Nya odlingsformer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • HåkanM
    svarade
    Ursprungligen postat av Wilhelm
    Bara att plocka fram kameran, så vi ser dina juvler!
    En risig bild, men behöver en ny kamera
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • Wilhelm
    svarade
    Så nu simmar 7 st hemma hos mig. lite extra kul att ha en Glasernyhet hemma i Norrbotten,
    Bara att plocka fram kameran, så vi ser dina juvler!

    Lämna en kommentar:


  • Wilhelm
    svarade
    Så nu simmar 7 st hemma hos mig. lite extra kul att ha en Glasernyhet hemma i Norrbotten,
    Bara att plocka fram kameran, så vi ser dina juvler!

    Lämna en kommentar:


  • HåkanM
    svarade
    Ursprungligen postat av Banderad
    Om det är Tjeckien och kommer från samma tur som Glaser är det en Alex Tropical-nyhet Hade varit kul att se lite bilder på dem....

    /Jocke
    de är ca 2-3 cm men lyser nästan blått, tveklöst de ciklidyngel med mest lyster jag sett

    Lämna en kommentar:


  • Banderad
    svarade
    Om det är Tjeckien och kommer från samma tur som Glaser är det en Alex Tropical-nyhet Hade varit kul att se lite bilder på dem....

    /Jocke

    Lämna en kommentar:


  • HåkanM
    svarade
    Ursprungligen postat av HåkanM
    Är lite förvånad att denna nyhet tycks gå obemärkt förbi, trodde detta med en helblå blåciklid är den största cillkidnyheten på flera år men
    jag har uppenbart fel, ingen anser tydligen detta värt att kommentera......
    Ibland i livet så har man tur. Idag så var jag chaufför åt min 90-åriga mor och storasystrar som skulle shoppa kläder. Pga min mors ålder så körde jag dem till dörren till klädaffären ( där finns ju förstås inga parkeringar). Så i väntan på att shoppande skullle bli klar så fördrev jag tiden på Rolles akvariecenter. Helt plötslig så står det på en burk " nannacara spec blue neon", Rolle berättade att han precis fått dem från Tjeckien. Så nu simmar 7 st hemma hos mig. lite extra kul att ha en Glasernyhet hemma i Norrbotten, månntro finns den ens i huvudstaden ännu ?

    Lämna en kommentar:


  • ewa
    svarade
    Självklart är vildformen snyggare, de flesta framodlade färgvarianter ser platta ut, och varför odla fram nya färgvarianter när det finns så många vackra o intressanta fiskar i naturen?

    Lämna en kommentar:


  • Ola Sjödin
    svarade
    Ursprungligen postat av ewa
    Den var rätt snygg med sina röda ögon. Fast liknar inte så mycket blåcikliden i formen. Snarare nannancara anomala. Blå cikliden är kraftigare byggd.

    Den var rätt snygg med sina röda ögon. Fast liknar inte så mycket blåcikliden i formen. Snarare nannancara anomala. Blå cikliden är kraftigare byggd.
    Bilderna visar nog väldigt unga fiskar. Bredden på blåciklider blir mer markant senare skulle jag nog vilja påstå. Visst är den snygg men personligen föredrar jag vildformen.

    Lämna en kommentar:


  • Bosse G
    svarade
    Hej

    Har väldigt svårt att se vad det är för fel på en normal pulcher eller latifrons.
    Vill man absolut ha en blå ciklid får man ju försöka leta upp det.
    Finns ju mängder med vackra "original" .
    Känns som att gå över ån efter vatten.
    Man kan vara ganska säker på att om det hade funnits någon biologisk mening med det så hade naturen redan fixat det.




    Här är två som är ganska blå

    BG

    Lämna en kommentar:


  • ewa
    svarade
    Den var rätt snygg med sina röda ögon. Fast liknar inte så mycket blåcikliden i formen. Snarare nannancara anomala. Blå cikliden är kraftigare byggd.
    Senast redigerad av ewa; 02 maj 2014, 14:42.

    Lämna en kommentar:


  • HåkanM
    svarade
    Ursprungligen postat av HåkanM
    Glaser har i sin nyhetslista fått in något som ser ut att vara en helblå odlingsform av blå ciklid, lite typ blå fjäril eller blue Dempsey.
    Denna kan man ju vänta på då blå ciklidens storlek och temperament är perfekt......................

    http://www.aquariumglaser.de/en/archiv.php?news_id=974
    Är lite förvånad att denna nyhet tycks gå obemärkt förbi, trodde detta med en helblå blåciklid är den största cillkidnyheten på flera år men
    jag har uppenbart fel, ingen anser tydligen detta värt att kommentera......

    Lämna en kommentar:


  • HåkanM
    svarade
    Glaser har i sin nyhetslista fått in något som ser ut att vara en helblå odlingsform av blå ciklid, lite typ blå fjäril eller blue Dempsey.
    Denna kan man ju vänta på då blå ciklidens storlek och temperament är perfekt......................

    Lämna en kommentar:


  • HåkanM
    svarade
    Ursprungligen postat av oaken
    Jag tar ett dussin

    Förresten är väl knappast en odlingsform av Toxotes blythii, utan bara ett handelsnamn eftersom den är guldfärgad, men det kanske var det du menade.
    Ja vi närmare läsning så står det faktiskt VF

    Lämna en kommentar:


  • oaken
    svarade
    Ursprungligen postat av Mikael W
    Jag väntar andlöst på en odlingsform av diskusfisk, som ser ut som en sjöhäst. Det ni.
    Jag tar ett dussin

    Förresten är väl knappast en odlingsform av Toxotes blythii, utan bara ett handelsnamn eftersom den är guldfärgad, men det kanske var det du menade.

    Lämna en kommentar:


  • Wilhelm
    svarade
    Ursprungligen postat av Mikael W
    Jag väntar andlöst på en odlingsform av diskusfisk, som ser ut som en sjöhäst. Det ni.
    Förhoppningsvis läser inte asiaterna detta!

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...