720 L Sydamerikansk biotop akvarium - VOL 2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Dashivas
    svarade
    Ursprungligen postat av {_AquA_}
    Du kan dra PVC rör hela vägen upp till akvariet och sen kan du ha 1 utblås istället för 2 eller hur många filter du har. Jag kommer att koppla 2 st fluval FX5 till att ha 1 utblås via ett Y-rör. Det blir mindre rör och slang in till själva akvariet. Sedan så kommer jag köra två-tre stycken separata insug. 1 st till vardera filter och en sista till sumpfiltret som ajg planerar att skaffa. Dessa kommer att gömmas bakom en bakgrund som jag ska sätta in. Blir nog filtermedium bakom själva bakgrunden också. Vi får se. Jag har inte bestämt vad för sorts bakgrund jag ska ha dock.

    Man kan sno ganska mycket idéer från saltvattens-världen!
    låter kanon får kolla upp var man kan hitta dessa pvc rör vad sllt kostar

    Lämna en kommentar:


  • {_AquA_}
    svarade
    Ursprungligen postat av Dashivas
    Min fx5 får precis plats men ett rent helvete att få ut men min 2180 står brevid.

    Du menar att att byta ut slangarna till pumpen till pvc rör istälket ?
    Du kan dra PVC rör hela vägen upp till akvariet och sen kan du ha 1 utblås istället för 2 eller hur många filter du har. Jag kommer att koppla 2 st fluval FX5 till att ha 1 utblås via ett Y-rör. Det blir mindre rör och slang in till själva akvariet. Sedan så kommer jag köra två-tre stycken separata insug. 1 st till vardera filter och en sista till sumpfiltret som ajg planerar att skaffa. Dessa kommer att gömmas bakom en bakgrund som jag ska sätta in. Blir nog filtermedium bakom själva bakgrunden också. Vi får se. Jag har inte bestämt vad för sorts bakgrund jag ska ha dock.

    Man kan sno ganska mycket idéer från saltvattens-världen!

    Lämna en kommentar:


  • Dashivas
    svarade
    Ursprungligen postat av {_AquA_}
    Härligt! Jag har byggt bänk just av samma anledning. Har man Fluval FX5 filter så som jag har så blir det ganska trångt under bänk så som det är just nu.
    80 cm höjd är perfekt enligt mig. Lite mer stabil, men ändå ganska bra utrymme i höjd till att koppla saker och ting. Drar man in PVC rör och kopplar slang till dessa rör så blir det ännu bättre!

    Jag har snott lite idéer från den här snubben.
    http://www.reefcentral.com/forums/sh....php?t=1560337
    Min fx5 får precis plats men ett rent helvete att få ut men min 2180 står brevid.

    Du menar att att byta ut slangarna till pumpen till pvc rör istälket ?

    Lämna en kommentar:


  • {_AquA_}
    svarade
    Ursprungligen postat av Dashivas
    Tackar blir till att söka.


    En stor anledning till att bygga nytt är att jag behöver högre underskåp så alla pumpar och min co2 flaska får plats samt behöver mer plats i ljusrampen då jag ska sätta i 4x100w ledspottar istället för mina t8 rör.
    Har i dag en vanlig alu benställning men klätt in den i mdf och satt luckor sen sprutmålat ljusrampen.
    Härligt! Jag har byggt bänk just av samma anledning. Har man Fluval FX5 filter så som jag har så blir det ganska trångt under bänk så som det är just nu.
    80 cm höjd är perfekt enligt mig. Lite mer stabil, men ändå ganska bra utrymme i höjd till att koppla saker och ting. Drar man in PVC rör och kopplar slang till dessa rör så blir det ännu bättre!

    Jag har snott lite idéer från den här snubben.
    Senast redigerad av {_AquA_}; 12 november 2014, 20:53.

    Lämna en kommentar:


  • Dashivas
    svarade
    Ursprungligen postat av {_AquA_}
    Man ska inte stressa. Ta all tid och planera allt. Finns många byggen där folk fixat bänk/skåp till sina saltvattens. Sök så får du kanske mer inspiration därifrån.
    Tackar blir till att söka.


    En stor anledning till att bygga nytt är att jag behöver högre underskåp så alla pumpar och min co2 flaska får plats samt behöver mer plats i ljusrampen då jag ska sätta i 4x100w ledspottar istället för mina t8 rör.
    Har i dag en vanlig alu benställning men klätt in den i mdf och satt luckor sen sprutmålat ljusrampen.

    Lämna en kommentar:


  • {_AquA_}
    svarade
    Ursprungligen postat av Dashivas
    Tackar blir nog bra gäller bara att få tummen ur och börja
    Man ska inte stressa. Ta all tid och planera allt. Finns många byggen där folk fixat bänk/skåp till sina saltvattens. Sök så får du kanske mer inspiration därifrån.

    Lämna en kommentar:


  • Dashivas
    svarade
    Ursprungligen postat av {_AquA_}
    Det jag gjorde var att kapa till ett ben och använda den som mall för de 19 andra som jag kapade. När jag ställde de på ett plant underlag så såg jag om den ena var högre eller inte. Jag bara slipa ner med sandpapper då.

    Gör man som mig att man gör ram längst ner också så blir det ännu bättre. Dessa regel var helt plana så om det fanns ojämnheter på golvet så stod dessa ändå rakt. En skiva under som jag ska göra ser också till att krafterna fördelas och om det ska sjunka ner något så blir det skivan som får ta mest stryk.

    Du kommer att lösa det galant. Bara se till att bänken klarar av mer vikt än vad du tänkt dig ställa på den.
    Tackar blir nog bra gäller bara att få tummen ur och börja

    Lämna en kommentar:


  • {_AquA_}
    svarade
    Ursprungligen postat av Dashivas
    Tanken är att göra det mesta på jobb och bara sätta ihop det hemma.
    Då det är mycket lättare eftersom jag jobbar som inredningssnickare.


    Man kan förvisso göra beställningen sen ha en ram ovanpå som man riktar .
    Får fundera vidare.
    Det jag gjorde var att kapa till ett ben och använda den som mall för de 19 andra som jag kapade. När jag ställde de på ett plant underlag så såg jag om den ena var högre eller inte. Jag bara slipa ner med sandpapper då.

    Gör man som mig att man gör ram längst ner också så blir det ännu bättre. Dessa regel var helt plana så om det fanns ojämnheter på golvet så stod dessa ändå rakt. En skiva under som jag ska göra ser också till att krafterna fördelas och om det ska sjunka ner något så blir det skivan som får ta mest stryk.

    Du kommer att lösa det galant. Bara se till att bänken klarar av mer vikt än vad du tänkt dig ställa på den.

    Lämna en kommentar:


  • Dashivas
    svarade
    Ursprungligen postat av {_AquA_}
    Jag har kolla till bänken hela tiden med vattenpass. Skaffa en lite längre vattenpass så att du kan ha det över hela bordets längd för att på så sätt se vart det är högre och vart det är lite lägre.
    Tanken är att göra det mesta på jobb och bara sätta ihop det hemma.
    Då det är mycket lättare eftersom jag jobbar som inredningssnickare.


    Man kan förvisso göra beställningen sen ha en ram ovanpå som man riktar .
    Får fundera vidare.

    Lämna en kommentar:


  • {_AquA_}
    svarade
    Ursprungligen postat av Dashivas
    Hur kommer du få det i lod?
    Har själv funderat på olika lösningar med ställfötter men kommer inte på nått vettigt tyvärr
    Jag har kolla till bänken hela tiden med vattenpass. Skaffa en lite längre vattenpass så att du kan ha det över hela bordets längd för att på så sätt se vart det är högre och vart det är lite lägre.

    Lämna en kommentar:


  • Erik Österlund
    svarade
    Om det skiljer mycket så är det bästa att såga benen så att det kommer i våg. Är det bara lite så går det att schimsa med olika saker t ex plastbitar, träbitar m.m.

    Lämna en kommentar:


  • Dashivas
    svarade
    Hur kommer du få det i lod?
    Har själv funderat på olika lösningar med ställfötter men kommer inte på nått vettigt tyvärr

    Lämna en kommentar:


  • Dashivas
    svarade
    Ursprungligen postat av {_AquA_}
    Det blir ju som en stor kloss, men det finns olika design du kan göra för att få det att se exotiskt ut.
    Tanken är i så fall att köra samma stuk som våra andra möbler med profiler osv.

    Lämna en kommentar:


  • {_AquA_}
    svarade
    Ursprungligen postat av DaRe
    Välbyggt!
    Tackar! Kanske blir ett akvarium som är 80cm högt i framtiden och då vill man ju att det ska finnas en bänk som håller för den vikten.

    Ursprungligen postat av fart66
    Dette blir virkelig bra {_AquA_}
    Tackar fart66! Hoppas det blir som jag har tänkt mig i huvudet.

    Lämna en kommentar:


  • fart66
    svarade
    Dette blir virkelig bra {_AquA_}

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...