Satanoperca Daemon info?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Janne E
    Användare
    • april 2002
    • 382

    Ursprungligen postat av Erik Åhlander
    I centrala Amazonas (Belém - Leticia) går alltså ytvattentemperaturen normalt inte under 25 grader oavsett lokal, tid på dygnet eller året. Har jag förstått dig rätt?
    Ja, temp. är konstant oavsett tid på dygnet i de större tillflödena, tex. 32C oavsett om klockan är 12:00 eller 24:00 däremot en liten bäck inuti regnskogen kan variera eller en liten bäck i öppen terräng beroende tid på dygnet, lokal och väder etc. 25C är lägsta temp. utom i extrem fall och högsta temp. kan vara 36-38C.

    Mvh Janne

    Kommentar

    • Erik Åhlander
      Användare
      • september 2006
      • 796

      Tack för det!

      Har du även någon kommentar till att man får Corydoras från det här området att leka genom att "hälla kallvatten" på dem?

      Kommentar

      • Janne E
        Användare
        • april 2002
        • 382

        Ursprungligen postat av Erik Åhlander
        Tack för det!

        Har du även någon kommentar till att man får Corydoras från det här området att leka genom att "hälla kallvatten" på dem?
        Det beror på vilken art, de flesta arter hittar man inte i de stora tillflödena, man hittar dem i bäckar och åar, det finns några arter i de större floderna och de behöver du inte hälla kallvatten på, de leker ändå utan problem om de bara får mat.

        Om du är mer specifik vilken eller vilka arter du menar kanske jag kan tala om korrekt lokalitet, mycket information inklusive vetenskaplig har en del brister och fel.

        Mvh Janne

        Kommentar

        • Erik Åhlander
          Användare
          • september 2006
          • 796

          Ursprungligen postat av Janne E
          En annan orsak till att Geophagus och Satanoperca arter tynar bort i akvarium är Cestods, de är värd för denna mask pga. deras invanda sätt att inta föda, behandla dem med Praziquantel 250-300mg/100L under min 3 dagar och upprepa behandlingen efter 1 vecka.
          Behandlar du själv förebyggande eller när du ser symptom?

          Ursprungligen postat av Janne E
          Om du är mer specifik vilken eller vilka arter du menar kanske jag kan tala om korrekt lokalitet, mycket information inklusive vetenskaplig har en del brister och fel.
          Jag var mer nyfiken på om det stämmer generellt. Att många uppgifter är fel vet jag. Som jag antydde förut: Internet (och litteraturen) är fylld med information, men det är mycket missförstånd och myter.

          Kommentar

          • Janne E
            Användare
            • april 2002
            • 382

            Ursprungligen postat av Erik Åhlander
            Behandlar du själv förebyggande eller när du ser symptom?
            Förebyggande, när man ser symptomen är det ofta försent och betydligt svårare att behandla.

            Mvh Janne

            Kommentar

            • Erik Åhlander
              Användare
              • september 2006
              • 796

              OK! Tack!

              I Sverige blir det alltså Droncit vet. 50mg receptfritt på apotek för avmaskning av hund och katt. En tablett per 20 liter vatten. Verkar inte innehålla några andra substanser.

              Jag hittade den här http://journals.cambridge.org/action...22149X12000223. Dom verkar vara ruggigt utsatta!

              Kommentar

              • ScreamingBroccoli
                Användare
                • mars 2013
                • 231

                Är det något särskilt man ska tänka på vid medicinering i ett akvarium med den här typen av läkemedel? Är novis på ämnet och funderar på om parasiter kan vara anledningen till att en av mina växer så otroligt mycket långsammare än de övriga.

                Kommentar

                • Janne E
                  Användare
                  • april 2002
                  • 382

                  Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                  OK! Tack!

                  I Sverige blir det alltså Droncit vet. 50mg receptfritt på apotek för avmaskning av hund och katt. En tablett per 20 liter vatten. Verkar inte innehålla några andra substanser.

                  Jag hittade den här http://journals.cambridge.org/action...22149X12000223. Dom verkar vara ruggigt utsatta!
                  Artikeln börjar ju bra, det lär inte finnas några G. proximus i Paraná river, knappast utanför Amazonas överhuvud taget, kanske någon som planterat in dom Vi har ett projekt vi driver i vårat företag, vi analyserar alla arter fiskar som vi får in och vilka parasiter de bär med sig naturligt och alla fiskar bär på någon typ av parasit.

                  Praziquantel påverkar inte filter bakterier och är helt riskfritt att använda i akvarium, Droncit tabletter löses upp långsamt i vatten, om man använder tabletter kan man placera dem i en håv nära utblåset från en pump så de löser upp sig fortare eller använd en liten burk med lite vatten och skaka dem tills de löser sig.

                  Mvh Janne

                  Kommentar

                  • ScreamingBroccoli
                    Användare
                    • mars 2013
                    • 231

                    Det var däremot inga billiga tabletter. Och jag uppfattar det som att man ske slänga i full dos tre dagar på raken för att sen upprepa det? Vinner man något på att behandla hela akvariet med samtliga innevånare eller kan man flytta fisken till ett mindre kar under medicineringen?

