Lek - Rocio Octofasciata

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MickeK
    Användare
    • mars 2013
    • 19

    Lek - Rocio Octofasciata

    Hej!

    Jag har ett 530 liter stort akvarium med fem Jack Dempseys i väldigt varierande storlekar. I början var de lika stora, eller lika små rättare sagt, men en hane är nu ungefär 7 cm, och en hona är ca 5-6 cm. De tre övriga är allt från 3-5 cm.

    Honan och hanen har hur som helst lekt, tror jag. Beteendet är identiskt med lekbeteende jag observerat tidigare: uppvaktningen av varandra, hanen som grävde först en grop, och senare en till. Honan är nu kolsvart och vaktar intensivt bakom en rot, med uppspärrade gällock. Hanen däremot är helt obrydd. Det här har nu pågått i ca en vecka, första grävningen till att nu honan vaktar ensam.

    Jag undrar om det är vanligt att honan ensam vaktar? Är det ett tecken på misslyckad lek? Jag har aldrig varit med om att bara den ene av de två är aktiv. Dessutom, är inte Rocio O. könsmogen först när den når decimetern i längd? Mina känns alltså för små för att kunna leka. Kan det vara därför jag inte ser varken ägg eller yngel? Leker fiskarna utan att vara kapabla till att lägga och befrukta ägg?


    /Micke
Arbetssätt...