Clas Ohlsons Kolfilter vid Vattenbyte.
Kollaps
X
-
Om man kontaktar vattenverket där man bor, så får man info om vilka vattenvärdena är vid närmste station där värdena mäts.
Säger de att man kan gå in på deras hemsida o kolla, så bör man begära senaste utförda mätning.
Tjat brukar löna sig.Lämna en kommentar:
-
Om man kontaktar vattenverket där man bor, så får man info om vilka vattenvärdena är vid närmste station där värdena mäts.
Säger de att man kan gå in på deras hemsida o kolla, så bör man begära senaste utförda mätning.
Tjat brukar löna sig.Lämna en kommentar:
-
Det där är väl vattenverkets mätningar inte vad du har i din kran, frågan är väl vad dom tillsätter för att vattnet skall hålla hela vägen hem till dig. Klor eller kloramin?Lämna en kommentar:
-
Mina troffar börjar fightas redan då jag rullar ut slangen på golvet (faktiskt sant) Ännu vildare blir dom när jag stoppar i slangen. Normalt byter jag 80% av vattnet när jag sen drar upp slangen hoppar dom efter fingrarna mina och vill ha mat. Detta utan kolfilter men då finns det 0% klor/kloramin tillsatt i mitt vatten.
Det är kloraminet som kolfilter är bra mot om jag förstått saken rätt.
Mina troffar börjar fightas redan då jag rullar ut slangen på golvet (faktiskt sant) Ännu vildare blir dom när jag stoppar i slangen. Normalt byter jag 80% av vattnet när jag sen drar upp slangen hoppar dom efter fingrarna mina och vill ha mat. Detta utan kolfilter men då finns det 0% klor/kloramin tillsatt i mitt vatten.
Hittade mätningar av mitt kranvatten från 2012, hittar inget on kloramin, men klorider. Får mitt vatten från Dösebacka och möjligen lite från Lysegården.Lämna en kommentar:
-
Det är kloraminet som kolfilter är bra mot om jag förstått saken rätt.Lämna en kommentar:
-
En uppdatering som jag även klistrade in i första inlägget:
Edit*
Efter första vattenbytet ser jag en klar skillnad på de fiskar som tidigare stog och flåsade efter vattenbyten jag gjort innan.
MinCaquetaia myersi hanne har för första gången på 3 veckor kommit fram och ätit pellets vilket han plötsligt började rata frysfoder har han tagit hela tiden men är nu MYCKET piggare vid matningen och "fightas" om maten.
Gäddorna slåss och lever jävel vid matningen och även efter vattenbytet.
Mina nya Oscar ciklider visar lektendenser, dessa känner jag ju inte sen tidigare så vet inte om filtret gjort något för dom.
Jag kan inte sätta fingret på vad men någon posetiv effekt har filtret utan tvekan haft på mina fiskar!Lämna en kommentar:
-
Dom är ju till för dricksvatten som bara passerar som snabbast så de ska ju fungera.
Har man aktivt kol i ett ytterfilter är de knappast mer än här i (om man kör en platta typ) och där passerar ju vattnet ännu fortare i min mening.Lämna en kommentar:
-
Tror det är bättre om du sätter i ett partikelfilter och sedan fyller med aktivt kol, den lilla ytan som det är nu bör vattnet cirkuleras över ett tag innan det åker i akvariet för att göra någon större skilnad. Är jag fel ute ?Lämna en kommentar:
-
Om man har väggmonterat, finns då någon nackdel om systemet ständigt är vattenfyllt? Urlakas kanske kolen om den ligger i blöt?Lämna en kommentar:
-
Det är i princip samma som Jula sålde men deras har utgått ur sortimentet.
Hur gjorde du med vatten som var kvar i filtret?
Tänker att de kanske börjat bildas mögel och det vill jag inte ha i karet. Fäste slanghonorna så att de blir mer "slutet". Så får man väll skölja igenom en stund innan varje VB.
Hämtade mitt från förrådet tidigare i dag och det har legat 3 månader nu. Fortfarande vatten droppar på insidan men inget synligt mögel eller liknande.Lämna en kommentar:
-
Körde alltid med denna lösning till mitt 1000L kar. (dock var mitt filter från Jula)
Men hade inget att jämföra med så vet ju inte precis om det blev bättre eller sämre, men med tanke på vad prylarna kostar så känns det som en rätt billig "försäkring" måste jag säga.
För folk som har fiskrum är det ju super smidigt eftersom man bara kan skruva upp den på väggen också, men jag gjorde precis som Punkfredd och plockade fram och bort det varje gång.
Hur gjorde du med vatten som var kvar i filtret?
Tänker att de kanske börjat bildas mögel och det vill jag inte ha i karet. Fäste slanghonorna så att de blir mer "slutet". Så får man väll skölja igenom en stund innan varje VB.Lämna en kommentar:
-
Jag pratade med Clas Ohlson i Malmö och dessa rekomenderade inte filtret för damm eller akvarier... Väldigt idiotiskt med tanke på att det ändå ska rena och få bort lukt och färg från vatten som vi människor dricker... Man kan skruva fast den under akvariet och bara sätta in slangen varje gång man gör vattenbyte
Jag själv ska investera i ett men vet inte hur effektivt det blir när vatten bara strömmar igenom i snabb hastiget..Lämna en kommentar:
-
Nice setup!! Även jag är nyfiken på ifall det blir någon skillnad, ser ut att bli bra det därLämna en kommentar:
-
Körde alltid med denna lösning till mitt 1000L kar. (dock var mitt filter från Jula)
Men hade inget att jämföra med så vet ju inte precis om det blev bättre eller sämre, men med tanke på vad prylarna kostar så känns det som en rätt billig "försäkring" måste jag säga.
För folk som har fiskrum är det ju super smidigt eftersom man bara kan skruva upp den på väggen också, men jag gjorde precis som Punkfredd och plockade fram och bort det varje gång.Lämna en kommentar:
Lämna en kommentar: