720 L Sydamerikansk biotop akvarium - VOL 2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • {_AquA_}
    svarade
    Fick hem mina skivor från Byggmax igår. Synd att man som ett företag kan vara idiot och inte erbjuda kunder att få skivor kapade så som Bauhaus erbjuder.
    Har lagt ner tre skivor i källaren så länge. Jag kapade till den ena för hand i källaren då det inte finns eluttag (idiotiskt) och nu när jag skulle kapa till de två andra som är hemma hos mig... så ville sticksågen inte fungera.

    Väntar på sticksåg till imorgon.
    Jag hoppas det blir klart snart så att jag kan börja lägga om parketten i mitt rum och måla om skitet.

    Mer info kmr

    OSB skiva 11mm längst ner under bänken.
    OSB skiva 11mm på hela baksidan.
    OSB skiva 11mm + 2st Plywood skiva 12mm styck på själva bänken där akvariet ska vila på den. Då jag inte vet kvalitén på skivorna så ville jag gå på det säkra än det osäkra.

    Sedan får jag gå runt och kolla på billiga laminat...

    Ska man lacka insidan mot fukt eller vad rekomenderar ni?
    Senast redigerad av {_AquA_}; 28 november 2014, 19:30.

    Lämna en kommentar:


  • {_AquA_}
    svarade
    Ursprungligen postat av Erik Österlund
    Det blev för sent ikväll så jag får ta det i helgen istället om det är av intresse.
    Absolut! Inga problem!

    Lämna en kommentar:


  • Erik Österlund
    svarade
    Ursprungligen postat av Erik Österlund
    Jag ska ta några bilder ikväll och lägga upp!
    Det blev för sent ikväll så jag får ta det i helgen istället om det är av intresse.

    Lämna en kommentar:


  • {_AquA_}
    svarade
    Blev tidig julklapp iår!!!!
    Köp PVC via eBay säger jag bara!!!!

    Det blev följande:

    5st 32mm PVC T-rör
    10st 32mm PVC 90 grader rör
    5st 32mm PVC rör cap

    5st 25mm PVC T-rör
    5st 25mm PVC 45 grader rör
    12st 25mm PVC 90 grader rör
    4st 25mm PVC rör cap
    7st 25 mm PVC rör 1 m

    Tangitlim 250 ml med pensel

    Lämna en kommentar:


  • Erik Österlund
    svarade
    Jag ska ta några bilder ikväll och lägga upp!

    Lämna en kommentar:


  • {_AquA_}
    svarade
    Ursprungligen postat av Erik Österlund
    Kul, något att se fram emot i helgen alltså?

    35 mm räcker, du har ju bänken akvariet ska stå på, inte skivan som ska bära vikten Själv har jag bara en 12 mm formplywood under mina 1125 L och 840 L burkar
    Beräknad leverans 27e november står det. Kommer sätta igång samma dag om så blir fallet.
    Har du bilder på din bänk? Hur är den konstruerad undertill?

    Lämna en kommentar:


  • Erik Österlund
    svarade
    Kul, något att se fram emot i helgen alltså?

    35 mm räcker, du har ju bänken akvariet ska stå på, inte skivan som ska bära vikten Själv har jag bara en 12 mm formplywood under mina 1125 L och 840 L burkar

    Lämna en kommentar:


  • {_AquA_}
    svarade
    Då var det dags igen. La order på 3 stycken 12x1200x2440mm plywood och 3 stycken 11x2400x1197mm OSB-skivor.

    Tanken är att ha OSB skiva längst ner för att jämna ut trycket mot parketten i rummet.
    OSB skiva på baksidan av bänken för att bli ännu stabilare OCH klä in hela baksidan med OSB skiva.
    Det blir också 1 skiva med plywood på själva bänken som får sällskap av 1 st OSB skiva och 1 st plywood skiva på igen. Det blir alltså Plywood + OSB + Plywood .. Blir 35 mm tjockt och BÖR klara av akvariets vikt.

    Framsida och sidor kommer att kläs in med Laminat från IKEA. Antingen vitt PRÄRIE eller TUNDRA. Måste se hur dessa ser ut In Real Life.

    Jag har dock svarta möbler i rummet, men tyckte att vitt är mer modern och fräscht samtidigt som det ger lite känsla av att rummet inte är så litet.

    Lämna en kommentar:


  • Dashivas
    svarade
    Ursprungligen postat av {_AquA_}
    Absolut, men samtidigt behöver man en pump som hinner trycka upp den mängd vatten som pumpas ner!
    Själv kommer jag köra 25 mm till FX5/6 filtren och sedan 32 mm till sumpen.
    Har märkt en tydlig effektförlust på min 2180 oavsett hur jag rengör filterna.
    Så måste ligga i slangarna finns ju 2st små istället för 1 tjockare på fx5.
    Dock gillar jag att ha flera insug och utblås men om/när jag bygger om till rör går jag nog upp i dimension

    Lämna en kommentar:


  • Dashivas
    svarade
    Ursprungligen postat av {_AquA_}
    Absolut, men samtidigt behöver man en pump som hinner trycka upp den mängd vatten som pumpas ner!
    Själv kommer jag köra 25 mm till FX5/6 filtren och sedan 32 mm till sumpen.
    Har märkt en tydlig effektförlust på min 2180 oavsett hur jag rengör filterna.
    Så måste ligga i slangarna finns ju 2st små istället för 1 tjockare på fx5.
    Dock gillar jag att ha flera insug och utblås men om/när jag bygger om till rör går jag nog upp i dimension

    Lämna en kommentar:


  • {_AquA_}
    svarade
    Ursprungligen postat av Ducce
    Jag kommer att gå upp till 30mm på min, lite store dim på rören minskar flödesförlusterna, framförallt när det blir lite film på insidan.
    Absolut, men samtidigt behöver man en pump som hinner trycka upp den mängd vatten som pumpas ner!
    Själv kommer jag köra 25 mm till FX5/6 filtren och sedan 32 mm till sumpen.

    Lämna en kommentar:


  • Ducce
    svarade
    Ursprungligen postat av {_AquA_}
    Fluval FX5 har 25mm rör.
    Det finns diagram som visar hur pass mycket vatten olika dimensioner av rör för med sig ner.
    Gör lite research kring det också.
    Good luck!
    Jag kommer att gå upp till 30mm på min, lite store dim på rören minskar flödesförlusterna, framförallt när det blir lite film på insidan.

    Lämna en kommentar:


  • {_AquA_}
    svarade
    Ursprungligen postat av Dashivas
    låter kanon får kolla upp var man kan hitta dessa pvc rör vad sllt kostar
    Fluval FX5 har 25mm rör.
    Det finns diagram som visar hur pass mycket vatten olika dimensioner av rör för med sig ner.
    Gör lite research kring det också.
    Good luck!

    Lämna en kommentar:


  • Thörre
    svarade
    Ursprungligen postat av Ducce
    Ett svensk förslag


    Annars är tyska E-bay en given plats att söka på, sök på både saltvattensgrejor och koi grejor där. Har inte jämfört priser så vet inte om det är lönt, med tyska fraktpriser brukar inte vara så höga.
    Kolla med stigigemla från saltvattensguiden.

    Lämna en kommentar:


  • Ducce
    svarade
    Ett svensk förslag


    Annars är tyska E-bay en given plats att söka på, sök på både saltvattensgrejor och koi grejor där. Har inte jämfört priser så vet inte om det är lönt, med tyska fraktpriser brukar inte vara så höga.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...