                    Kommentar

                    • Janne E
                      Användare
                      • april 2002
                      • 382

                      Ursprungligen postat av ScreamingBroccoli
                      Det var däremot inga billiga tabletter. Och jag uppfattar det som att man ske slänga i full dos tre dagar på raken för att sen upprepa det? Vinner man något på att behandla hela akvariet med samtliga innevånare eller kan man flytta fisken till ett mindre kar under medicineringen?
                      Du kan behandla på 2 olika sätt, om du tex. har ett mindre akvarium runt 30-40L kan du behandla dem med ett bad och starkare dos, 10mg/L under 3 timmar, långt bad under 3 dagar dosera endast dag 1 - 250-300mg/100L och byt vatten dag 3. Det tar död på alla vuxna maskar och i de flesta fall alla larver, däremot kan en del ägg eller inkapslade larver överleva så det är bra att upprepa behandlingen med 1-2 veckors mellanrum.
                      Det finns en del kommersiella fisk mediciner i handeln som innehåller Praziquantel, Droncit gör vattnet grumligt, jag använder ren Praziquantel i pulverform men det är troligtvis inte möjligt att få tag på i Sverige om man inte jobbar på Astra Zeneca eller liknande ställe.

                      Mvh Janne

                      Kommentar

                      • Cichlid-Power
                        Användare
                        • november 2006
                        • 253

                        S.daemon

                        Ursprungligen postat av Janne E
                        Artikeln börjar ju bra, det lär inte finnas några G. proximus i Paraná river, knappast utanför Amazonas överhuvud taget, kanske någon som planterat in dom Vi har ett projekt vi driver i vårat företag, vi analyserar alla arter fiskar som vi får in och vilka parasiter de bär med sig naturligt och alla fiskar bär på någon typ av parasit.

                        Praziquantel påverkar inte filter bakterier och är helt riskfritt att använda i akvarium, Droncit tabletter löses upp långsamt i vatten, om man använder tabletter kan man placera dem i en håv nära utblåset från en pump så de löser upp sig fortare eller använd en liten burk med lite vatten och skaka dem tills de löser sig.

                        Mvh Janne

                        Hvor får man kjøpt de medesiner som du nevner, på Apotek?? Er de reseptfrie??

                        Cichlid-Power

                        Kommentar

                        • Janne E
                          Användare
                          • april 2002
                          • 382

                          Ursprungligen postat av Cichlid-Power


                          Hvor får man kjøpt de medesiner som du nevner, på Apotek?? Er de reseptfrie??

                          Cichlid-Power
                          FASS.se - läkemedelsinformation för vårdpersonal, patienter och veterinärer


                          Jag fick inget resultat för läkemedel för människor så troligtvis är det inte tillåtet i Sverige för mänskligt bruk, det används i många länder för att behandla vissa mask sjukdomar hos människor, speciellt Cestodes som smittas från fisk till människa (var försiktig med sushi).

                          Mvh Janne

                          Kommentar

                          • Cichlid-Power
                            Användare
                            • november 2006
                            • 253

                            Hei Janne, spørsmålet mitt hvor man kunne kjøpe medisinen, det var jo til fisk jeg tenkte.

                            Cichlid-Power

                            Kommentar

                            • Janne E
                              Användare
                              • april 2002
                              • 382

                              Ursprungligen postat av Cichlid-Power
                              Hei Janne, spørsmålet mitt hvor man kunne kjøpe medisinen, det var jo til fisk jeg tenkte.

                              Cichlid-Power
                              JBL is your expert for aquaristics, pond & terraristics. Since 1960, JBL has maintained its reputation for high-quality products based on its own research.

                              Hikari, Making Species Specific Diets For Decades! Offering a wide range of scientifically forumulated diets for all your aquatic pets, providing them complete and excellent nutrition they need to live a long health-filled life!

                              AAP Pro Treatments are the premier aquarium fish treatments. Medications recommend by professionals.

                              Physician reviewed praziquantel patient information - includes praziquantel description, dosage and directions.


                              Några länkar.

                              Mvh Janne

                              Kommentar

                              • ScreamingBroccoli
                                Användare
                                • mars 2013
                                • 231

                                PraziPro 16oz finns på Amazon.com för ~40$ ink. frakt och anges räcka till ca 7250 liter. Ska prova att behandla mina burkar och se om tillväxttakten på den enda lilla ökar. Just nu går den som ensam jordätare med några Guianacaror för att få äta upp sig lite. Finns det några negativa effekter av att låta dom gå ensamma? Jag har läst att de trivs i grupp. Den är lite blek, men äter ordentligt.

                                Och hur vanligt är det att man behandlar vildfångade fiskar mot mask och parasiter? Jag hade inte en tanke på det även om det känns väldigt logiskt i efterhand.
                                Senast redigerad av ScreamingBroccoli; 14 juli 2014, 14:47.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...