          Arbetssätt...